Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jest decyzja
Rada miasta st. Warszawy przyjęła projekt Strefy Czystego Transportu w stolicy. Radni nie wzięli pod uwagę licznych głosów mieszkańców wskazujących argumenty przeciw strefie i domagających się większych zmian w projekcie.
07.12.2023 | aktual.: 08.12.2023 08:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W czwartek 7 grudnia 2023 r. na sesji rady miasta st. Warszawy odbyła się ostra dyskusja na temat projektu ustanowienia Strefy Czystego Transportu w proponowanym kształcie. Ostatecznie po kilku godzinach radni opowiedzieli się za przedstawionym wcześniej projektem. 37 osób głosowało "za", 16 było przeciwnych, a dwie osoby wstrzymały się od głosu. Wcześniej przyjęto poprawki radnych KO. Jedna dotyczyła zmniejszenia zasięgu strefy, druga doprecyzowała, których właścicieli aut dotyczy zakaz wjazdu do SCT.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Strefa Czystego Transportu to obszar miasta, po którym będą mogły poruszać się pojazdy spełniające określone warunki dotyczące daty produkcji lub normy czystości spalin (określone normą EURO). Przewidziane są oczywiście wyjątki.
Są to między innymi służby (policja, straż pożarna), pojazdy, którymi poruszają się niepełnosprawni, autobusy szkolne, pojazdy zabytkowe czy specjalne (np. pomoc drogowa). Miasto Warszawa bierze też pod uwagę przypadki losowe: do strefy będzie można wjechać bez problemu przez cztery dni w roku (do wykorzystania według uznania).
Zobacz także
Jakie auta wjadą do Strefy Czystego Transportu w Warszawie?
Od 1 lipca 2024 roku do strefy będą mogły wjechać pojazdy z silnikiem spalinowym spełniające normę Euro 2 lub wyprodukowane po 1997 roku (maksymalny wiek pojazdu to 27 lat). Diesle będą musiały spełniać co najmniej normę Euro 4 lub być wyprodukowane przed 2006 rokiem (maksymalny wiek pojazdu to 18 lat).
Osoby zamieszkałe wewnątrz strefy i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy aż do stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Osoby, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat, będą zwolnione z przepisów Strefy Czystego Transportu dożywotnio, o ile były właścicielami swoich pojazdów do czasu przyjęcia uchwały o SCT.
Gminy otrzymały możliwość elektronicznej kontroli strefy, co oznacza obecność kamer sczytujących tablice rejestracyjne. "Obecnie używane kamery pozwalają na prowadzenie takiej kontroli. Wraz z pozyskiwaniem doświadczeń, system będzie rozwijany o kolejne kamery" – dowiedział się Autokult.pl w warszawskim Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym.
Domyślnie, aby wjechać do strefy – przez cztery różne dni w roku – nie trzeba będzie starać się o zgodę. "Kamery zarejestrują pojazd automatycznie – jeśli pojawi się on w ciągu czterech różnych dni, a nie ma uprawnień do wjazdu, piąty raz będzie złamaniem zasad uchwały" – informują włodarze.
W przypadku kontroli drogowej przez np. policję, kierowca może złożyć oświadczenie. Wyjątkiem może być np. wizyta u lekarza, ale w przypadku nieprawdziwego oświadczenia sprawa trafi do sądu grodzkiego. Kara za wjazd do strefy to 500 zł.