Super-SUV-y w pełnej krasie, czyli motoryzacyjne all in one
W ciągu ostatnich kilku lat segment SUV-ów zyskał ogromną popularność, a producenci wprowadzają na rynek coraz więcej tego typu aut. Jest ich tak dużo, że wyodrębniła się pewna nisza, którą można nazwać super-SUV-ami. Są to auta, które oferują coś więcej niż tylko wygodną jazdę pół metra nad wszystkimi. Zapewniają także sportowe osiągi, których nie powstydzi się nawet Porsche Carrera S.
21.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Infiniti FX Sebastian Vettel Edition
Mimo tego, że FX50 jest najmocniejszą seryjnie produkowaną odmianą SUV-a od Infiniti, japoński producent przymierza się do wprowadzenia na rynek limitowanej edycji tego właśnie modelu, ale po delikatnym tuningu, za który odpowiada mistrz świata Formuły 1, Sebastian Vettel.
Infiniti wykorzystało umowę sponsorską z zespołem Red Bull Racing i stworzyło prawdopodobnie najszybszego SUV-a na świecie. Auto zostało odchudzone i waży 2049 kg. Utwardzono i obniżono zawieszenie oraz zamontowano aerodynamiczne dodatki, które mają zwiększyć prędkość maksymalną oraz polepszyć właściwości jezdne FX-a.
Dodatkowo zmodyfikowana została jednostka napędowa, która produkuje teraz 420 KM. W efekcie FX przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s oraz osiąga niewyobrażalną dla tak dużego auta prędkość maksymalną 300 km/h. Nie wiadomo jednak jeszcze dokładnie ile egzemplarzy tego modelu powstanie i jaka będzie jego cena.
Dane techniczne
[sup]*[/sup]- seryjny FX50 dysponuje momentem obrotowym 500 Nm, w przypadku FX SV Edition wartość momentu obrotowego nie została ujawniona
Porsche Cayenne Turbo
Jeśli Audi Q7 V12 TDI jest drogie, Porsche Cayenne Turbo musi być superdrogim autem. Nikogo nie powinno to jednak dziwić. Wprawdzie Cayenne 2. generacji powstało na tej samej platformie co Volkswagen Touareg, tutaj sporo płaci się także za prestiż.
Bez wątpienia cenę auta podbija także jednostka napędowa, którą jest silnik V8 o pojemności 4,8 l. Dzięki pomocy 2 turbosprężarek jednostka ta produkuje 500 KM oraz 700 Nm momentu obrotowego, dokładnie tyle samo co w przypadku Mercedesa G55 AMG.
Jednak dzięki o wiele bardziej zaawansowanej pod względem aerodynamiki linii nadwozia oraz masie zaledwie 2170 kg, czyli blisko 400 kg mniej od Mercedesa, Porsche rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 s oraz osiąga prędkość maksymalną 278 km/h.
Dane techniczne
Audi Q7 V12 TDI
Audi Q7 to obecnie jeden z najpopularniejszych SUV-ów na rynku. Najczęściej klienci kupujący ten model decydują się na jednostki wysokoprężne o pojemnościach 3,0 l oraz 4,2 l. Być może właśnie dlatego producent z Ingolstadt zdecydował, że usportowiona wersja Q7 będzie napędzana właśnie dieslem.
Niemcy zbudowali jednostkę V12 TDI o pojemności 6,0 l tworząc tym samym największy i najmocniejszy silnik wysokoprężny, jaki kiedykolwiek montowany był w samochodach osobowych. 500 KM oraz 1000 Nm, wystarczy jednak wspomnieć, że moment obrotowy został tutaj ograniczony elektronicznie. W przeciwnym razie ziemia mogłaby spowolnić swoje obroty i doszłoby do zagłady ludzkości.
Dzięki temu ważący 2605 kg SUV, który jest w stanie pomieścić 7 osób, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Absurdalna wydaje się niestety cena Audi Q7 V12 TDI, która wynosi 612 400 zł.
Dane techniczne
Mercedes G 55 AMG
Mercedes Klasy G, czyli popularny Gelandewagen, jest z nami już ponad 30 lat. Przez ten czas kwadratowe nadwozie przechodziło drobne zmiany, które ograniczały się jedynie do nowych reflektorów czy zmienionych lusterek, bryła nadal pozostała ta sama. Któż więc wpadł na pomysł, żeby do lodówki na kołach zamontować jednostkę V8 o pojemności 5,5 l? Oczywiście, AMG.
