Używane Audi A3 8L - typowe awarie i problemy
Audi dla wielu kierowców jest uosobieniem tego, co solidne i dość luksusowe, jednak ceny nowych modeli potrafią zwalić z nóg niejedną osobę, która marzy o takim aucie. Na szczęście polski rynek samochodów używanych jest nasycony ogromną liczbą egzemplarzy Audi.
27.05.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ci, którzy szukają niewielkiego miejskiego autka z nutą luksusu powinni zainteresować się modelem A3, który nie jest tak duży jak A4, ale też jest bardziej atrakcyjny i dynamiczny niż nieco pokraczne A2. Pierwsza generacja kompaktowego Audi zadebiutowała w 1996 roku i bazowała na tej samej płycie podłogowej, na której później zbudowano VW Golfa IV, Audi TT oraz kilka innych aut z koncernu VW AG.
W 2000 roku auto przeszło drobny facelifting, a rok później do oferty dołączył 1,9-litrowy diesel TDI o mocy 101 koni mechanicznych. Produkcję A3 pierwszej generacji zakończono w 2003 roku, kiedy to z fabryk w niemieckim Ingolstadt i w brazylijskiej Kurytybie wyjechały ostatnie egzemplarze tego modelu. Samochód oferowany był z napędem na przednią lub obie osie. Ten kompakt premium z czterema pierścieniami na atrapie chłodnicy mógł być napędzany jednym z poniższych silników:
- R4 8V 1,6 (101- 102 KM)
- R4 20V 1,8 (125 KM)
- R4 20V 1,8T (150- 180 KM)
- R4 20V 1,8T (209- 225 KM) wersja S3
- R4 8V 1,9 TDI (90- 110 KM) wtrysk bezpośredni
- R4 1,9 TDI (101- 130 KM) pompowtryskiwacze
Spośród motorów benzynowych polecamy zarówno 1,6- i 1,8-litrowe R4. Szukający mocnych wrażeń powinni wybrać wersję S3, która jest jednak dość droga w eksploatacji ze względu na duży apetyt na paliwo.
Ci, którzy szczególnie cenią sobie oszczędność powinni kupić Audi A3 z 90-konnym 1,9-litrowy silnikiem TDI, z bezpośrednim wtryskiem. Ta jednostka nie będzie generowała tak wysokich kosztów utrzymania jak jej mocniejsza odmiana ponieważ nie posiada dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek.
Z palety silnikowej A3 8L odradzamy zakup A3 z jednostką wysokoprężną wyposażoną w pompowtryskiwacze, gdzie oprócz samych elementów podających paliwo podatne na awarie są: turbosprężarka, przepływomierz powietrza i dwumasowe koło zamachowymi. W autach z tym motorem wiele kłopotów przysparza też zawór recyrkulacji spalin EGR.
Same silniki należą do trwałych, usterkom ulega raczej ich osprzęt. W egzemplarzach z silnikami benzynowymi słabym punktem jest alternator. Awaryjny jest też układ kierowniczy, gdzie dochodzi do uszkodzenia uszczelniaczy w przekładni, objawami takiej usterki są wyciekający płyn układu wspomagania kierownicy, a także wyraźnie wyczuwalne drgania na kole kierownicy.
Ze względu na niskie zawieszenie niezwykle łatwo jest zniszczyć miskę olejową. Ponadto samo zawieszenie Audi A3 8L jest zbyt delikatne na polskie drogi, tu najczęściej uszkodzeniu ulegają: łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy i amortyzatory. Najdroższe są jednak same wahacze, które również ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. W tym przypadku w grę wchodzą tylko części oryginalne nie polecamy zamienników, które dość szybko poddają się na naszych drogach.
Pomimo ocynkowania nadwozia na dachu auta mogą pojawić się purchle rdzy. Użytkownicy narzekają też na łuszczący się lakier na klamkach i przyciskach wewnątrz auta. Z drobnych usterek pojawiających się w Audi A3 należy wymienić: niesprawność centralnego zamka, wypalające się wyświetlacze komputera pokładowego oraz wyrabiające się mechanizmy odsuwania przednich foteli w autach 3-drzwiowych.
Podsumowując, Audi A3 8L to niemiecki kompakt premium, który lata swojej świetności ma już za sobą. Co prawda jazda nim może nadal cieszyć i dawać dużo frajdy, ale jeśli trafimy na zaniedbany egzemplarz koszty naprawy z pewnością drastycznie uszczuplą nasz portfel. Najtańsze sztuki Audi A3 I kupimy na rynku wtórnym już za około 8000 zł.