Volkswagen pokazał trzy elektryczne koncepty. Chce wrócić na szczyt w Chinach
Na targach motoryzacyjnych w Szanghaju 2025 Volkswagen zaprezentował trzy koncepty: ID. Aura, ID. Era i ID. Evo. Te modele, opracowane we współpracy z chińskimi partnerami FAW, SAIC i VW Anhui, są kolejnym krokiem w strategii "In China, for China".
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Po premierze konceptu ID. Code na Beijing Motor Show 2024, Volkswagen kontynuuje rozwój pojazdów przeznaczonych na chiński rynek. Nowe koncepty – dwa SUV-y i sedan – zapowiadają nową generację inteligentnych samochodów elektrycznych zaprojektowanych specjalnie dla chińskich klientów.
Wszystkie przyszłe modele oparte na tych konceptach zostaną wyposażone w systemy oparte na sztucznej inteligencji, umożliwiające zaawansowaną jazdę autonomiczną. Do 2026 roku Volkswagen planuje osiągnąć poziom 2+ autonomii, co oznacza jazdę bez użycia rąk w niektórych sytuacjach, z możliwością samodzielnego wyprzedzania, skręcania i włączania się do ruchu. Kierowca nadal musi jednak zachować czujność i być gotowym do przejęcia kontroli.
Volkswagen skupił się na preferencjach chińskich konsumentów, kładąc nacisk na jakość materiałów, przestronność tylnej części kabiny oraz długi rozstaw osi.
ID. Era to pierwszy z konceptów, stworzony przez SAIC Volkswagen. To duży, trzyrzędowy SUV z silnikiem spalinowym, który pełni rolę "range extendera". Według Volkswagena, ID. Era oferuje łączny zasięg 1000 km na silniku spalinowym oraz 300 km na samej baterii.
Kolejny model, ID. Evo, opracowany przez Volkswagen Anhui, to duży SUV kierowany do młodszych, świadomych stylu klientów. Należy do rodziny ID. Unyx, wykorzystuje 800-woltową platformę i zaawansowaną architekturę. Pojazd jest zdolny do aktualizacji over-the-air i korzysta z nowoczesnych systemów cyfrowych.
Ostatni koncept, ID. Aura, to kompaktowy sedan stworzony przez FAW-Volkswagen. Jest pierwszym modelem korzystającym z nowej platformy Compact Main Platform (CMP). Łączy zaokrąglony design z inteligentnymi funkcjami oraz interfejsem inspirowanym smartfonami. Wyposażony jest w humanoidalnego asystenta AI do naturalnej obsługi funkcji pojazdu.
Andreas Mindt, szef designu Volkswagena, podkreślił, że koncept ID. Code był punktem wyjścia dla języka stylistycznego tych modeli. "Każdy pojazd ewoluował niezależnie w rękach projektantów z trzech joint venture" – dodał. Proces rozwoju trwał jedynie 34 miesiące, co Thomas Ulbrich, prezes Volkswagen China Technology Center, określił jako działanie w "chińskim tempie".
Podczas targów w Szanghaju prezes Volkswagena, Thomas Schäfer, stwierdził, że te koncepty są "widocznym rezultatem strategii 'In China, for China'", podkreślając znaczenie chińskiego rynku dla przyszłości firmy.
Volkswagen planuje wprowadzić na rynek ponad 30 nowych modeli do końca 2027 roku, w tym 20 sklasyfikowanych jako Nowe Pojazdy Energetyczne (NEV), obejmujące w pełni elektryczne samochody, hybrydy plug-in oraz pojazdy elektryczne z range extenderami.