Gorzej niż przed rokiem. Są wyniki kontroli paliw na stacjach
Wyraźnie wzrósł odsetek stacji paliw, na których kontrolerzy napotkali olej napędowy i benzynę niespełniające parametrów wymaganych przez polskie prawo. Długotrwałe tankowanie takich paliw może negatywnie odbić się na silniku i jego osprzęcie.
25.01.2024 | aktual.: 31.01.2024 09:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Więcej przypadków
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował pełny raport w sprawie kontroli na stacjach paliw przeprowadzonych w 2023 r. 1,7 proc. z nich zakończyło się wykryciem odstępstw od parametrów, których od sprzedawanych paliw wymaga polskie prawo. W 2022 r. odsetek nieprawidłowości wynosił 1,1 proc., a w 2021 r. 1,0 proc. Widać więc wyraźne pogorszenie sytuacji, ale warto pamiętać o tym, że jeszcze dziesięć lat temu nieprawidłowości na 5 czy 6 proc. stacji nie były niczym zaskakującym.
Większość odstępstw od normy stwierdzono na małych stacjach. Na liście znalazły się jednak i obiekty działające w ramach dużych sieci. W razie stwierdzenie nieprawidłowości kontrolerzy po upływie pewnego czasu wracają do tego samego punktu. W przypadku kilku stacji paliw odstępstwa wykrywano dwa razy z rzędu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oto stacje paliw, na których w 2023 r. stwierdzono paliwo o niewłaściwej jakości:
- A.A. Pietrzyk, woj. mazowieckie, Gołębiów 24A - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
- Mobill, woj. lubelskie, Włodawa, ul. Chełmska 100 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
- Tanktir, woj. świętokrzyskie, Wąchock, ul. Starachowicka 108 - olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody
- KARIMA - BIS, woj. małopolskie, Strzeżów 1 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
- Watis, woj. wielkopolskie, Turek, ul. Konińska 1 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
- Orlen, woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
- Eurobaza (Moya), woj. śląskie, Skoczów, ul. Cieszyńska 25 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
- Benzol, woj. warmińsko-mazurskie, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
- Poczta Polska S.A., woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej
- Dobkowski Paliwa, woj. podlaskie, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
- Moya, woj. świętokrzyskie, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A - olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody
- A.B., woj. pomorskie, Łeba, ul. Wybrzeże 11 - olej napędowy, niewłaściwa temperatura zapłonu
- Gwara (BP), woj. mazowieckie, Młodzieszynek 36 - benzyna, niewłaściwy parametr lotności
- Tylka, woj. małopolskie, Rogoźnik, ul. Za Torem 23A - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
- Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Total (Avia), woj. mazowieckie, Radom, ul. 11-go Listopada 87 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
- Orlen, woj. podlaskie, Stawiski, Pl. Wolności 17 - benzyna, niewłaściwa liczba oktanowa
- A.P.M. Malinowski, S. Langowska, woj. warmińsko-mazurskie, Świątki 38 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
- Budex, woj. łódzkie, Będków-Kolonia 1 - benzyna, niewłaściwy parametr prężności par
- STW, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Wojska Polskiego 31 - benzyna, niewłaściwa prężność par
- Pieprzyk, woj. wielkopolskie, Wieleń, ul. Wolsztyńska 10 - benzyna, niewłaściwa prężność par
- BP, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Złota 62 - benzyna, niewłaściwa prężność par
- AP Logistic, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Wrocławska 26 - benzyna, niewłaściwa prężność par
- Artmot, woj. zachodniopomorskie, Wałcz, ul. Wronia 16 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej
- Maszk, woj. pomorskie, Kościerzyna, ul. Dworcowa 37 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
- Tramex, woj. mazowieckie, Dachowa 14A - olej napędowy, niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP
Silnik to odczuje
Na 34 przypadki, gdy kontrolerzy zatankowali produkty niezgodne z wymogami przepisów, aż 25 dotyczyło oleju napędowego. Tendencja takiej przewagi utrzymuje się od lat. Oznacza to, że szczególnie narażeni na zatankowanie paliwa o złej jakości są właściciele diesli. Zwykle jednokrotne zatankowanie nie będzie oznaczało awarii. Może jednak prowadzić do poważnych następstw. W jednym z przypadków olej napędowy, który powinien wytrzymać temperaturę -10 stopni, mógł zatkać filtr paliwa już przy -4 stopniach Celsjusza. Najbardziej dewastujące może okazać się ciągłe tankowanie paliwa niespełniającego normy.
Długotrwałe korzystanie z oleju napędowego o nieodpowiedniej stabilności oksydacyjnej przyczynia się do powstawania osadów i nagarów, a także zwiększa tempo powstawania korozji elementów silnika. Zbyt niski parametr temperatury zapłonu stwarza zagrożenie wybuchem par oleju podczas tankowania. Z kolei za wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek efektywności silnika, a więc także wzrost spalania, a także przyczynia się do wyższej emisji szkodliwych substancji.
W przypadku benzyny zaniżona liczba oktanowa sprzyja powstawaniu zjawiska spalania stukowego, czyli gwałtownego wzrostu prędkości spalania. Może to prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, jeśli nie jest on wyposażony w czujniki, wykrywające niższą wartość oktanową.
Jeśli jesteśmy przekonani, że złe paliwo zniszczyło nam silnik, możemy podjąć walkę o zwrot kosztów napraw, ale nie będzie to proste. Podstawą jest zawsze posiadanie paragonu. Może się zdarzyć, że pracownicy stacji, świadomi niewłaściwej jakości tego, co sprzedawali, przyjmują tego typu reklamacje i wszystko załatwiane jest "po cichu". W przeciwnym wypadku sprawa będzie skomplikowana, bo to po stronie poszkodowanego będzie ciężar udowodnienia winy. Warto więc unikać kłopotów, tankując na sprawdzonych stacjach.