Nie jest to jednak tylko zwykłe V8. Żeby wycisnąć odrobinę więcej z 8 cylindrów o łącznej pojemności 5,5 l, AMG zamontowało do tej jednostki kompresor. Efektem tego jest 500 KM oraz 700 Nm momentu obrotowego.
W połączeniu z 7-biegową skrzynią, luksusowy i jedyny w swoim rodzaju pod względem stylistycznym Mercedes, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną, która z oczywistych względów musiała zostać ograniczona do 210 km/h.
Dane techniczne
Range Rover V8 Supercharged
Range Rover, czyli niekwestionowany król luksusowych SUV-ów, który jako jedno z nielicznych aut w tym zestawieniu, naprawdę radzi sobie po zjechaniu z utwardzonych dróg. Poza świetnymi offroadowymi właściwościami, auto charakteryzuje się wyposażeniem godnym najbardziej luksusowych limuzyn.
W topowej wersji silnikowej Supercharged, auto jest napędzane tym samym silnikiem V8, który pracuje pod maską Range Rovera Sport Supercharged.
Jest to oczywiście silnik V8 o pojemności 5,0 l, który wspomagany jest kompresorem. Dzięki mocy 510 KM oraz 625 Nm momentu obrotowego, najcięższy SUV w tym zestawieniu rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,2 s oraz osiąga prędkość maksymalną 225 km/h.
Dane techniczne
Mercedes ML 63 AMG
Kilka dni temu na targi motoryzacyjne do Los Angeles Mercedes przywiózł ze sobą najnowszą generację modelu ML w wersji zmodyfikowanej przez nadwornego tunera niemieckiego producenta, czyli AMG.
Sercem Mercedesa ML 63 AMG jest jednostka V8 o pojemności 5,5 l, którą wspomagają 2 turbosprężarki w układzie biturbo. Dzięki temu do dyspozycji kierowcy jest aż 525 KM oraz 700 Nm momentu obrotowego, co sprawia, że SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.
Mercedes oferuje także fabryczny pakiet AMG Performance, który podnosi moc jednostki napędowej do 550 KM oraz 759 Nm momentu obrotowego, co skraca sprint od 0 do 100 km/h o 0,1 s. Za tę modyfikację niemiecki producent życzy sobie 32 276 zł.
Dane techniczne
BMW X6 M
BMW X6 M nie różni się pod względem technicznym od modelu X5 M. Ta sama płyta podłogowa, to samo wnętrze, jednostka napędowa czy stylistyka, jednak ten model BMW jest jeszcze bardziej agresywny.
Linia dachu nawiązująca do sportowych coupe zmniejszyła pojemność bagażnika, a podłokietnik i schowek z tyłu sprawiły, że auto jest jedynie 4-osobowe.
Bezwzględne X6 M jest może mniej praktyczne od tańszego X5 M, ale wygląda o wiele bardziej dynamicznie. 555-konny motor V8 o pojemności 4,4 l gwarantuje dokładnie takie same osiągi, a więc rewelacyjne przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 4,7 s oraz prędkość maksymalną 250 km/h.
Dane techniczne
BMW X6 ActiveHybrid
Jeszcze 5 lat temu, gdyby w zestawieniu samochodów o sportowych osiągach pojawiła się hybryda, autor zostałby ukamienowany, a pieniądze ze sprzedaży jego organów wewnętrznych przelane zostałyby na konto spółki budującej nowy tor wyścigowy. Obecność BMW X6 ActiveHybrid na tej liście, jest jednak w pełni uzasadniona.
Pod maską znajdziemy silnik V8 o pojemności 4,4 l, który produkuje 408 KM. Sporo, to jednak nie wszystko. Dzięki pomocy 2 dodatkowych jednostek elektrycznych, łączna moc auta wzrasta do 485 KM oraz 600 Nm.
Dzięki takiej stajni pod maską, 2,5-tonowe X6 jest w stanie rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 5,6 s oraz osiągać prędkość maksymalną 236 km/h. Układ hybrydowy sprawia, że według danych producenta auto spala średnio 9,9 l benzyny na 100 km.
Dane techniczne
BMW X5 M
BMW postanowiło, że usportowione wersje aut z Bawarii oznaczone literką M, wprawiającą miłośników sportowej jazdy w euforie sprzedają się tak dobrze, że warto dokleić ją do luksusowego SUV-a. Tak właśnie powstało BMW X5 M.
