Wyjątkowe wyścigi w Poznaniu. Mistrzostwa Europy Ciężarówek po raz pierwszy w Polsce
Wyjątkowa i widowiskowa seria Goodyear FIA European Truck Racing Championship po raz pierwszy w historii odwiedziła Polskę. Tor Poznań przyniósł wyrównaną rywalizację, a także zebrał pozytywne opinie wśród kierowców.
26.06.2023 | aktual.: 27.06.2023 13:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jarama, Nurburgring, Le Mans, Zolder, Poznań — co łączy te wszystkie tory wyścigowe? Odpowiedź jest naprawdę prosta: znalazły się one w kalendarzu Goodyear FIA European Truck Racing Championship, czyli Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych. Po raz pierwszy ta seria odwiedziła Polskę, a tor w Poznaniu zdołał dowieźć naprawdę fantastyczną rywalizację.
Dlaczego jest to tak istotne wydarzenie? Cóż, motorsportowych wydarzeń, nawet rangi mistrzostw Europy, jest w Polsce jak na lekarstwo. Takie wydarzenie jest więc pewnego rodzaju przełomem i wpisaniem naszego kraju na europejską mapę sportów motorowych. Nie mówiąc już o tym, że same wyścigi ciężarówek są o wiele ciekawsze, niż mogłoby się wydawać.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
1200 KM mocy, szalone 5000 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie zaledwie 5 s, a także maksymalna prędkość na poziomie 160 km/h — to wszystko w absolutnych kolosach ważących nawet 5,5 tony. Dodatkowo wyścigi mocno promują walkę koło w koło, dzięki czemu często dochodzi do widowiskowych wyprzedzeń czy kolizji. Zobaczcie zresztą sami.
Goodyear FIA ETRC 2023 - #03 Poznań Race 2 highlights
Na Torze Poznań odbyły się cztery wyścigi, a dwa z nich wygrał Norbert Kiss — obrońca tytułu mistrza Europy. Zwyciężył on w wyścigach nr 1 i 3, zaś pozostałe dwa padły łupem Niemca Lukasa Hanha oraz Austriaka Antonio Albacete’a. Czy Tor Poznań ma szansę utrzymać się w kalendarzu serii? Cóż, wypowiedzi kierowców zdecydowanie mogą nastrajać optymizmem na przyszłość.
Wszyscy uczestnicy mistrzostw ścigają się wyłącznie na oponach Goodyear, które są zbudowane na podobnym karkasie co opony do codziennej jazdy - w rozmiarze 315/70R22.5 - natomiast bieżnik i mieszanka gumowa zostały w nich zmodyfikowane, aby zapewnić przyczepność na mokrych i suchych nawierzchniach oraz pomóc w rozpraszaniu ciepła wytwarzanego przez ważące ponad 5 ton ciężarówki.
Każdy zespół otrzymuje po 6 opon na każdy dzień wyścigu z serii Goodyear FIA ETRC, co daje 12 opon na dane zawody. Opony są przydzielane zespołom w wyniku losowania, co zapewnia wszystkim startującym równe szanse. Każda z nich jest wyposażona w technologię RFID, która pozwala przypisać komplet opon do danego zespołu, co wyklucza jakiekolwiek pomyłki przy ich eksploatacji w czasie wyścigu. Opony przyjeżdżają na dane wyścigi prosto z zakładów Goodyear w Luksemburgu. Po wyścigu trafiają do fabryki Goodyear w Niemczech, gdzie otrzymują "drugie życie", ponieważ są poddawane bieżnikowaniu i trafiają z powrotem do klientów w całej Europie.