Trójka z silnikiem z X6 M – Manhart M3 Cabrio MH3 V8 R Biturbo (2012)
Dzięki ponad 650-konnej jednostce napędowej BMW M3 Cabrio stało się jednym z najmocniejszych kabrioletów w swojej klasie na całym świecie. Silnik tego niecodziennego samochodu pochodzi z BMW X6 M.
01.12.2012 | aktual.: 13.10.2022 14:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dzięki ponad 650-konnej jednostce napędowej BMW M3 Cabrio stało się jednym z najmocniejszych kabrioletów w swojej klasie na całym świecie. Silnik tego niecodziennego samochodu pochodzi z BMW X6 M.
To, że tuner z Niemiec przełożył większą jednostkę napędową do BMW M3 nie jest znowu taką wielką nowością. Z takimi właśnie silnikami dostępne jest coupé M3 w wersjach R, RS i RS Clubsport. W tamtych przypadkach jednak motor ma od 707 do 750 KM.
W prezentowanym dziś kabriolecie mocy jest nieco mniej, ale wystarczająco dużo, żeby pasażer osiwiał, gdy kierowca wciśnie gaz do dechy. Ile więc jest koni i z jakiego silnika się one wydobywają?
Pod maską tego BMW jest 4,4-litrowy agregat V8 seryjnie montowany w dwóch szybkich SUV-ach BMW – modelach X5 M i X6 M. Dokładnie jest to jednostka S63B44, która od motoru instalowanego w nowym BMW M5 różni się tym, że w niej nie zastosowano układu Valvetronic.
Są za to dwie turbosprężarki twin-scroll oraz bezpośredni wtrysk paliwa, które gwarantują moc 555 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 680 Nm przy 1500-5650 obr./min. Są to oczywiście parametry seryjnego S63B44. Ten wstawiony do bohatera dzisiejszego wpisu ma 100 KM mocy więcej. Wszystko dzięki nowej elektronice sterującej silnikiem, która wymusza na turbosprężarkach pracę z wyższym ciśnieniem, sportowemu układowi wydechowemu z 200-celowymi reaktorami katalitycznymi, który zbudowała firma Akrapovič oraz sportowym filtrom powietrza opakowanym w kompozytowe obudowy.
Wraz ze zmianą silnika Manhart wymienił skrzynię biegów. Teraz zamiast przekładni manualnej lub zautomatyzowanej wstawiona jest 6-biegowa skrzynia automatyczna przeniesiona prosto z BMW X6 M. Mechanizm różnicowy ma blokadę (tutaj brak szczegółów).
To auto zostało też uwolnione z uwięzi zwanej ogranicznikiem prędkości. Co prawda nie wiadomo dokładnie, jak szybko może pomknąć ten wóz na autostradzie, ale tuner zapewnia, że prędkość maksymalna przekracza 320 km/h.
Skoro maszyna potrafi pojechać tak szybko, ważne jest, żeby mogła też skutecznie hamować. To gwarantują 396-milimetrowe wentylowane tarcze hamulcowe z czterema tłoczkami w każdym zacisku, które założono na przednią oś i 374-milimetrowe, również wentylowane, dyski z tyłu. W głębi, za hamulcami kryją się komponenty regulowanego zawieszenia marki KW.
Pojazd Manharta porusza się na kołach z 20-calowymi felgami MHR Concave One o szerokości 9,0” z przodu i 12,0” z tyłu. Opony na kołach kierowanych mają rozmiar 255/30 R 20, a na napędowych 305/25 R 20.
Kabina pasażerska została ozdobiona kompozytowymi detalami i ma nowy prędkościomierz wyskalowany do aż 400 km/h.
Konkurencja
[RENM M3 Agitator 450 KM]
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki twin-scroll
- Moc maksymalna: 655 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 149,03 KM/l (seryjny – 126,28 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 975 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 374 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20” MHR Concave One
- Koła tylne: 12,0 x 20” MHR Concave One
- Opony przednie: 255/30 R 20
- Opony tylne: 305/25 R 20
Masy i wymiary:
- Długość: 4615 mm
- Szerokość: 1804 mm
- Rozstaw osi: 2761 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
Źródło: autoblog