Warszawa chce wyrzucić stare auta z centrum. Będą przepustki i wyjątki na przypadki losowe

Jeszcze nie weszła w życie, a już budzi sporo kontrowersji. Nowa propozycja Strefy Czystego Transportu dla Warszawy obejmuje jeszcze większy obszar, ulgi dla osób płacących podatki, jak i przepustki.

Jednym z powodów wprowadzenia SCT jest zły stan techniczny pojazdów, ale nie ma narzędzi by to sprawdzić
Jednym z powodów wprowadzenia SCT jest zły stan techniczny pojazdów, ale nie ma narzędzi by to sprawdzić
Źródło zdjęć: © WP Autokult | WP Autokult
Mateusz Lubczański

14.11.2023 | aktual.: 14.11.2023 11:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwotny pomysł na Strefę Czystego Transportu dla Warszawy został zaprezentowany pod koniec stycznia 2023 roku. Zgłoszono 300 uwag i ostatecznie Strefa została powiększona i obejmuje między innymi takie obszary jak Żoliborz, większość Mokotowa czy np. okolice Stadionu Narodowego.

Proponowana strefa SCT
Proponowana strefa SCT© WP Autokult | Miasto Stołeczne Warszawa

Osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru zaznaczonego na mapie i płacące podatki w Warszawie będą zwolnione z dwóch pierwszych etapów ograniczeń. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ograniczenia dla osób płacących podatki w stolicy
Ograniczenia dla osób płacących podatki w stolicy© WP Autokult

Pozostałe osoby nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat. Kara za wjazd takim pojazdem ma wynieść 500 zł.

Ograniczenia dla przyjezdnych
Ograniczenia dla przyjezdnych© WP Autokult | Miasto Stołeczne Warszawa

Pojawia się jednak luka: osoby, które do końca 2023 roku ukończyły 70 lat, będą zwolnione z przepisów Strefy Czystego Transportu dożywotnio, o ile były właścicielami swoich pojazdów do czasu przyjęcia uchwały o SCT.

Co istotne, miasto na razie nie przewiduje wprowadzania opłat za wjazd do strefy, jak ma to miejsce np. w Londynie. Na razie, "oprócz wyjątków dla służb, osób z niepełnosprawnościami, pojazdów historycznych czy specjalnych w przypadkach losowych, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury można będzie skorzystać z przepustki do wykorzystania przez 4 dni w roku" – informuje oficjalny profil miasta Warszawa. W chwili pisania tego tekstu nie udzielono mi informacji dot. tego jak miałoby wyglądać przyznanie przepustki.

Badania dot. wprowadzenia stref przeprowadzono na grupie 1020 mieszkańców Warszawy, z czego 70 proc. z nich popierało pomysł wprowadzenia SCT. Kobiety w porównaniu do mężczyzn są bardziej pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby w wieku 70 lat i starsze częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. Taka opinia częściej występuje też wśród osób, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym.

Pojawiają się jednak wątpliwości: na chwilę obecną strefa nie bierze pod uwagę samochodów typowo miejskich, lecz starsze czy zasilane LPG. Powołując się na SCT w europejskich stolicach nie wzięto pod uwagę, że Polacy mają najstarszą flotę samochodową w Europie niekoniecznie dlatego, że lubią klasyki. Miasto zwraca uwagę, że "harmonogram wprowadzenia kolejnych etapów wdrażania SCT daje też wskazówki, jakich pojazdów nie kupować, bo zatruwają powietrze. Dzięki temu będzie można z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować wymianę pojazdu, jeśli ten aktualnie posiadany emituje zbyt dużo zanieczyszczeń" – czytamy w jednym z komentarzy dodanych z oficjalnego profilu.

Propozycja Strefy Czystego Transportu trafi pod obrady w czwartek, 16 listopada 2023 roku.

Komentarze (56)