Nie tankuj ich nowym paliwem. Na liście popularne w Polsce modele

Na początku 2024 roku na stacjach paliw pojawiła się benzyna E10. Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie popularne samochody mogą korzystać z tego paliwa, ze względu na wymagania techniczne ich silników. Poniżej znajdziecie listę popularnych modeli, które nie powinny być tankowane benzyną E10.

Tankowanie paliwa E10
Tankowanie paliwa E10
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

15.07.2024 | aktual.: 30.09.2024 11:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zgodnie z informacjami dostarczonymi przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) i niemiecki urząd DAT istnieje obszerna lista pojazdów kompatybilnych z E10. Nie brakuje jednak pojazdów, które powinny jej unikać. Analizując te listy okazuje się, że znajduje się na niej wiele aut, które są częstym widokiem na polskim drogach.

Dlaczego niektóre auta nie powinny tankować E10?

Wielu kierowców zastanawia się, co może się stać, jeśli zatankują benzynę E10 do samochodu niekompatybilnego z nowym paliwem. Wbrew pozorom, problemy nie są błahe. Może to prowadzić do rozszczelnienia układu paliwowego, a z czasem nawet do korozji elementów aluminiowych. Co więcej, silnik może stracić dynamikę oraz wykazywać większy apetyt na benzynę. Problem ten dotyczy przede wszystkim samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa, choć nie tylko.

O jakiej skali problemu mówimy? To zależy od konkretnego modelu samochodu. Jako przykład weźmy Volkswagena Golfa piątej generacji. Wersje 1.6 MPI mogą korzystać z E10, natomiast wersje 1.6 FSI już nie. W serwisie Otomoto.pl, około 19 proc. Golfów z silnikiem 1.6 to wersje FSI, które nie powinny być tankowane E10.

Lista aut jest dłuższa niż się spodziewasz

Choć w większości przypadków samochody wyprodukowane po 2005-2006 roku są zgodne z E10, istnieją modele, które nie spełniają tych wymagań, niezależnie od ich wieku. Zdarza się też, że wiele starszych aut spokojnie może pracować na nowym paliwie.

Toyota Avensis
Toyota Avensis © Materiały prasowe | Toyota

Wśród popularnych modeli, do których nie można tankować benzyny E10, znajdują się m.in.: Alfa Romeo 156, Audi A3, Daewoo Matiz, Mazda 323, Opel Vectra, Renault Laguna, Toyota Avensis oraz Volkswagen Golf. Warto zawsze sprawdzić wersję silnikową, bo w obrębie jednego modelu może się zdarzyć, że jeden silnik toleruje benzynę E10, a drugi - już nie.

Jak uniknąć pomyłki?

Brak znajomości technicznych szczegółów często skutkuje błędami. Za przykład znów posłuży nam Volkswagen Golf. W przypadku silników 1.6 FSI i MPI, różnica w pojemności silnika jest znikoma (1598 cm³ dla MPI i 1595 cm³ dla FSI). Informacje można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym: w rubryce P.1 (pojemność) oraz P.2 (moc). Jeśli moc silnika wynosi 75 kW, można tankować E10. Jeśli 85 kW - już nie.

Silnik 1.6 FSISilnik 1.6 FSI
Silnik 1.6 MPISilnik 1.6 MPI;
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Podobna sytuacja występuje w przypadku Volvo S40 z silnikiem 1.8, gdzie obecne są dwa warianty o mocy 92 kW, ale o różnych pojemnościach. Wersja o pojemności 1834 cm³ nie jest zgodna z E10, podczas gdy wersja 1783 cm³ jest kompatybilna.

Przedstawiam listę nadal popularnych pojazdów, które nie mogą być tankowane benzyną E10. Trzeba przyjąć, że starsze modele niż wymienione tu, również się do tego nie nadają. Jeśli nie jesteś pewny, czy twój samochód jest zgodny z E10, warto sprawdzić również dodatkową listę w artykule:

Lista popularnych samochodów, które nie powinny mieć paliwa E10 w baku (w nawiasie dane do sprawdzenia w dowodzie rejestracyjnym):

  • Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,
  • Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,
  • Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm³),
  • Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm³),
  • Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
  • A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
  • Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),
  • Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
  • Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,
  • Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm³) – do rocznika 2010,
  • Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm³),
  • Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm³),
  • Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm³),
  • Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),
  • Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,
  • Lexus GS 300 (poj. 2995 cm³) – do rocznika 2007,
  • Mazda 323 – wszystkie wersje,
  • Mazda 626 – wszystkie wersje,
  • Mazda Demio – wszystkie wersje,
  • Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998,
  • Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005,
  • Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm³, moc 125 kW),
  • Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),
  • Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),
  • Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm³),
  • Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),
  • Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),
  • Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),
  • Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),
  • Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),
  • Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2005,
  • Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2006,
  • Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2005,
  • Skoda Felicia 1.3,
  • Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),
  • Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),
  • Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),
  • Volkswagen Lupo 1.4 FSI (moc 77 kW),
  • Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),
  • Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) – do rocznika 2004,
  • Volkswagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
  • Volkswagen Golf V 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
  • Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
  • Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
  • Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm³).
benzynaporadniksilniki
Komentarze (11)