Kierowcy są zaskoczeni. Ważne pola w dowodzie rejestracyjnym
Podczas zakupu samochodu, zarówno nowego, jak i używanego, rzadko myślimy o jego przyszłym użytkowaniu. Dodatkowe akcesoria, takie jak hak holowniczy, często instalujemy dopiero wtedy, gdy pojawia się taka potrzeba. Jeśli jednak w dowodzie rejestracyjnym twojego auta znajdują się kreski w trzech polach, zamontowanie haka może okazać się niemożliwe.
26.06.2024 | aktual.: 30.09.2024 11:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na wielu forach internetowych temat montażu haka pojawia się bardzo często. Problemem zgłaszanym przez kierowców jest właśnie brak możliwości jego montażu. Wystarczy wpisać to zagadnienie w Google'a, by zobaczyć, ile osób boryka się z podobnym problemem.
Hak mógłby być, ale go nie będzie
Kupując nowe lub używane auto, już wyposażone w hak, temat nie istnieje. Wydaje się też, że montaż haka później nie powinien sprawić trudności, ponieważ rynek oferuje wiele rozwiązań w tym zakresie.
Jednak wielu kierowców napotyka na trudności z powodu braku odpowiednich homologacji. Okazuje się, że niektóre wersje tego samego modelu mogą być przystosowane do haka, a inne nie. Często nie zależy to od samej konstrukcji auta.
Jak się okazuje, problem tkwi również w decyzjach producentów, którzy mogą przewidywać, że klienci pewnych wersji samochodów nie będą korzystać z haka. Dla producenta liczy się to, jak samochód będzie użytkowany w momencie zakupu.
Dlaczego nie we wszystkich autach da się zamontować hak?
Istnieje mnóstwo czynników decydujących o możliwości montażu haka. Wiele modeli aut nie posiada tej opcji, ponieważ nie przewiduje się, że np. kierowca Toyoty Supry będzie chciał holować przyczepę.
Pewne ograniczenia mogą także dotyczyć wariantu z konkretnym napędem, skrzynią biegów czy nawet rodzajem dachu. Przykładowo, samochody z panoramicznym dachem nie zawsze mogą holować przyczepę, gdyż naprężenia mogą doprowadzić do pęknięcia szkła.
Ciekawym przykładem jest Škoda Kodiaq z jednego rocznika, która oferowała wersję siedmioosobową 2.0 TDI z dwiema skrzyniami biegów: manualną i automatyczną. Tylko w wariancie automatycznym można było zamówić hak; w wersji manualnej brakowało homologacji. Kierowcy, którzy chcieli wersję z manualem i hakiem, musieli wybrać silnik benzynowy.
Jak sprawdzić, czy mogę zamontować hak w samochodzie?
Jeśli planujesz zakup nowego samochodu i rozważasz montaż haka, najlepiej zamówić tę opcję od razu w salonie. Jeśli chcesz dokonać montażu później, koniecznie zapytaj sprzedawcę, najlepiej pisemnie, czy taka możliwość istnieje dla twojego samochodu. Wymaga to sprawdzenia dokumentów homologacyjnych, które sprzedawca posiada.
W przypadku zakupu auta używanego, sytuacja jest dużo prostsza. Wystarczy spojrzeć na dowód rejestracyjny, rubryki O.1 oraz O.2. Jeśli podane są tam masy całkowite przyczepy hamowanej i niehamowanej, montaż haka jest możliwy. Jeśli są tam kreski, hak niestety nie będzie mógł być zamontowany. Takie kreski występują także w polu F.3, które określa dmc zespołu pojazdów.
Co zrobić w takim przypadku? Niestety, nie ma możliwości legalnego montażu haka, nawet jeśli technicznie da się to zrobić. Każdy taki dodatek będzie nielegalny, nawet jeśli nie będzie używany.
Hak nie tylko do ciągnięcia przyczep
Wydaje ci się, że hak nie będzie ci potrzebny, bo nie zamierzasz holować przyczepy? Haki holownicze można używać również do montażu platform na rowery, dodatkowego kufra, a na rynku amerykańskim dostępne są nawet takie rozwiązania jak hamak instalowany na hak.