Tak hartował się Saab [geneza motoryzacji]
Firma Saab powstała w 1938 roku i specjalizowała się w budowaniu samolotów na potrzeby armii. Od momentu powstania aż przez okres II wojny światowej firma nie zaprzątała sobie głowy samochodami. Wszystko zmieniło się w 1947 roku.
12.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Szefowie Saaba wpadli na pomysł, żeby stworzyć bardzo tani, a zarazem użyteczny samochód. W ten sposób firma znalazła dla siebie niszę, którą, jak się potem okazało, wypełniła bez zarzutu. W 1947 roku powstał prototyp pierwszego samochodu Saaba - Ursaab, który został tak ciepło przyjęty, że 3 lata później gotowa już była wersja seryjna, ochrzczona nazwą Saab 92. Powstało tylko 700 egzemplarzy tego samochodu.
Auto było zasilane dwucylindrowym dwusuwem o pojemności 750 cm[sup]3[/sup]. Standardowo montowano też klatkę bezpieczeństwa, mimo tego, że samochód miał 25 KM mocy. W przeciwieństwie do samochodów Volvo, które czerpały z konstrukcji amerykańskich, Saaby miały korzystać z branży lotniczej i zaskakiwać kształtami.
We wrześniu 1955 roku na rynku pojawił się Saab 93, który był pierwszym modelem zasilanym trzycylindrowym silnikiem. Równocześnie trwały prace nad innym modelem. Saab Sonett I to prototyp firmy, wykonany w sześciu (lub siedmiu w zależności od źródła) egzemplarzach w roku 1956. Była to lekka konstrukcja, której dwuosobowe nadwozie wykonano z włókna szklanego. Napędzany dwusuwowym silnikiem R3 o pojemności 748 cm³ i mocy 59 KM uzyskiwał prędkość maksymalną prawie 160 km/h.
Upłynęło trochę czasu zanim Rolf Mellde, twórca Sonett I dopracował testowe modele następcy tego modelu i auta, które miało w końcu być produkowane seryjnie. Sonett II, czy jak kto woli Saab 97, zmienił się w sympatyczne coupe. Aby obniżyć masę auta Saab zdecydował się na konstrukcję z tworzywa sztucznego wzmocnionego kilkoma stalowymi umocnieniami. Auto miało silnik o pojemności 841 cm³ i moc 60 KM.
Na początku lat 70-tych wyprodukowano egzemplarz Saaba o numerze 500.000. Wiosną 1970 roku zaprezentowano trzecią generację modelu Sonett. Saab w kolejnych modelach wprowadzał takie innowacje jak ogrzewane siedzenia oraz zderzaki odkształcające się do prędkości 8km/h. W 1976 z taśm montażowych w Trollhattan zjechał milionowy Saab. Pierwszy model z turbosprężarką zawitał na rynku w 1978 roku.
Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych szwedzka marka wprowadziła do swoich samochodów filtry przeciwpyłkowe oraz zmieniono numeracje modeli. Pojawił się Saab 900. Był to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki. Sprzedał się w liczbie przeszło 900 tysięcy egzemplarzy. W zaprojektowanym przez Giorgetto Giugiaro modelu 9000 po raz pierwszy pojawił się system ABS. 15 grudnia 1985 roku GM ogłosił, że zakupił 50 procent akcji Saaba.