TechArt Panamera Turbo GrandGT T1 (2013)
Porsche odświeżyło Panamerę, więc czołowy tuner samochodów tej marki przygotowuje na frankfurcki salon samochodowy poprawiony pakiet o nazwie GrandGT, który opracowano specjalnie dla wersji Turbo.
04.09.2013 | aktual.: 08.10.2022 13:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chociaż Porsche Panamera na rynku jest już dobrych kilka lat, nadal wzbudza spore emocje. Fakt jest taki, że w rzeczywistości to auto wygląda lepiej niż na zdjęciach.
Przeprowadzony na przełomie zeszłego i tego roku lifting modelu objął nie tylko stronę wizualną liftbacka, ale też jego mechanikę. Oczywiście przeciętny użytkownik skupia się raczej na tej pierwszej.
Zasadnicza sylwetka Panamery nie uległa zmianie, ale o całościowym wyglądzie często decydują szczegóły. Myślę, że można śmiało powiedzieć, że w przypadku tego Porsche właśnie tak jest. Na modernizacji zyskał przede wszystkim tył, a to dlatego, że producent przygotował nowe lampy zespolone, które swoją stylistyką nadają nieco lekkości tej przyciężkiej wizualnie części samochodu.
Napęd Porsche Panamery Turbo to widlasty 8-cylindrowy doładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jak wskazuje nazwa modelu, jednostka napędowa jest wspomagana turbosprężarkami - konkretnie dwiema. "Turbiny" ustawione z są w układzie równoległym, a każda z nich pompuje powietrze do czterech z ośmiu garów 4,8-litrowca.
Wynosząca teraz 520 KM przy 6000 obr./min moc maksymalna przepływa przez jedno z dwóch sprzęgieł do zautomatyzowanej skrzyni o siedmiu przełożeniach. Następnie trafia ona na wszystkie cztery koła. Moment obrotowy wynosi 700 Nm przy 2250-4500 obr./min, a w egzemplarzach z pakietem Sport Chrono jest on podniesiony do 770 Nm, ale w przedziale 2500-4000 obr./min.
Duża waga - 2045 kg - nie przeszkadza Panamerze w przyspieszaniu do 100 km/h w 4,10 s (a z zestawem Chrono w 3,90 s). Prędkość maksymalna wynosi 305 km/h.
Po modyfikacji przeprowadzonej przez TechArta masa własna przeszkadza temu autu jeszcze mniej, ponieważ tuner zwiększa moc silnika. Na razie odświeżona limuzyna z Zuffenhausen jest oferowana z kitem T1, w ramach którego - poprzez zmianę ECU - moc jest zwiększana do 580 KM. Firma z Niemiec podaje, że pojazd do 100 km/h przyspiesza o 0,10 s szybciej niż fabryczny odpowiednik i jest o 10 km/h szybszy.
Za jakiś czas powinien być dostępny zestaw T2, po zastosowaniu którego jednostka napędowa będzie mogła się pochwalić mocą około 630 KM, co powinno mieć swoje przełożenie na prędkość maksymalną w granicach 330 km/h.
Nowy pakiet GrandGT oznacza też odnowienie kompletu spojlerów, które wchodzą w jego skład. Jest ich sporo, a zaliczają się do nich m.in. przedni zderzakospojler, listwy przyprogowe, tylne skrzydło, imitacja dyfuzora czy nowa pokrywa silnika. Jako całość Aerokit ma dwa zadania: po pierwsze zdobić wóz, po drugie - poprawiać jego stabilność przy szybkiej jeździe.
Czy ten pierwszy postulat jest spełniony, to kwestia gustu, ale w przypadku drugiego nie ma żadnych wątpliwości, że tak. Przebadane w tunelu aerodynamicznym spojlery redukują siłę odrywającą samochód od jezdni przy wysokich prędkościach.
Po użyciu nakładek na błotniki maszyna jest szersza z przodu o 42 mm, a z tyłu aż o 84 mm. Otwory wykonane w masce pełnią funkcję nie tylko ozdobną. Mają odprowadzać powietrze, które przepłynie przez różne chłodnice tego Porsche. A propos chłodzenia, to duże otwory w przednim spojlerze doprowadzają powietrze m.in. do hamulców.
Uzupełnieniem aeropakietu są koła z felgami o średnicy od 20" do 22". Na razie dostępne są dwa wzory, ale najprawdopodobniej na salon we Frankfurcie zostanie przygotowany trzeci o średnicy 22".
Na razie nie wiadomo za to nic na temat jakichkolwiek modyfikacji zawieszenia i hamulców.
TechArt proponuje również ulepszenia wnętrza. Klient może dowolnie przebierać i wybierać w materiałach i kolorach, które zostaną wykorzystane do zrobienia tapicerki. Najpopularniejszymi materiałami są skóry, Alcantara, drewno i kompozyty. Można także zażyczyć sobie zainstalowania zestawu multimedialnego, który obejmuje wysokiej jakości sprzęt grający, jak również dwa dodatkowe ekrany o przekątnych 7", które są zainstalowane w oparciach przednich siedzeń.
Jak naprawdę będzie wyglądała nowa-stara Panamera Turbo GrandGT, już wkrótce będzie można przekonać się na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 580 KM przy 5350 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 120,68 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 831 Nm przy 3200 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- *Koła przednie: 20-22*
- Koła tylne: 20- 22″
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2045 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,53 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
- Długość: 5015 mm
- Szerokość: 2015 mm (+ 84 mm)
- Rozstaw osi: 2920 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s (ze Sport Chrono)
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,50 s (ze Sport Chrono)
- Prędkość maksymalna: 315 km/h
Źródło: TechArt