Strefy Tempo 30 podobają się UE. Nagroda za jej wprowadzenie to dopiero początek
Komisja Europejska ogłosiła zwycięzców tegorocznej edycji nagrody Excellence in Road Safety Award. Wśród wyróżnionych za działanie na rzecz bezpieczeństwo są władze Bolonii, które na poważnie wzięły się za ograniczanie prędkości w miastach. To może być istotny trend.
18.11.2024 09:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wśród zwycięzców tegorocznego konkursu Excellence in Road Safety Award można wymienić Austrię – za oznaczanie dróg, ułatwiające motocyklistom bezpieczne pokonanie zakrętów, Hiszpanię – za tworzenie dróg dla pieszych i rowerów pomiędzy miejscowościami, Niemcy – za rozwój inteligentnego systemu świateł drogowych oraz Włochy, a ściślej władze Bolonii – za wprowadzenie strefy Tempo 30.
Jak sama nazwa wskazuje, w takim obszarze obowiązuje limit prędkości, wynoszący 30 km/h. Była to reakcja na dane, które wskazywały, iż Bolonia jest trzecim pod względem liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym miastem we Włoszech. Władze miasta postanowiły to zmienić, wprowadzając strefę Tempo 30 aż na 70 proc. powierzchni Bolonii. Jednocześnie w tworzenie i ulepszanie infrastruktury dla rowerzystów i pieszych zainwestowano 24 mln euro. W tych wydatkach ujęto również szeroko zakrojoną kampanię informacyjną.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Badania z początku 2024 r. pokazały, że zmiana w miejskiej przestrzeni wpłynęła na bezpieczeństwo. O 14,5 proc. spadła liczba wypadków, a o 12,6 proc. liczba rannych w nich osób.
To, że obniżenie prędkości pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo, zapewne dla nikogo nie będzie zaskoczeniem. Okazuje się jednak, że niebawem strefy typu Tempo 30 mogą zacząć wyrastać jak grzyby po deszczu. Do takiego rozwiązania zachęca organizacja ETSC, doradzająca Komisji Europejskiej w kwestii bezpieczeństwa drogowego. I apel nie pozostaje bez odpowiedzi.
"Komisja Europejska zdaje sobie sprawę, że prędkość jest głównym czynnikiem wpływającym na liczbę wypadków, w których ofiary giną i odnoszą poważne obrażenia. Szczególnie w miastach, gdzie niechronieni uczestnicy ruchu (piesi, rowerzyści użytkownicy hulajnóg) mogą stanowić aż 70 proc. śmiertelnych ofiar wypadków" – powiedział Wopke Hoekstra, komisarz Unii Europejskiej ds. klimatu.
Według danych KE strefa Tempo 30, która została już wprowadzona w ok. 40 europejskich miastach, przyczyniła się tam do spadku wypadków drogowych o 23 proc., liczby ich śmiertelnych ofiar o 37 proc. oraz liczby rannych o 38 proc. Dane są na tyle zachęcające, że zapewne kwestią czasu jest wprowadzenie unijnych rekomendacji dla obniżenia limitów prędkości w miastach.