Wyindywidualizowany indywidualista – Dähler GT MF5 Stufe 2 (2012)

Wiesmanny to samochody nietypowe produkowane na konkretne zamówienie, a więc takich, które wyglądają identycznie, jest bardzo mało. Ten przygotowany przez Dählera wyróżnia się nawet w tej niewielkiej ekskluzywnej grupce.

Wyindywidualizowany indywidualista – Dähler GT MF5 Stufe 2 (2012)
Olgierd Lachowski

31.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W przeciwieństwie do wielu małych firm produkujących auta na zamówienie Wiesmannowi udało się odnieść sukces. Niełatwo odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak się stało. Być może to kwestia tego, że Wiesmann nie próbował konkurować z Ferrari czy Porsche pod względem osiągów (choć wozy z Dülmen należą raczej do tych szybkich), tylko produkował maszyny mające własny styl.

Zaczęło się od roadstera MF3, a dziś Niemcy oferują kilka modeli, spośród których najbardziej bojowo wygląda GT MF5. Wóz ten nie samym wyglądem stoi, gwarantuje także bardzo dobre osiągi na drodze dzięki jednostce napędowej z Bawarii.

Obraz

Wiesmann od początku stawiał na silniki BMW i również w MF5 jest taki motor. W najnowszej wersji jest to agregat S64B44Tü pochodzący wprost z nowego BMW M5. Jak w M-piątce, tak i w MF5 silnik ten wytwarza moc 555 KM, co zapewnia prędkość powyżej 310 km/h i przyspieszenie do setki w czasie 3,90 s.

Jeżeli jednak klienta nie satysfakcjonują parametry drogowe jego nabytku lub po prostu chce się jeszcze bardziej wyróżniać, powinien udać się do szwajcarskiego Belp, gdzie ekipa Dähler przemieni „złoto w platynę”. Dähler zajmuje się na co dzień tuningiem BMW, więc wie, jak należy postępować z Wiesmannami, by stały się jeszcze szybsze.

Modyfikacja jednostki napędowej na poziomie 2 polega na wymianie sterującego nią oprogramowania, montażu sportowych tłumików oraz instalacji nowego reaktora katalitycznego o małych oporach wewnętrznych. Rezultat w postaci wzrostu mocy do 660 KM (!) przy 5500 obr./min i momentu obrotowego do aż 880 Nm przy 2300 obr./min sprawia, że wóz jeździ zauważalnie szybciej.

Obraz

Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h maszyny po przeróbkach skrócił się do 3,70 s, a prędkość maksymalna wzrosła do 325 km/h.

Dähler nie kończy swojej pracy na modyfikacjach silnika. Usprawnieniom tuner poddaje także zawieszenie, instalując części mające regulację, i poprawia hamulce. W tym konkretnym aucie są nowe tarcze hamulcowe z 8-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 6-tłoczkowymi z tyłu. Szwajcarzy mówią też, że mogą zamontować hamulce ceramiczne. Biała maszyna porusza się na kołach z 20-calowymi felgami BBS F1, na których znajdują się opony o bliżej nieznanych rozmiarach.

Ekipa z Belp oferuje też możliwość instalacji wysokiej jakości zestawu audio oraz wymiany tapicerki na wykonaną z dowolnego materiału.

Sam tuning silnika nie jest drogi, bo kosztuje niespełna 14 000 franków szwajcarskich, a za hamulce ceramiczne trzeba zapłacić prawie 19 000 franków. Jeśli ktoś myśli, że to dużo, to co powie na cenę fabrycznego Wiesmanna MF5 GT wynoszącą prawie 200 000 euro?

Obraz

Mechanicy Dählera przygotowali już pakiet podnoszący moc MF5 do 680 KM, a teraz skupiają się na pracach, które wyżyłują jednostkę napędową do ponad 700 KM.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, BMW S64B44Tü
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 660 KM przy 5500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 150,17 KM/l (seryjny – 126,28 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 880 Nm przy 2300 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, 8-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 20” BBS F1
  • Koła tylne: 20” BBS F1

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1470 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,23 kg/KM (seryjny – 2,65 kg/KM)
  • Długość: 4220 mm
  • Szerokość: 1950 mm
  • Rozstaw osi: 2507 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
  • Prędkość maksymalna: 325 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/5]

Źródło: Dähler

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (3)