9 litrów oleju w silniku. Mechanik pokazał, co się później stało

Wszystko w zależności od ilości może być trucizną. Nie inaczej sprawa wygląda z olejem silnikowym. Jego nadmiar może wywołać we wnętrzu jednostki napędowej prawdziwe spustoszenie.

Tak kończy się 9 litrów oleju w silniku - źle
Tak kończy się 9 litrów oleju w silniku - źle
Źródło zdjęć: © YouTube | I Do Cars
Kamil Niewiński

11.02.2024 | aktual.: 12.02.2024 16:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Młodym kierowcom, a także tym bardziej doświadczonym, powtarza się jak mantrę - wymieniaj regularnie olej, sprawdzaj jego poziom, dolewaj, gdy jest go za mało. Rzeczywiście niedobór oleju może skutecznie zaszkodzić jednostce napędowej. Silnik jednak jest również w stanie go "przedawkować".

Co się dzieje w takiej sytuacji? Jak na silnik może działać nadmiar oleju? Cóż, jak nietrudno się domyślić - tragicznie. Szerszej publiczności postanowił pokazać to Eric z kanału YouTube "I Do Cars".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na warsztat wzięto silnik, który znajdował się w Jaguarze XE z 2017 roku. Dokładnie mowa tu o jednostce 3.0 V6, która ostatecznie całkowicie odmówiła posłuszeństwa. Eric, który pozyskał silnik z innego warsztatu, postanowił przeprowadzić jego "sekcję zwłok" i ten zwrot nie jest wcale przesadą.

Maksymalna ilość oleju dla tego silnika wynosi 5,7 l. Jednak po spuszczeniu go z misy olejowej wypłynęło aż 9 l. Ten wynik pozwala odpowiedzieć na wiele pytań o stan motoru.

Przepełniony olejem silnik poszedł w drzazgi. Dlaczego?

Przebieg silnika wynosił 66 tys. mil, czyli lekko ponad 106 tys. km - to dość niewiele. Drobinki metalu w filtrze oleju i stan panewek, które się przekręciły, mogły jednak sugerować, że w środku może być naprawdę źle. Rzeczywiście niemal natychmiast okazało się, że uszkodzony został cały blok silnika. Na dwóch tłokach widać ślady po bardzo bliskich kontaktach z głowicą. Nie były one również prawidłowo umocowane w wale korbowym.

Łożysko korbowodu właściwie przestało istnieć - poszatkowane resztki można było znaleźć w misie olejowej. To oczywiście tłumaczy fakt poluzowania się tłoków. Uszkodzone były też ściany cylindrów. Ogółem rzecz ujmując - jedna wielka masakra.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

TOO MUCH OIL! Jaguar 3.0 Supercharged Engine RUINED! Insurance Fraud!?

Dlaczego nadmiar oleju tak skutecznie zabił silnik? Odpowiedź jest prosta - wał korbowy, który nie jest w stanie "przetrawić" nadmiaru cieczy, zaczyna ją rozpryskiwać po skrzyni korbowej, a olej zaczyna się pienić i napowietrzać. Spieniony olej zostaje potem zassany przez pompę, lecz nie ma on żadnych właściwości smarnych. A stąd już prosta droga do absolutnej destrukcji całego układu.

Nie ma jednak co ukrywać - trzeba naprawdę mocno się postarać, by wlać do samochodu aż 9 l oleju. Eric wysnuł nawet hipotezę, mówiącą o tym, że właściciel jaguara być może chciał takim zachowaniem wymusić wypłatę ubezpieczenia. Byłaby to jednak dość naiwna próba, do której demaskacji wystarczyłoby tylko spuszczenie zawartości misy olejowej.

silnikiolej silnikowyłożysko
Komentarze (39)