Skoda Kamiq na tle konkurentów z koncernu Volkswagena

Skoda opublikowała polski cennik modelu Kamiq – swojego najnowszego i najmłodszego crossovera. Optymalną wersją wyposażenia jest środkowa z dodatkowym pakietem za złotówkę. Ale czy jest to optymalny model? Porównajmy Kamiqa z Seatem Aroną i Volkswagenem T-Crossem.

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

25.07.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zasadniczo są to technicznie takie same samochody, nie różniące się podwoziem i układem napędowym. Różnią się natomiast nadwoziem i wnętrzem, ale w tym zakresie wybór będzie zależał jedynie od gustu. Moim zadaniem jest przejrzeć najnowsze cenniki Seata Arony, Škody Kamiq i Volkswagena T-Crossa, by porównać cenę i wyposażenie.

Wersja środkowa optymalną

Zazwyczaj tak jest. Podstawowe wersje samochodów, najsłabiej wyposażone, zwykle nie tylko wymagają dopłaty za niektóre opcje, ale mają też ograniczoną ich liczbę. Z kolei cena jest nieadekwatnie do wyposażenia… wysoka.

VW T-Cross
VW T-Cross© fot. mat. prasowe

Są nawet różnice pomiędzy tymi modelami, gdy zmieniamy poziom wyposażenia. Przykładowo, porównując wersje podstawowe, najdroższym autem jest volkswagen, potem seat i najtańsza skoda. Biorąc już jednak wersje drugie, zdecydowanie najtańszy jest seat, a różnica pomiędzy skodą a volkswagenem to zaledwie 390 zł.

W tych samych wersjach wyposażenia, ale w mocniejszych wariantach silnikowych, najdroższa będzie skoda, niewiele tańszy volkswagen, a seat od skody różni się kwotą aż 6100 zł! Tak, dopłaty za 20 KM są różne u różnych importerów.

Seat Arona
Seat Arona© fot. mat. prasowe

Natomiast różnice w cenie na korzyść arony wynikają z faktu, że Seat oferuje cztery poziomy wyposażenia. Odpowiednikiem drugiej wersji skody i VW jest raczej wariant trzeci (FullLED). Przynajmniej odpowiednikiem cenowym.

Który model oferuje "najwięcej samochodu"?

Wymiary aut są oczywiście zbliżone, ale wyróżnia się Skoda Kamiq. Jest dłuższa od Seata Arony o całe 10 cm, a od T-Crossa o 13. Ma też wyraźnie większy rozstaw osi 2639 mm wobec 2566 mm Arony i 2551 mm T-Crossa.

Choć technicznie to prawie te same auta, Skoda wyróżnia się wielkością i rozstawem osi, plasując się już blisko segmentu C.
Choć technicznie to prawie te same auta, Skoda wyróżnia się wielkością i rozstawem osi, plasując się już blisko segmentu C.© fot. mat. prasowe

Jednak to volkswagen ma największy bagażnik. Producent deklaruje aż 455 l, a konkurenci oferują po 400 l. Skoda z kolei ma największy zbiornik paliwa – 50 l to o 10 więcej od pozostałych. Tyle jeśli chodzi o dane obiektywne, bo porównanie przestrzeni wewnątrz nie może polegać na zestawieniu wymiarów.

Który model oferuje najwięcej wyposażenia?

Przyjrzyjmy się teraz specyfikacjom wyposażenia tej trójki. Do porównania wybieramy ustalone wcześniej wersje drugie i trzecią w przypadku seata. Są to następujące modele:

  • Seat Arona FullLED – 72 500 zł
  • Skoda Kamiq Ambition – 73 500 zł
  • VW T-Cross Life – 73 890 zł

W poniższej tabeli wykazuję jedynie różnice w wyposażeniu i tylko te istotne. Jeśli jakiś element nie został wspomniany, to znaczy, że jest standardem wszystkich aut. Aby wyrównać ceny pomiędzy autami, do Seata Arony dokładam pakiet Comfort+ (999 zł), co zrównuje go cenowo ze skodą, natomiast wielkim niedopatrzeniem byłoby nie dokupić za 1 zł pakietu Comfort do Skody Kamiq.

