Używane Mini Cooper/Clubman (R56) w pigułce. Wciąż w cenie, pomimo wysokiej awaryjności
Pomimo niezbyt pochlebnych opinii na temat niemiecko-brytyjskiej konstrukcji Mini Cooper trzyma ceny bardzo dobrze, a na zakup przyzwoitego egzemplarza trzeba przeznaczyć minimum 20 tys. zł. A to dopiero początek wydatków.
21.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2006-2015
Ceny rynkowe: od 12 tys. zł
Awaryjność: wysoka
Koszty eksploatacji: wysokie (jak na cenę i wielkość pojazdu)
Wersje nadwoziowe: 3-drzwiowy hatchback, kombi, roadster, cabrio, coupe
Pojemność bagażnika: hatchback 160 l, kombi 260 l
Silniki benzynowe w Mini R56:
- 1.4 (75 i 95 KM)
- 1.6 (75, 90 i 98 KM)
- 1.6 (120 i 122 KM)
- 1.6 turbo (174 i 184 KM)
Silniki Diesla w Mini R56:
- 1.6 (90 i 109 KM)
- 1.6 (112 KM)
- 2.0 (112 KM)
- 2.0 (143 KM)
Odmiany sportowe: Mini JCW 1.6 turbo (211 i 218 KM)
Zanim przejdziemy do konkretów o samym samochodzie, należałoby krótko wspomnieć o problematyce z jego nazewnictwem. Ogólnie auto jest znane jako "Mini R56" lub "Mini produkowane od 2006 roku".
Producent różnie nazywał wersje tego modelu, zależnie od silnika. Podstawowe auta nazywają się Mini One i Mini One D (D od diesla). Wyżej mamy Mini Coopera i Coopera D z silnikami o mocy ponad 100 KM.
Cooper S i Cooper SD to jakby wersje sportowe z doładowanymi jednostkami benzynowymi i najmocniejszymi dieslami, natomiast naprawdę sportowe są dopiero Coopery JCW z mocą ponad 200 KM. Faktem jednak jest, że już Cooper S potrafi z powodzeniem stanąć do pojedynku z topowymi odmianami małych hot hatchy konkurencji.
Inna sprawa to wersje nadwozia, których było więcej niż można by się spodziewać. Systematyzując mamy:
- Mini hatchback R56
- Mini Clubman R55
- Mini Cabrio R57
- Mini Roadster R59
- Mini Coupe R58
Warto wspomnieć, że Mini Clubman to takie kombi, które bardziej stylistyką niż walorami użytkowymi nawiązuje do tradycyjnego nadwozia kombi. W praktyce nawet trudno określić liczbę drzwi bowiem licząc klasycznie, po otworach, to jest autem 3-drzwiowym, ale licząc same zawiasy, to łącznie ma 5 drzwi.
Teraz konkrety. Głównym obszarem zainteresowania powinien być silnik samochodu, bowiem to on generuje najpoważniejsze usterki i najwyższe koszty. Najbardziej ryzykownym motorem jest benzynowy 1.6 o mocy 120 i 184 KM. Ma rozbudowany kłopotliwy osprzęt, spory apetyt na olej, a co za tym idzie - istnieje spore ryzyko zatarcia. Słabsze wersje niż 90 KM nie dają przyjemności z jazdy. Jeśli celujecie tak nisko, to niezłym wyborem jest Mini One z jednostką 1.4.
Pomimo niezbyt dobrych opinii o niemiecko-francuskich silnikach THP i VTi, wiele zależy od historii auta. Są bowiem zadbane egzemplarze, które mają już ponad 200 tys. km przebiegu i jeżdżą bezproblemowo. Kluczem do tego była regularna kontrola i wymiana oleju.
Najlepszym wyborem w gamie silników jest średnio pasujący do charakteru auta diesel 1.6, który pochodzi z koncernu PSA. Motor o mocy 90 KM daje minimum osiągów, ale też bardzo niskie koszty serwisu i napraw. Wersja 109-konna pozwoli już przyspieszyć do setki w ok. 10 s i jest bardzo dobrą konstrukcją. Oczywiście zawsze możne zdarzyć się usterka typowa dla współczesnych diesli, ale w przypadku tego silnika nie pochłonie ona majątku.
Diesle występowały także w odmianie 2-litrowej i są to już silniki BMW - trwałe, ale droższe w naprawach i serwisie.
Poza silnikami obszarem, który ulega awarii najczęściej, jest elektryka. Włączniki, przełączniki, światła, zamki, klimatyzacja, wyposażenie... to wszystko sprawia nie lada problemy. Im więcej działa w kupowanym samochodzie, tym lepiej.
Wielką zaletą samochodu jest jego prowadzenie, dlatego ważne jest, by zawieszenie utrzymać w dobrej kondycji. Na szczęście nie jest to obszar szczególnie wymagający, choć tylna oś pracuje na układzie wielowahaczowym.
Właściciel Mini R56 powinien uzbroić się w cierpliwość i znosić wszystkie drobne usterki samochodu. Jednak auto z reguły odpali i dojedzie do celu. Dobrym rozwiązaniem jest znalezienie w okolicy warsztatu, który weźmie auto pod opiekę i zna się na rzeczy.
Uwaga na części - są bardzo drogie, jeśli przypadkowy warsztat kupuje je w typowej hurtowni. Przed oddaniem auta do naprawy warto się rozeznać w rynku, bowiem można tu zaoszczędzić naprawdę sporo. Przy odpowiednim podejściu (odpowiednim warsztacie) Mini R56 nie jest bardzo drogie w użytkowaniu.
Typowe usterki w Mini R56:
- usterki elektryki
- nagar w silnikach benzynowych
- awarie osprzętu w jednostkach benzynowych 1.6 (rozrząd, cewki, pompy)
- Awarie osprzętu diesli (typowe dla tego typu silników)
Czego szukać: samochodów z silnikiem 1.6 D
Czego unikać: samochodów z usterkami
Optymalna kwota na zakup: ok. 30 tys. zł