Większy brat – MTM Transporter 500 2.5 TFSI 4Motion (2012) [Genewa 2012]
Na początku marca pisałem o Audi Q3 autorstwa MTM i nazwałem go „mniejszym bratem”. Razem z nim tuner pokazał „większego brata”, którym jest Volkswagen Transporter z prawie 500-konnym silnikiem.
18.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początku marca pisałem o Audi Q3 autorstwa MTM i nazwałem go „mniejszym bratem”. Razem z nim tuner pokazał „większego brata”, którym jest Volkswagen Transporter z prawie 500-konnym silnikiem.
Zazwyczaj firmy tuningowe decydując się na przerabianie tego dużego Volkswagena wybierają luksusową osobową wersję Multivan (np. ABT, B&B i TH Automobile), natomiast MTM postawiło na odmianę Transporter.
Firma z Wettstetten nie zaprezentowała żadnych zdjęć wnętrza pojazdu, dlatego też trudno stwierdzić jaka jest to dokładnie wersja wyposażeniowa. Pewne jest tylko to, co widać na fotografiach nadwozia, czyli że to Transporter Kombi z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem. Tak naprawdę jest to i tak mało istotne na tle tego, co MTM zrobiło z tym wozem.
Do przeróbek tuner wybrał wóz z 2-litrowym silnikiem benzynowym, 7-biegową zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG i napędem na obie osie 4Motion. Cały układ napędowy pozostał bez zmian (skrzynia jest całkiem seryjna), za to silnik jest zupełnie inny.
Nowa jednostka napędowa to 5-cylindrowiec o objętości skokowej 2,5 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Motor ma turbodoładowanie. Takie źródło napędu znacie na przykład z Audi TT RS. Być może też pamiętacie, że MTM właśnie w TT RS ten silnik potrafi podkręcić do 472 KM. Takimi samymi parametrami legitymuje się też serce prezentowanego Volkswagena.
W szczegółach wygląda to tak, że sięgająca 472 KM moc maksymalna jest dostępna przy 6900 obr./min, a maksymalny moment obrotowy o wartości aż 625 Nm osiągany jest przy 4100 obr./min. Dzięki takim parametrom jednostki napędowej ten potężny samochód osiąga prędkość 280 km/h. Przyspieszenie do setki pozostaje zagadką.
Ciężki i szybki samochód powinien mieć skuteczne hamulce. MTM zainstalowało więc nowe tarcze o nieznanym rozmiarze, które zatrzymywane są 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i z tyłu. Także zawieszenie nie oparło się zmianom i fabryczne elementy ustąpiły miejsca zestawowi KW Street Comfort.
Nowe koła pełnią funkcję praktyczną i wizualną. Praktyczną, bo na 20-calowe felgi Bimoto o szerokości 9,5” wciśnięto szersze opony zapewniające lepszą przyczepność. Są to gumy Michelin o rozmiarze 275/35 R 20 z przodu i z tyłu. Nadwozie oklejono folią w barwach niemieckiej flagi.
Na ten samochód na pewno nie będzie stać każdego, bo wyłożenie 160 000 euro za vana to naprawdę sporo. Za podobną cenę można mieć Multivana z 560-konnym silnikiem Porsche przygotowanego przez TH Automobile. Auto opracowane przez MTM można było podziwiać na salonie samochodowym w Genewie.
Dane techniczne
- Typ: R5
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 472 KM przy 6900 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 190,32 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 625 Nm przy 4100 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, 6-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 9,5 x 20” Bimoto
- Koła tylne: 9,5 x 20” Bimoto
- Opony przednie: 275/35 R 20 Michelin
- Opony tylne: 275/35 R 20 Michelin
Masy i wymiary:
- Długość: 4892 mm
- Szerokość: 1904 mm
- Rozstaw osi: 3000 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 280 km/hblock position=\inside6152/block
Źródło: MTM