Tak hartował się Saab [geneza motoryzacji]

Firma Saab powstała w 1938 roku i specjalizowała się w budowaniu samolotów na potrzeby armii. Od momentu powstania aż przez okres II wojny światowej firma nie zaprzątała sobie głowy samochodami. Wszystko zmieniło się w 1947 roku.

Saab 92
Saab 92
Piotr Wielgus

12.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:45

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Szefowie Saaba wpadli na pomysł, żeby stworzyć bardzo tani, a zarazem użyteczny samochód. W ten sposób firma znalazła dla siebie niszę, którą, jak się potem okazało, wypełniła bez zarzutu. W 1947 roku powstał prototyp pierwszego samochodu Saaba - Ursaab, który został tak ciepło przyjęty, że 3 lata później gotowa już była wersja seryjna, ochrzczona nazwą Saab 92. Powstało tylko 700 egzemplarzy tego samochodu.

Saab 92
Saab 92

Auto było zasilane dwucylindrowym dwusuwem o pojemności 750 cm[sup]3[/sup]. Standardowo montowano też klatkę bezpieczeństwa, mimo tego, że samochód miał 25 KM mocy. W przeciwieństwie do samochodów Volvo, które czerpały z konstrukcji amerykańskich, Saaby miały korzystać z branży lotniczej i zaskakiwać kształtami.

Saab 93
Saab 93

We wrześniu 1955 roku na rynku pojawił się Saab 93, który był pierwszym modelem zasilanym trzycylindrowym silnikiem. Równocześnie trwały prace nad innym modelem. Saab Sonett I to prototyp firmy, wykonany w sześciu (lub siedmiu w zależności od źródła) egzemplarzach w roku 1956. Była to lekka konstrukcja, której dwuosobowe nadwozie wykonano z włókna szklanego. Napędzany dwusuwowym silnikiem R3 o pojemności 748 cm³ i mocy 59 KM uzyskiwał prędkość maksymalną prawie 160 km/h.

Saab Sonett I
Saab Sonett I

Upłynęło trochę czasu zanim Rolf Mellde, twórca Sonett I dopracował testowe modele następcy tego modelu i auta, które miało w końcu być produkowane seryjnie. Sonett II, czy jak kto woli Saab 97, zmienił się w sympatyczne coupe. Aby obniżyć masę auta Saab zdecydował się na konstrukcję z tworzywa sztucznego wzmocnionego kilkoma stalowymi umocnieniami. Auto miało silnik o pojemności 841 cm³ i moc 60 KM.

Saab Sonett II
Saab Sonett II

Na początku lat 70-tych wyprodukowano egzemplarz Saaba o numerze 500.000. Wiosną 1970 roku zaprezentowano trzecią generację modelu Sonett. Saab w kolejnych modelach wprowadzał takie innowacje jak ogrzewane siedzenia oraz zderzaki odkształcające się do prędkości 8km/h. W 1976 z taśm montażowych w Trollhattan zjechał milionowy Saab. Pierwszy model z turbosprężarką zawitał na rynku w 1978 roku.

Saab 900
Saab 900

Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych szwedzka marka wprowadziła do swoich samochodów filtry przeciwpyłkowe oraz zmieniono numeracje modeli. Pojawił się Saab 900. Był to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki. Sprzedał się w liczbie przeszło 900 tysięcy egzemplarzy. W zaprojektowanym przez Giorgetto Giugiaro modelu 9000 po raz pierwszy pojawił się system ABS. 15 grudnia 1985 roku GM ogłosił, że zakupił 50 procent akcji Saaba.

Saab 9000
Saab 9000
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)