Używane Renault Laguna III w pigułce. Lepszy niż opinie o francuzach
Określenie "królowa lawet" idealnie pasowało do drugiej generacji Renault Laguny, ale trzecia jest jej zupełnym przeciwieństwem. Auto tanie w zakupie i eksploatacji, a do tego ponadprzeciętnie niezawodne. Sprawdź, dlaczego warto kupić Renault Lagunę III.
08.04.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2007-2014 (lifting 2011)
Ceny rynkowe: 10 000-50 000 zł
Awaryjność: niska
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: hatchback, kombi, coupe
Pojemność bagażnika: liftback 450 l, kombi 508 l, coupé 432 l
Silniki benzynowe w Renault Lagunie III:
- 1.6 16V (110 KM)
- 2.0 16V (140 KM)
- 2.0 TCe (170 KM)
- 2.0 TCe (204 KM)
- 3.5 V6 (238 KM) – tylko Coupé
Silniki Diesla w Renault Lagunie III:
- 1.5 dCi (110 KM)
- 2.0 dCi (130 KM)
- 2.0 dCi (150 KM)
- 2.0 dCi (173 KM)
- 2.0 dCi (178 KM)
- 3.0 V6 dCi (235 KM)
Renault zyskało bardzo złą opinię po Lagunie drugiej generacji, a kolejna nie była w stanie jej naprawić. Dlatego następcy zmieniono nazwę na Talisman. Przez to wszystko tracili pierwsi właściciele lagun, za to zyskiwali ci, którzy odkupywali je po dużym spadku wartości. Dziś już wiele osób utożsamia Lagunę z samochodem niezawodnym, choć wciąż większość bazuje na stereotypach.
Wbrew opiniom Renault Laguna III okazała się modelem nad wyraz niezawodnym i tanim w eksploatacji, choć w dużej mierze wynika to z jego prostej konstrukcji. Na przykład, jako jeden z niewielu modeli w tej klasie ma tylną oś na bazie belki skrętnej. I tu największa ciekawostka – system 4Control.
System ten nie był stosowany w każdej wersji, a tylko w tych najlepszych. Tylna oś skrętna poprawia zwinność samochodu przy niskich prędkościach oraz stabilność przy wysokich. Co ciekawe, system ten nie jest ani nadmiernie awaryjny, ani też skomplikowany w naprawach. Warto rozważyć zakup samochodu z 4Control, jeśli właściwości jezdne są dla ciebie ważne.
Poza tym Laguna niczym szczególnym nie wyróżnia się na tle konkurentów. Jest samochodem stosunkowo dużym, ale ma mały bagażnik. Odpowiednia ilość miejsca w kabinie dla czterech dorosłych osób oraz schludna deska rozdzielcza to atuty modelu. Wyposażeniem Laguna nie odbiega w segmencie w żadną stronę.
Użytkownicy tego modelu cenią sobie jego niskie koszty serwisu, napraw, a także małą awaryjność. W autach rzadko zawodzi coś, co mogłoby spowodować duże wydatki. Najbardziej wrażliwym obszarem są silniki Diesla, co w zasadzie jest oczywiste.
Wybierając motor 2.0 dCi (każdy wariant) i tak można liczyć na bardziej bezproblemową jazdę niż w przypadku wielu konkurentów. Choć silnik jest następcą okrytego złą sławą 1.9 dCi, to poprawiono w nim najbardziej newralgiczne obszary. Zdarzają się natomiast sporadycznie zatarcia wynikające ze zbyt rzadkiej wymiany oleju silnikowego. Silnik ten nie jest droższy w naprawach od innych diesli tej klasy.
Więcej problemów sprawia mały diesel 1.5 dCi, ale tu z kolei ratują go niskie koszty napraw. Nie polecam jednak tej jednostki ze względu na zbyt niską moc. Lepszym wyborem jest któryś z silników benzynowych oraz instalacja gazowa.
Każdy silnik benzynowy nadaje się do współpracy z instalacją LPG dobrej jakości. Użytkownicy miewają jednak problemy z motorami 2.0 16V, jeśli serwis jest zaniedbany. Najlepsze do współpracy z gazem są doładowane 2-litrówki turbo. Są to też najtrwalsze, najtańsze w eksploatacji i najbardziej chwalone silniki. Niestety podaż takich wersji jest stosunkowo niska.
Typowe usterki Renault Laguny III:
- usterki elektryki (wyposażenie, karta, hamulec postojowy),
- usterki osprzętu silnika benzynowego 1.6 oraz diesla 1.5,
- problemy z głowicami silników 2.0 16V pracujących na gazie,
- typowe usterki dla wszystkich diesli.
Czego szukać: dobrze wyposażonych wersji GT z silnikiem 2.0 Tce lub dieslem 2.0 dCi.
Czego unikać: wersji z silnikami mniejszymi niż 2.0.