Uwaga na "chrzczone" paliwo. Mamy listę trefnych stacji

W 2023 r. nastąpił znaczny wzrost liczby stacji, na których sprzedawano paliwo niespełniające wyznaczonych przepisami norm. Jak przedstawiają się najnowsze dane z 2024 r.?

Właściciele diesli są znacznie bardziej narażeni na zatankowanie paliwa złej jakości
Właściciele diesli są znacznie bardziej narażeni na zatankowanie paliwa złej jakości
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

19.07.2024 | aktual.: 19.07.2024 16:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

2023 z dużym pogorszeniem

Inspekcja Handlowa opublikowała raport dotyczący jakości paliw sprzedawanych w 2023 r. Po przebadaniu 1584 próbek paliwa ciekłego i 360 próbek LPG stwierdzono, że 2,59 proc. próbek paliwa ciekłego, czyli oleju napędowego lub benzyny, nie spełniało parametrów, jakich wymagają obowiązujące w Polsce przepisy. To duże pogorszenie jakości, bo według danych IH w 2022 r. odstępstwa od normy stwierdzono w przypadku 1,34 proc. sprawdzanych paliw. Szansa na trafienie "chrzczonego" – jak potocznie określają to kierowcy – paliwa w 2023 r. była więc dwukrotnie większa niż rok wcześniej.

Lista stacji, na których w 2023 r. natrafiono na paliwo niespełniające norm, znajduje się w materiale, do którego link zamieszczono powyżej. Sam wzrost przypadków sprzedawania paliwa niespełniającego norm nie jest jedynym problemem. Zastanawiające są dane dotyczące różnicy w nieprawidłowościach wykrywanych wskutek przeprowadzania losowych kontroli stacji paliw oraz liczby przekroczeń parametrów w kontrolach inspirowanych doniesieniami kierowców o możliwym sprzedawaniu podejrzanego paliwa.

Odsetek kontroli jakości paliw, zakończony wykryciem odstępstw od norm określonych przepisami
Odsetek kontroli jakości paliw, zakończony wykryciem odstępstw od norm określonych przepisami© Materiały prasowe | Inspekcja Handlowa

Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach: wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych), podlaskim (4,76 proc.) małopolskim (3,81 proc.) i kujawsko-pomorskim (3,64 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców – w województwach: pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.) i małopolskim (10 proc.) – wszystkie nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego.

Raport Inspekcji Handlowej

W 2024 r. na razie poprawa

Wielu kierowców tankuje na stałych, sprawdzonych stacjach. A jak podczas podróży unikać tych, które przyłapano na sprzedaży paliwa niespełniającego polskich norm? Pomocą mogą być publikowane na bieżąco raporty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak wynika z opracowania, podsumowującego kontrole przeprowadzone od 15 stycznia do końca maja, póki co w 2024 r. odsetek wykrytych paliw z nieprawidłowościami wynosi 1,5 proc. Oto stacje, które wskazano w raporcie UOKiK:

  • Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33, woj. warmińsko-mazurskie – niewłaściwy parametr prężności par oleju napędowego;
  • Krak-Oiltrans, Pawel Mała, ul. Żywiecka 19, woj. śląskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego;
  • Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A, woj. wielkopolskie – niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego;
  • Krak-Tar (Moya), Gniewkowo, ul. Toruńska 29A, woj. kujawsko-pomorskie - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego;
  • Amic, Warszawa, ul. P. Skargi 3A, woj. mazowieckie - niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne);
  • Ropasama, Świątki 38, woj. warmińsko-mazurskie – przekroczenie parametru zawartości wody w oleju napędowym;
  • PRIMI BIS, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A, woj. warmińsko-mazurskie - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.

Tankowanie paliwa złej jakości może powodować nie tylko pogorszenie parametrów silnika, ale też przyczyniać się do powstawania usterek i przedwczesnego zużycia elementów, które mają z nim kontakt. Niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego może prowadzić do zatykania filtra paliwa i zanieczyszczania zaworów wtryskowych. Zbyt duża zawartość wody w paliwie prowadzi do powstawania korozji elementów układu paliwowego. Niewłaściwa temperatura zapłonu stwarza ryzyko wybuchu podczas tankowania.

Ryzyko zatankowania oleju napędowego niewłaściwej jakości jest wysokie
Ryzyko zatankowania oleju napędowego niewłaściwej jakości jest wysokie© Materiały prasowe | Inspekcja Handlowa

Z kolei w przypadku benzyny niewłaściwa prężność par może powodować powstawanie korków parowych w układzie paliwowym. Nieodpowiednia liczba oktanowa przekłada się na nierówną i głośniejszą pracę silnika, a także wzrost spalania. Niewłaściwa lotność może zaś utrudniać rozruch.

Najlepiej tankować na sprawdzonych stacjach. Warto również zawsze zabierać ze sobą paragon. W przeciwnym przypadku dojście swoich praw w razie występujących po zatankowaniu kłopotów z samochodem będzie trudne.

jakość paliwuokikinspekcja handlowa
Komentarze (61)