Marka europejska, ale auto z Chin. Sprzedaje się na pniu

Rynek samochodów elektrycznych w Europie się nieco ostudził, wciąż dominuje go Tesla, ale rośnie udział aut produkowanych w Chinach. Szczególnie wybija się jeden gracz, ale "Made in China" nie zawsze oznacza chińską markę.

MG4
MG4
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | MG
Błażej Buliński

29.03.2024 | aktual.: 30.03.2024 10:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak podaje firma analityczna JATO Dynamics, w lutym na 28 europejskich rynkach zarejestrowano łącznie 988 116 nowych samochodów osobowych – to o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Podobnie sytuacja wyglądała w styczniu (+11 proc.).

Wzrostów nie napędzają jednak już elektryki w tak dużym stopniu, jak wcześniej – do łask wróciły auta napędzane spalinowymi silnikami, które w lutym stanowiły 61 proc. rejestracji. Tym samym spalinówki osiągają udział sprzed pandemii (62 proc. rejestracji w lutym 2019 r.), ale europejscy klienci wyraźnie odwrócili się od diesli, które obecnie notują tylko 15 proc. udział w rejestracjach, podczas gdy 5 lat temu osiągały jeszcze 35 proc.

Zwiększenie rejestracji nowych aut w Europie to zasługa m.in. ofensywy aut z Chin. W lutym 2024 r. na drogi naszego kontynentu wyjechało aż o 45 proc. więcej aut pochodzących z Kraju Środka niż rok wcześniej. Samochody produkcji chińskiej sprzedawały się w lutym w Europie lepiej niż te pochodzące z fabryk we Włoszech (Stellantis), Korei (Hyundai, Kia) Maroku (Dacia) czy Rumunii (Dacia, Ford).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wśród aut produkowanych w Chinach dominują elektryki – aż 66 proc. z nich miało napęd bateryjny. W pierwszych dwóch miesiącach tego roku co piąty samochód elektryczny rejestrowany w Europie pochodził z chińskiej fabryki. Made in China nie jest jednak równoznaczne z marką chińską: według JATO Dynamics tylko 16 proc. aut, które trafiły w tym roku do europejskich klientów, miało rdzennie chiński znaczek.

Niekwestionowanym liderem jest MG, które ma brytyjski rodowód (i dzięki temu najlepszą rozpoznawalność oraz postrzeganie w Europie), ale jest własnością chińskiego koncernu SAIC, auta są w Chinach projektowane i produkowane. Na MG przypada w Europie aż 40 proc. rejestracji aut z Chin. Za 44 proc. rejestracji aut "Made in China" odpowiadają marki zachodnie, w tym m.in. Tesla, Volvo, DaciaBMW.

Rejestracje nowych aut w Europie w lutym 2024 – podział wg kraju produkcji
Rejestracje nowych aut w Europie w lutym 2024 – podział wg kraju produkcji© Materiały prasowe | JATO Dynamics

MG4 było w lutym czwartym najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Europie, jednak zwiększenie udziału w rynku marka zawdzięcza przede wszystkim swoim spalinowym modelom. Od początku tego roku w 28 europejskich krajach zarejestrowano 32 366 aut marki MG. Dla porównania: wszystkie inne chińskie marki dostarczyły klientom w tym czasie 13 646 aut. W lutym Europejczycy chętniej wybierali MG niż Cuprę, Mazdę czy Jeepa.

Pierwsze rejestracje aut elektrycznych w lutym 2024 w Europie (dane z 28 krajów) – top 10

Pozycja

Model

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Tesla Model Y

19 940

+8%

2.

Tesla Model 3

7912

+71%

3.

Peugeot e-208

5322

+31%

4.

MG4

5231

+93%

5.

Volvo XC40 Recharge

4604

+6%

6.

BMW i4

3748

+120%

7.

Volvo EX30

3670

-

8.

BMW iX1

3545

+121%

9.

Skoda Enyaq

3252

+1%

10.

Fiat/Abarth 500

3045

-37%

 

Łącznie aut elektr.

130 672

+10%

Dane: JATO Dynamics

W rankingu modeli pozycję lidera w lutym odzyskała Dacia Sandero, strącając Teslę Model Y na drugie miejsce. Trzeci Volkswagen Golf odnotował silny wzrost: zarejestrowano aż o 45 proc. więcej aut niż przed rokiem.

Top 10 modeli – pierwsze rejestracje w Europie w lutym 2024

Pozycja

Model

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Dacia Sandero

20 797

+13%

2.

Tesla Model Y

19 760

+7%

3.

Volkswagen Golf

19 490

+45%

4.

Peugeot 208

18 476

+14%

5.

Citroen C3

17 787

+61%

6.

Skoda Octavia

16 587

+35%

7.

Toyota Yaris Cross

15 760

+7%

8.

Renault Clio

15 002

+26%

9.

Volkswagen T-Roc

13 975

-11%

10.

Peugeot 2008

13 900

+17%

Dane: JATO Dynamics

Top 25 marek – pierwsze rejestracje w Europie w lutym 2024

Pozycja

Marka

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Volkswagen

95 511

-1%

2.

Toyota

69 521

+12%

3.

Peugeot

57 987

+8%

4.

Skoda

57 638

+14%

5.

BMW

54 501

+12%

6.

Renault

49 348

+6%

7.

Mercedes

48 708

+1%

8.

Dacia

46 111

+3%

9.

Audi

45 664

-7%

10.

Hyundai

39 738

+6%

11.

Kia

39 669

+7%

12.

Citroen

36 341

+26%

13.

Ford

34 621

-17%

14.

Opel/Vauxhall

34 163

+1%

15.

Fiat

32 956

+9%

16.

Tesla

27 827

+20%

17.

Volvo

27 407

+37%

18.

Nissan

23 512

+22%

19.

Seat

21 881

+8%

20.

Suzuki

18 312

+52%

21.

MG

15 620

+106%

22.

Cupra

15 193

+43%

23.

Mazda

12 271

0%

24.

Jeep

11 279

+19%

25.

Mini

10 778

-6%

Dane: JATO Dynamics

Komentarze (7)