Uwaga na "chrzczone" paliwo. Mamy listę trefnych stacji
W 2023 r. nastąpił znaczny wzrost liczby stacji, na których sprzedawano paliwo niespełniające wyznaczonych przepisami norm. Jak przedstawiają się najnowsze dane z 2024 r.?
19.07.2024 | aktual.: 19.07.2024 16:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
2023 z dużym pogorszeniem
Inspekcja Handlowa opublikowała raport dotyczący jakości paliw sprzedawanych w 2023 r. Po przebadaniu 1584 próbek paliwa ciekłego i 360 próbek LPG stwierdzono, że 2,59 proc. próbek paliwa ciekłego, czyli oleju napędowego lub benzyny, nie spełniało parametrów, jakich wymagają obowiązujące w Polsce przepisy. To duże pogorszenie jakości, bo według danych IH w 2022 r. odstępstwa od normy stwierdzono w przypadku 1,34 proc. sprawdzanych paliw. Szansa na trafienie "chrzczonego" – jak potocznie określają to kierowcy – paliwa w 2023 r. była więc dwukrotnie większa niż rok wcześniej.
Lista stacji, na których w 2023 r. natrafiono na paliwo niespełniające norm, znajduje się w materiale, do którego link zamieszczono powyżej. Sam wzrost przypadków sprzedawania paliwa niespełniającego norm nie jest jedynym problemem. Zastanawiające są dane dotyczące różnicy w nieprawidłowościach wykrywanych wskutek przeprowadzania losowych kontroli stacji paliw oraz liczby przekroczeń parametrów w kontrolach inspirowanych doniesieniami kierowców o możliwym sprzedawaniu podejrzanego paliwa.
W 2024 r. na razie poprawa
Wielu kierowców tankuje na stałych, sprawdzonych stacjach. A jak podczas podróży unikać tych, które przyłapano na sprzedaży paliwa niespełniającego polskich norm? Pomocą mogą być publikowane na bieżąco raporty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak wynika z opracowania, podsumowującego kontrole przeprowadzone od 15 stycznia do końca maja, póki co w 2024 r. odsetek wykrytych paliw z nieprawidłowościami wynosi 1,5 proc. Oto stacje, które wskazano w raporcie UOKiK:
- Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33, woj. warmińsko-mazurskie – niewłaściwy parametr prężności par oleju napędowego;
- Krak-Oiltrans, Pawel Mała, ul. Żywiecka 19, woj. śląskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego;
- Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A, woj. wielkopolskie – niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego;
- Krak-Tar (Moya), Gniewkowo, ul. Toruńska 29A, woj. kujawsko-pomorskie - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego;
- Amic, Warszawa, ul. P. Skargi 3A, woj. mazowieckie - niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne);
- Ropasama, Świątki 38, woj. warmińsko-mazurskie – przekroczenie parametru zawartości wody w oleju napędowym;
- PRIMI BIS, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A, woj. warmińsko-mazurskie - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
Tankowanie paliwa złej jakości może powodować nie tylko pogorszenie parametrów silnika, ale też przyczyniać się do powstawania usterek i przedwczesnego zużycia elementów, które mają z nim kontakt. Niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego może prowadzić do zatykania filtra paliwa i zanieczyszczania zaworów wtryskowych. Zbyt duża zawartość wody w paliwie prowadzi do powstawania korozji elementów układu paliwowego. Niewłaściwa temperatura zapłonu stwarza ryzyko wybuchu podczas tankowania.
Z kolei w przypadku benzyny niewłaściwa prężność par może powodować powstawanie korków parowych w układzie paliwowym. Nieodpowiednia liczba oktanowa przekłada się na nierówną i głośniejszą pracę silnika, a także wzrost spalania. Niewłaściwa lotność może zaś utrudniać rozruch.
Najlepiej tankować na sprawdzonych stacjach. Warto również zawsze zabierać ze sobą paragon. W przeciwnym przypadku dojście swoich praw w razie występujących po zatankowaniu kłopotów z samochodem będzie trudne.