Używana Mazda CX‑5 w pigułce. Małe problemy nie przyćmią jej zalet
Piękny i dobrze jeżdżący SUV z Japonii to niemal pewny przepis na sukces. Tylko wysoka cena sprawia, że Mazda CX-5 nie zdobyła większej popularności w Polsce. Cieszy się natomiast wzięciem na rynku wtórnym. Co powinniście wiedzieć przed zakupem używanego auta?
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2012-2017 (lifting 2015)
Ceny rynkowe: od 47 000 -100 000 zł
Awaryjność: niska
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: SUV
Pojemność bagażnika: 503 l
Popularne silniki benzynowe Mazdy CX-5 (KE):
- 2.0 Skyactiv-G (160 i 165 KM)
- 2.5 Skyactiv-G (192 KM)
Popularne silniki Diesla Mazdy CX-5 (KE):
- 2.2 Skyactiv-D (150 i 175KM)
Atrakcyjny wygląd Mazdy CX-5 współgra z innymi modelami stworzonymi zgodnie z ideą Skyactiv. Samochody są lekkie, sztywne i mają zapewniać niskie zużycie paliwa. Nie zawsze za ładną stylistyką w parze idzie funkcjonalność, ale w przypadku tego modelu wygląda to całkiem nieźle.
Wygodne dla czterech osób wnętrze oferuje także 503-litrowy bagażnik. Standardowo dzielona w układzie 40/20/40 kanapa poprawia wszechstronność samochodu. Kokpit jest prosty, czytelny, bez większych fajerwerków. W rzeczywistości to dość konserwatywnie zaprojektowany samochód.
Zawieszenie oparto na prostych rozwiązaniach z kolumnami MacPhersona z przodu oraz wielowahaczową osią z tyłu. Napęd na cztery koła realizuje sprzęgło płytkowe. Z przednim napędem łączono mocniejszy silnik benzynowy 2.0 oraz słabszego, 150-konnego diesla.
W praktyce wszystkie jednostki napędowe oferowane do Mazdy CX-5 zapewniają przyzwoite osiągi, choć osoby ceniące sobie naprawdę dobre przyspieszenie, powinny skłaniać się ku dieslom. Mazda oferowała precyzyjną, manualną skrzynię biegów oraz automat z konwerterem, który połączono ze sprzęgłem ciernym, dzięki czemu auto jest oszczędniejsze, a układ napędowy mniej elastyczny.
Wybór odpowiedniego silnika do Mazdy CX-5 jest trudny. Mamy na razie bezproblemowe benzyniaki 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zużywające około 10 l benzyny na 100 km. Od 2015 roku do oferty trafił benzyniak 2.5, także 4-cylindrowy. Teoretycznie mocniejszy, w praktyce wciąż nie tak dynamiczny jak diesle. Za to dość ekonomiczny, spalający tyle paliwa co 2.0. Był łączony tylko z automatyczną skrzynią biegów.
Problemem benzyniaków jest to, że nie bardzo nadają się do zagazowania. Oczywiście są instalacje nawet stworzone do Mazdy CX-5, ale bardzo drogie (ok. 5000-7000 zł) i nie wiadomo jak te silniki będą się spisywać na LPG.
Można zatem wybrac oszczędnego diesla 2.2, spalającego mniej niż 7 l/100 km. Nawet wersja 150-konna oferuje dobrą dynamikę, a 175 KM już taką, jaką zapowiada wygląd samochodu. Diesle Mazdy chętnie wkręcają się na wysokie obroty, ale miewają problemy.
Niestety wybór oszczędniejszego diesla może w każdej chwili zakończyć się awarią, choćby drobną, co sprawi, że wszystkie oszczędności prysną. Ceny części są bardzo wysokie i nie ma co liczyć na naprawy poza ASO. Faktem jednak jest, że drobne bolączki nie przyćmią jej zalet, takich jak niska awaryjność i przyjemność z jazdy, a także wygląd, który pomimo upływu lat wciąż pozostaje świeży.
Pamiętajcie, żeby po zakupie samochodu wykupić polisę od kradzieży, a najlepiej wyposażyć w dobre zabezpieczenie. Wszystkie mazdy są bardzo mocno zagrożone kradzieżą.
Typowe usterki Mazdy CX-5 (KE):
- uszkodzenia lakieru,
- drobne usterki wyposażenia (elektryczne),
- spadek smarowania silników Diesla (paliwo w oleju),
- szybkie rozładowanie się akumulatora (zwłaszcza w samochodach ze start-stop),
- zatkane przelewy pomiędzy komorami w zbiorniku paliwa,
Czego szukać:
Zadbanych, regularnie serwisowanych egzemplarzy z silnikiem benzynowym.
Czego unikać:
Samochodów z jakimikolwiek usterkami ze względu na bardzo drogie części i praktycznie brak zamienników.