Mazda pokazała kolejnego chińskiego elektryka. Nazywa się EZ‑60
Nowy elektryczny SUV Mazdy, model EZ-60, zadebiutował na targach Auto Shanghai 2025. Pojazd opracowany we współpracy z chińskim producentem Changan oferuje imponujący zasięg i zaawansowane technologie, stanowiąc konkurencję dla Tesli Model Y.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mazda EZ-60 nie jest w pełni autorskim projektem japońskiego producenta. Powstała dzięki współpracy z lokalnym partnerem Changan i bazuje mechanicznie na modelu Deepal S07. Nowy SUV z napędem na tylne koła nawiązuje do swojego sedanowego odpowiednika, modelu EZ-6, który trafił już do Europy jako Mazda 6e. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że EZ-60 również pojawi się poza Chinami, być może pod nazwą CX-6e.
Zaprezentowany wcześniej jako koncept Arata, EZ-60 jest pojazdem w pełni elektrycznym. Mazda deklaruje maksymalny zasięg około 600 kilometrów według chińskiego cyklu CLTC. Choć nie podano pojemności akumulatora, wspomniany Changan Deepal S07 wyposażony jest w baterię 80 kWh w wersji o większym zasięgu.
Podobnie jak w przypadku modelu EZ-6, nowy SUV dostępny będzie także w wersji Range Extender. Wykorzystuje on silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra jako generator doładowujący baterię, co pozwala na osiągnięcie łącznego zasięgu ponad 1000 kilometrów. Ta hybrydowa wersja oferuje elektryczny zasięg około 161 kilometrów dzięki akumulatorowi litowo-żelazowo-fosforanowemu o pojemności 31,7 kWh dostarczanemu przez firmę CATL.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
EZ-60 napędzany jest wyłącznie na tylne koła. W wersji z range extenderem zastosowano tylny silnik elektryczny o mocy 255 KM oraz silnik benzynowy o mocy 97 KM, pełniący rolę generatora i niepołączony mechanicznie z kołami. Wersja hybrydowa oferuje idealny rozkład masy 50:50, podczas gdy w pełni elektryczna ma stosunek 47:53 ze względu na większą baterię.
Nowy SUV został wyposażony w wielowahaczowe tylne zawieszenie oraz elektronicznie sterowane amortyzatory. Pojazd porusza się na 21-calowych felgach z oponami o rozmiarze 255/40 R21. Jeśli chodzi o wymiary: EZ-60 mierzy 4850 mm długości, 1935 mm szerokości i 1620 mm wysokości. Jest dłuższy i szerszy od Tesli Model Y, ale nieco niższy.
Wnętrze Mazdy EZ-60 to nowoczesność w pełnym tego słowa znaczeniu. Centralnym punktem kabiny jest ogromny, 26,45-calowy wyświetlacz 4K, otoczony dwoma mniejszymi ekranami podłączonymi do kamer bocznych. Dodatkowo, samochód wyposażono w trójwymiarowy wyświetlacz head-up. W kabinie znajdują się aż 23 głośniki, w tym w zagłówkach przednich siedzeń, co pozwala kierowcy i pasażerowi na słuchanie różnej muzyki jednocześnie.
Mazda EZ-60 trafi do sprzedaży w Chinach jeszcze w tym roku. Producent nie ujawnił planów dotyczących wprowadzenia modelu na inne rynki.