Używane Audi A3 (8L) w pigułce. Droższy niż Golf, a z tą samą techniką
Audi A3 pierwszej generacji zyskało spore uznanie wśród klientów, dzięki czemu do dziś jest popularnym kompaktem premium. Przyjrzyjmy się zaletom i wadom ponad 20-letniego już samochodu.
28.05.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 1996-2003 (lifting 2000)
Ceny rynkowe: 2000 – 15 000 zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: przeciętne
Wersje nadwoziowe: hatchback 3 d i 5d
Pojemność bagażnika: hatchback 350 l, quattro 270 l
Popularne silniki benzynowe Audi A3 (8L):
- 1.6 (101-102 KM)
- 1.8 (125 KM)
- 1.8 T (150-180 KM)
Popularne silniki Diesla Audi A3 (8L):
- 1.9 TDI (90 KM)
- 1.9 TDI (100 KM)
- 1.9 TDI (110 KM)
- 1.9 TDI (130 KM)
Wersje sportowe: Audi S3 quattro 1.8 T (210 lub 225 KM)
Audi A3 (8L) zadebiutowało rok wcześniej niż Golf IV, ale to Volkswagen był odpowiedzialny za przygotowanie platformy i większej części mechaniki samochodu. Audi było postrzegane jako premium, choć po latach nie ma to dużego znaczenia. Trzeba jednak przyznać, że w zakresie wyposażenia to właśnie najbogatsze wersje A3 prezentują się lepiej od golfów.
Początkowo oferowano wyłącznie 3-drzwiowe nadwozie, ale w 1999 roku dołączyła wersja 5-drzwiowa. Audi A3 nie grzeszy przestronnością, jednak jest to samochód głównie dla osób podróżujących samotnie lub we dwójkę. Takie były pierwotne założenia.
A3 ma bardzo dobrze zestrojone zawieszenie - choć bardzo proste. Zapewnia także wygodną pozycję za kierownicą i fotele. Na plus można zapisać też spory, bo 350-litrowy bagażnik i szeroki wybór silników o większej mocy. Co ciekawe, spektrum dostępnych jednostek napędowych jest węższe niż w bliźniaczym golfie. Audi po prostu zrezygnowało ze słabych silników.
Obecnie większość egzemplarzy na rynku wtórnym jest mocno zużyta, o czym świadczy widok kabiny. Przyciski i pokrętła są pozdzierane, a tapicerka zniszczona. Nie jest to jednak efekt niskiej jakości, lecz intensywnej eksploatacji i przebiegów znacznie większych niż wskazuje na to licznik.
Dziś Audi A3 powinno być postrzegane jako tani kompakt o prostej mechanice. Wszystkie silniki można uznać za dobre. Benzyniaki nadają się do zagazowania, a diesle naprawi każdy mechanik w Polsce. To znane i cenione za trwałość jednostki 1.9 TDI. Śmiało można wybierać automatyczne skrzynie biegów i napęd quattro.
Typowe usterki Audi A3 (8L):
- korozja nadwozia
- awarie elektryki
- problemy z płynną pracą silnika 1.6
- problemy z głowicami i napędem rozrządu w silniki 1.8 T
- typowe dla wszystkich diesli usterki jednostek 1.9 TDI
- zerwanie paska rozrządu w silniku 1.9 TDI (interwał wymiany co 60-90 tys. km)
Czego szukać:
Możliwie najbardziej zadbanych egzemplarzy, a jeżeli zależy wam na niskiej cenie, to najlepiej benzynowych silników 1.8 bez doładowania – są najtrwalsze i dość dynamiczne.
Czego unikać:
Samochodów zaniedbanych, zwłaszcza z silnikami doładowanymi – 1.8 T i 1.9 TDI.
Zobacz także