SUV‑y o wiele groźniejsze dla rowerzystów. Lista wad się wydłuża
Amerykańska agencja IIHS sprawdziła wypadki, w których doszło do zderzenia rowerzystów i SUV-ów. Wnioski są mocno niepokojące. Jak się okazuje, tego typu samochody robią potrąconym o wiele większą krzywdę niż auta tradycyjnych segmentów.
18.04.2023 | aktual.: 21.04.2023 16:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W ostatnich latach SUV-y stały się motoryzacyjnym hitem w USA i Europie. Według serwisu Jato Dynamics w styczniu 2023 r w krajach UE to właśnie SUV-y stanowiły 51,3 proc. sprzedawanych w salonach, nowych aut. Zmotoryzowani doceniają ich większe, nieczułe na wysokie krawężniki koła czy spore bagażniki. Są jednak i wady. Nie od dziś wiadomo, że SUV-y w porównaniu z podobnymi autami tradycyjnych segmentów więcej palą, a zarazem również emitują. Co więcej, stwarzają większe zagrożenie dla pieszych. Dziś wiadomo, że również dla rowerzystów.
Mogłoby się wydawać, że w przypadku rowerzysty, który przecież siedzi stosunkowo wysoko, SUV-y nie będą stanowić dodatkowego zagrożenia. Badania przeprowadzone przez amerykańską agencję IIHS, zajmującą się bezpieczeństwem w motoryzacji, udowadniają jednak coś innego. Agencja przeanalizowała okoliczności, przebieg i skutki 71 potrąceń rowerzystów w wieku co najmniej 16 lat przez SUV-y.
Urazy, których doznali użytkownicy jednośladów, były oceniane za pomocą dwóch skal: Abbreviated Injury Scale oraz Injury Severity Score. W przypadku pierwszej z nich obrażenia głowy rowerzystów potrąconych przez SUV-y były o 63 proc. poważniejsze niż w przypadku aut tradycyjnych segmentów. W przypadku drugiej skali obrażenia całego ciała były o 55 proc. poważniejsze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Według amerykańskich ekspertów różnice biorą się nie tylko z różnicy masy, ale też kształtu auta. Wyższy przód auta sprawia, że rowerzysta często uderzony jest powyżej swojego środka ciężkości. W efekcie większa liczba rowerzystów nie wpada na maskę i dalej na dach, ale po uderzeniu upada na asfalt przed autem i jest narażona na przejechanie. Poważniejsze były również skutki uderzenia potrąconego rowerzysty o ziemię.
Opublikowane badania IIHS-u to kolejny argument dla przeciwników SUV-ów. W 2022 r. w innym amerykańskim opracowaniu ukazała się informacja, że już samo korzystanie z tego typu pojazdu – ze względu na ograniczenia widoczności - podnosi ryzyko potrącenia pieszej osoby na skrzyżowaniu o 68 proc. Należy jednak pamiętać, że amerykańskie SUV-y są wyraźnie większe od ich europejskich krewnych. Skala zagrożenia też może więc być inna.