Takich dróg w Polsce nie było. Trzeba będzie nauczyć się jeździć
Zmiany w polskich przepisach techniczno-budowlanych odnoszących się do dróg publicznych wprowadzają ich nowy rodzaj. Takie drogi mogą być szczególnie użyteczne choćby na obszarach wiejskich.
28.10.2022 | aktual.: 29.10.2022 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na przepisy, które pozwalają wytyczać nowy rodzaj dróg, zwrócił uwagę autor kanału na YouTube "Usuń znak". Odsyła swoich widzów do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r.
Jeden pas – dwa kierunki
Z zapisu wynika więc, że nowy typ drogi mają stanowić trzy pasy: jeden szeroki i dwa węższe. Szeroki – wytyczony przez środek drogi – służy do ruchu dwukierunkowego pojazdów z wyjątkiem rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego.
Dla w/w pojazdów mają być przeznaczone z kolei dwa węższe, boczne pasy i – co bardzo istotne – także dla ruchu pieszego. Ruch węższymi pasami jest organizowany dwukierunkowo. Prędkość na drogach "2-1" ma być w myśl przepisów ograniczona do 50 km/h i to niezależnie od tego, czy będzie prowadzić przez teren zabudowany.
Szeroki problem
Wytyczanie tego typu dróg wydaje się być odpowiedzią na problem zbyt wąskich odcinków tras, które często znajdują się na obszarach wiejskich czy w mniejszych miastach. Uniemożliwia to bezpiecznie mijanie się dwóch aut. Co więcej, brakuje miejsca na chodniki czy ścieżki rowerowe.
Drogi 2–1, przejścia przez wiele pasów tylko z sygnalizacją i inne zmiany w projektowaniu dróg
Wydaje się zatem, że lokalne władze mogą być żywo zainteresowane budową dróg "2-1". Na odpowiedź natomiast czeka pytanie postawione przez właściciela kanału "Usuń znak".
Nie jest jasne, czy boczne pasy będą traktowane przez ustawę Prawo o ruchu drogowym jako element jezdni (wówczas piesi będą musieli ustępować pierwszeństwa pojazdom) czy pobocza. Jeśli boczne pasy będą traktowane jako rodzaj pobocza, to nie będą mogły po nich jeździć hulajnogi elektryczne.
Drogi typu "2-1" funkcjonują od lat z powodzeniem m.in. w Holandii.