Marka europejska, ale auto z Chin. Sprzedaje się na pniu
Rynek samochodów elektrycznych w Europie się nieco ostudził, wciąż dominuje go Tesla, ale rośnie udział aut produkowanych w Chinach. Szczególnie wybija się jeden gracz, ale "Made in China" nie zawsze oznacza chińską markę.
29.03.2024 | aktual.: 30.03.2024 10:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak podaje firma analityczna JATO Dynamics, w lutym na 28 europejskich rynkach zarejestrowano łącznie 988 116 nowych samochodów osobowych – to o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Podobnie sytuacja wyglądała w styczniu (+11 proc.).
Wzrostów nie napędzają jednak już elektryki w tak dużym stopniu, jak wcześniej – do łask wróciły auta napędzane spalinowymi silnikami, które w lutym stanowiły 61 proc. rejestracji. Tym samym spalinówki osiągają udział sprzed pandemii (62 proc. rejestracji w lutym 2019 r.), ale europejscy klienci wyraźnie odwrócili się od diesli, które obecnie notują tylko 15 proc. udział w rejestracjach, podczas gdy 5 lat temu osiągały jeszcze 35 proc.
Zobacz także
Zwiększenie rejestracji nowych aut w Europie to zasługa m.in. ofensywy aut z Chin. W lutym 2024 r. na drogi naszego kontynentu wyjechało aż o 45 proc. więcej aut pochodzących z Kraju Środka niż rok wcześniej. Samochody produkcji chińskiej sprzedawały się w lutym w Europie lepiej niż te pochodzące z fabryk we Włoszech (Stellantis), Korei (Hyundai, Kia) Maroku (Dacia) czy Rumunii (Dacia, Ford).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wśród aut produkowanych w Chinach dominują elektryki – aż 66 proc. z nich miało napęd bateryjny. W pierwszych dwóch miesiącach tego roku co piąty samochód elektryczny rejestrowany w Europie pochodził z chińskiej fabryki. Made in China nie jest jednak równoznaczne z marką chińską: według JATO Dynamics tylko 16 proc. aut, które trafiły w tym roku do europejskich klientów, miało rdzennie chiński znaczek.
Niekwestionowanym liderem jest MG, które ma brytyjski rodowód (i dzięki temu najlepszą rozpoznawalność oraz postrzeganie w Europie), ale jest własnością chińskiego koncernu SAIC, auta są w Chinach projektowane i produkowane. Na MG przypada w Europie aż 40 proc. rejestracji aut z Chin. Za 44 proc. rejestracji aut "Made in China" odpowiadają marki zachodnie, w tym m.in. Tesla, Volvo, Dacia i BMW.
MG4 było w lutym czwartym najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Europie, jednak zwiększenie udziału w rynku marka zawdzięcza przede wszystkim swoim spalinowym modelom. Od początku tego roku w 28 europejskich krajach zarejestrowano 32 366 aut marki MG. Dla porównania: wszystkie inne chińskie marki dostarczyły klientom w tym czasie 13 646 aut. W lutym Europejczycy chętniej wybierali MG niż Cuprę, Mazdę czy Jeepa.
Pierwsze rejestracje aut elektrycznych w lutym 2024 w Europie (dane z 28 krajów) – top 10
Pozycja |
Model |
Liczba rejestracji |
Różnica wobec 02.2023 |
---|---|---|---|
1. |
Tesla Model Y |
19 940 |
+8% |
2. |
Tesla Model 3 |
7912 |
+71% |
3. |
Peugeot e-208 |
5322 |
+31% |
4. |
MG4 |
5231 |
+93% |
5. |
Volvo XC40 Recharge |
4604 |
+6% |
6. |
BMW i4 |
3748 |
+120% |
7. |
Volvo EX30 |
3670 |
- |
8. |
BMW iX1 |
3545 |
+121% |
9. |
Skoda Enyaq |
3252 |
+1% |
10. |
Fiat/Abarth 500 |
3045 |
-37% |
|
Łącznie aut elektr. |
130 672 |
+10% |
Dane: JATO Dynamics |
W rankingu modeli pozycję lidera w lutym odzyskała Dacia Sandero, strącając Teslę Model Y na drugie miejsce. Trzeci Volkswagen Golf odnotował silny wzrost: zarejestrowano aż o 45 proc. więcej aut niż przed rokiem.
Top 10 modeli – pierwsze rejestracje w Europie w lutym 2024
Pozycja |
Model |
Liczba rejestracji |
Różnica wobec 02.2023 |
---|---|---|---|
1. |
Dacia Sandero |
20 797 |
+13% |
2. |
Tesla Model Y |
19 760 |
+7% |
3. |
Volkswagen Golf |
19 490 |
+45% |
4. |
Peugeot 208 |
18 476 |
+14% |
5. |
Citroen C3 |
17 787 |
+61% |
6. |
Skoda Octavia |
16 587 |
+35% |
7. |
Toyota Yaris Cross |
15 760 |
+7% |
8. |
Renault Clio |
15 002 |
+26% |
9. |
Volkswagen T-Roc |
13 975 |
-11% |
10. |
Peugeot 2008 |
13 900 |
+17% |
Dane: JATO Dynamics |
Top 25 marek – pierwsze rejestracje w Europie w lutym 2024
Pozycja |
Marka |
Liczba rejestracji |
Różnica wobec 02.2023 |
---|---|---|---|
1. |
Volkswagen |
95 511 |
-1% |
2. |
Toyota |
69 521 |
+12% |
3. |
Peugeot |
57 987 |
+8% |
4. |
Skoda |
57 638 |
+14% |
5. |
BMW |
54 501 |
+12% |
6. |
Renault |
49 348 |
+6% |
7. |
Mercedes |
48 708 |
+1% |
8. |
Dacia |
46 111 |
+3% |
9. |
Audi |
45 664 |
-7% |
10. |
Hyundai |
39 738 |
+6% |
11. |
Kia |
39 669 |
+7% |
12. |
Citroen |
36 341 |
+26% |
13. |
Ford |
34 621 |
-17% |
14. |
Opel/Vauxhall |
34 163 |
+1% |
15. |
Fiat |
32 956 |
+9% |
16. |
Tesla |
27 827 |
+20% |
17. |
Volvo |
27 407 |
+37% |
18. |
Nissan |
23 512 |
+22% |
19. |
Seat |
21 881 |
+8% |
20. |
Suzuki |
18 312 |
+52% |
21. |
MG |
15 620 |
+106% |
22. |
Cupra |
15 193 |
+43% |
23. |
Mazda |
12 271 |
0% |
24. |
Jeep |
11 279 |
+19% |
25. |
Mini |
10 778 |
-6% |
Dane: JATO Dynamics |