Porównanie wyposażenia:

Seat Arona Full LED - Skoda Kamiq Ambition - VW T-Cross Life

Seat Arona

Skoda KamiqVW T-Cross
Przednie światła przeciwmgielne---770 zł
Pełne przednie reflektory LED z funkcją świateł autostradowych3 850 zł

5230 zł

(z klimatyzacją automatyczną)

System wykrywający pieszych---System wykrywający pieszych
System wykrywania zmęczenia kierowcy200 zł290 zł
tempomat800 zł

 2 280 zł

(tylko adaptacyjny)

---asystent pasa ruchu asystent pasa ruchu 
1548 zł1 950 zł monitorowanie martwego pola z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego
dwustrefowa klimatyzacja automatycznadwustrefowa klimatyzacja automatyczna 1 540 zł
tylko z tyłuCzujniki parkowania z przodu i z tyłu 2010 zł

3317 zł

(z czujnikami z przodu)

Kamera cofania 1150

2245 zł 

(m.in. z podgrzewaniem foteli)

250 złFotel pasażera z regulacją wysokości
---400 złSkładane oparcie przedniego fotela pasażera
---ISOFIX dla fotela pasażeraISOFIX dla fotela pasażera
------Kanapa tylna przesuwna
Podwójna podłoga bagażnika650 złPodwójna podłoga bagażnika

1106 zł

(m.in. z siatką w przestrzeni bagażowej)

Podłokietnik z przoduPodłokietnik z przodu
Skórzana kierownica wielofunkcyjnaSkórzana kierownica wielofunkcyjna

Kierownica wielofunkcyjna

(za skórzaną + 690 zł)

Nawigacja satelitarna z mapami Europy, 8-calowy ekran

Radio Bolero, 8-calowy ekran

(5250 zł)

System radiowy Composition Colour

(nawigacja  3280 zł)

2 x USB2 x USB-C1 x USB
6 głośników8 głośników

2 głośniki

(6 głośników  490 zł)

ładowarka indukcyjna1250 zł490 zł
---Zapasowe koło stalowe dojazdowe ---
17-calowe felgi aluminiowe16-calowe felgi aluminiowe16-calowe felgi aluminiowe
Lakier standardowy czerwonyLakier standardowy niebieskiLakier standardowy biały
Lakier metalizowany od 2374 złLakier metalizowany od 2300 złLakier metalizowany od  2030 zł

Jak widać, proste porównanie aut wyposażonych identycznie, może doprowadzić do bardzo dużego wzrostu ceny, a i tak niektórym brakuje czegoś, co oferuje konkurent. Przykładowo, Arona i Kamiq nie mają przesuwanej kanapy, a seat nie ma też składanego oparcia fotela pasażera i trzeciego punktu isofix.

Natomiast większą trudnością w porównaniu byłoby doposażenie. Na przykład, Skoda Kamiq oferuje przednie i tylne czujniki parkowania z kamerą cofania. O ile w VW można osobno dopłacić za czujniki i kamerę, o tyle seat oferuje czujniki z tyłu w standardzie, ale przednie są tylko w zestawie z kamerą za ponad 3 tys. zł.

Volkswagen choć najmniejszy, ma najbardziej "elastyczne" i najpraktyczniejsze w standardzie wnętrze.
Volkswagen choć najmniejszy, ma najbardziej "elastyczne" i najpraktyczniejsze w standardzie wnętrze.© fot. mat. prasowe

Podobnie jest w przypadku podłokietnika. Niby drobiazg, ale kosztuje 1106 zł. Jednak w tej cenie otrzymujemy dodatkowo dwa schowki oraz siatkę do mocowania bagażu. Jeszcze ciekawiej wygląda temat tempomatu. Do T-Crossa oferowany jest aktywny za 2280 zł, czyli prawie trzy razy drożej niż w skodzie pasywny.

Podsumowując: auta kosztują wbrew pozorom podobnie, a wybór to nie tylko marka i wygląd. W mojej opinii Seat Arona to model dla osób ceniących sobie szeroko rozumianą technologię. Volkswagen dla szukających przede wszystkim praktyczności, ale także ceniących bezpieczeństwo. Skoda jest gdzieś pośrodku z typowym wyposażeniem, które cenią sobie polscy klienci oraz tanimi pojedynczymi opcjami.

Komentarze (3)