Uzbrojone w agresywny bodykit oraz wyposażenie, którego nie powstydziłaby się Seria 7, X5 M wyraźnie różni się od standardowych odmian niemieckiego SUV-a. 4 końcówki układu wydechowego, ogromna lotka oraz spore wloty powietrza jasno dają wszystkim do zrozumienia, że to wyjątkowe auto.
Jednostką napędową BMW X5 M jest motor V8 o pojemności 4,4 l. Dzięki pomocy 2 turbosprężarek silnik ten produkuje aż 555 KM oraz 680 Nm momentu obrotowego. Taka dawka mocy sprawia, że SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s, czyli podobnie jak o wiele mniejsze i M3. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Dane techniczne
- Silnik: benzyna, V8 4,4
- Moc: 555 KM, 680 Nm
- Masa własna: 2380 kg
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,7 s
- Prędkość maksymalna: 250 km/h
- Cena: 475 900 zł
Range Rover Sport V8 Supercharged
W 2005 roku Land Rover wprowadził na rynek Range Rovera w tańszej, nieco mniejszej i mniej uniwersalnej wersji Sport. Zupełnie nowy model stylistycznie przypominający "dużego" Range'a, powstał na platformie modelu Discovery 3. generacji.
Poza jednostką wysokoprężną, podobnie zresztą jak większy brat, także Range Rover Sport dostępny jest w wersji Supercharged. Sercem auta jest jednostka V8, znana z Jaguarów, wspomagana przez kompresor, przez co produkuje ona 510 KM i 625 Nm momentu obrotowego.
Dzięki takiej mocy luksusowy Range Rover Sport przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s oraz osiąga prędkość maksymalną 225 km/h. Pomimo tego, że jest to mniejsze i mniej zaawansowane pod względem offroadowej jazdy od Range Rovera auto, waży 2590 kg.
Dane techniczne
Infiniti FX50
Infiniti to marka produkująca luksusowe samochody, którą w 1989 roku powołał do życia Nissan. Początkowo auta te trafiały wyłącznie na rynek ameryki północnej, jednak od kilku lat dostępne są także w Europie.
Najmocniejszą odmianą SUV-a od Infiniti, czyli modelu FX, jest FX50, który oferuje najwyższy poziom komfortu dla 5 pasażerów mieszczących się we wnętrzu tego muskularnego auta.
Pod maską Infiniti FX50 pracuje wolnossąca jednostka V8 o pojemności 5,0 l, która produkuje 390 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu luksusowy SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.
Nieoficjalnie wiadomo, że FX50, który jest mniej mobilny w terenie od Touarega czy Porsche Cayenne, po zdjęciu tej blokady jest w stanie rozpędzić się nawet do 280 km/h.
Dane techniczne
Volkswagen Touareg 4,2 V8 TDI
Volkswagen Touareg 2. generacji trafił do produkcji w 2010 roku i podobnie jak poprzednik, został zbudowany na platformie, którą wykorzystano także przy opracowywaniu Porsche Cayenne II.
Pod maską najmocniejszej obecnie wersji Touarega drzemie silnik wysokoprężny o pojemności 4,2 l. Nowoczesna jednostka V8 TDI produkuje 340 KM oraz aż 800 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu ważący blisko 2300 kg 5-miejscowy SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s i jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 242 km/h.
Od słabszych wersji z silnikiem V6 pod maską, droższy o ponad 100 000 zł Touareg V8 różni się bardziej rozbudowanymi zderzakami i progami standardowo lakierowanymi w kolorze nadwozia. Ponadto w wyposażeniu standardowym tej odmiany znajduje się m.in. skórzana tapicerka oraz reflektory bi-xenonowe.
Dane techniczne
Jeep Grand Cherokee SRT8
Jeep Grand Cherokee 4. generacji w wersji SRT8 jest najmocniejszym Jeepem w historii amerykańskiego producenta. Model ten zadebiutował w kwietniu w Stanach Zjednoczonych, a jego europejska premiera odbyła się na wrześniowym salonie we Frankfurcie.
Do salonów Jeepa na starym kontynencie auto trafi na początku 2012 roku. SRT8 różni się od standardowych odmian agresywnym bodykitem, łatwo dostrzec nisko położony przedni spojler oraz dwie chromowane końcówki układu wydechowego wystające z imitacji dyfuzora.
Pod maską zagościła wolnossąca jednostka V8 o pojemności 6,4 l, która produkuje 465 KM oraz 630 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu ważący 2369 kg Jeep przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 s oraz rozpędza się do prędkości 250 km/h.
Dane techniczne
[sup]*[/sup] - aktualna cena w Stanach Zjednoczonych, w Europie auto będzie droższe