Skoda Kamiq na tle konkurentów z koncernu Volkswagena
Skoda opublikowała polski cennik modelu Kamiq – swojego najnowszego i najmłodszego crossovera. Optymalną wersją wyposażenia jest środkowa z dodatkowym pakietem za złotówkę. Ale czy jest to optymalny model? Porównajmy Kamiqa z Seatem Aroną i Volkswagenem T-Crossem.
25.07.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zasadniczo są to technicznie takie same samochody, nie różniące się podwoziem i układem napędowym. Różnią się natomiast nadwoziem i wnętrzem, ale w tym zakresie wybór będzie zależał jedynie od gustu. Moim zadaniem jest przejrzeć najnowsze cenniki Seata Arony, Škody Kamiq i Volkswagena T-Crossa, by porównać cenę i wyposażenie.
Wersja środkowa optymalną
Zazwyczaj tak jest. Podstawowe wersje samochodów, najsłabiej wyposażone, zwykle nie tylko wymagają dopłaty za niektóre opcje, ale mają też ograniczoną ich liczbę. Z kolei cena jest nieadekwatnie do wyposażenia… wysoka.
Są nawet różnice pomiędzy tymi modelami, gdy zmieniamy poziom wyposażenia. Przykładowo, porównując wersje podstawowe, najdroższym autem jest volkswagen, potem seat i najtańsza skoda. Biorąc już jednak wersje drugie, zdecydowanie najtańszy jest seat, a różnica pomiędzy skodą a volkswagenem to zaledwie 390 zł.
W tych samych wersjach wyposażenia, ale w mocniejszych wariantach silnikowych, najdroższa będzie skoda, niewiele tańszy volkswagen, a seat od skody różni się kwotą aż 6100 zł! Tak, dopłaty za 20 KM są różne u różnych importerów.
Natomiast różnice w cenie na korzyść arony wynikają z faktu, że Seat oferuje cztery poziomy wyposażenia. Odpowiednikiem drugiej wersji skody i VW jest raczej wariant trzeci (FullLED). Przynajmniej odpowiednikiem cenowym.
Który model oferuje "najwięcej samochodu"?
Wymiary aut są oczywiście zbliżone, ale wyróżnia się Skoda Kamiq. Jest dłuższa od Seata Arony o całe 10 cm, a od T-Crossa o 13. Ma też wyraźnie większy rozstaw osi 2639 mm wobec 2566 mm Arony i 2551 mm T-Crossa.
Jednak to volkswagen ma największy bagażnik. Producent deklaruje aż 455 l, a konkurenci oferują po 400 l. Skoda z kolei ma największy zbiornik paliwa – 50 l to o 10 więcej od pozostałych. Tyle jeśli chodzi o dane obiektywne, bo porównanie przestrzeni wewnątrz nie może polegać na zestawieniu wymiarów.
Który model oferuje najwięcej wyposażenia?
Przyjrzyjmy się teraz specyfikacjom wyposażenia tej trójki. Do porównania wybieramy ustalone wcześniej wersje drugie i trzecią w przypadku seata. Są to następujące modele:
- Seat Arona FullLED – 72 500 zł
- Skoda Kamiq Ambition – 73 500 zł
- VW T-Cross Life – 73 890 zł
W poniższej tabeli wykazuję jedynie różnice w wyposażeniu i tylko te istotne. Jeśli jakiś element nie został wspomniany, to znaczy, że jest standardem wszystkich aut. Aby wyrównać ceny pomiędzy autami, do Seata Arony dokładam pakiet Comfort+ (999 zł), co zrównuje go cenowo ze skodą, natomiast wielkim niedopatrzeniem byłoby nie dokupić za 1 zł pakietu Comfort do Skody Kamiq.
Seat Arona | Skoda Kamiq | VW T-Cross | |
---|---|---|---|
Przednie światła przeciwmgielne | --- | 770 zł | |
Pełne przednie reflektory LED z funkcją świateł autostradowych | 3 850 zł | 5230 zł (z klimatyzacją automatyczną) | |
System wykrywający pieszych | --- | System wykrywający pieszych | |
System wykrywania zmęczenia kierowcy | 200 zł | 290 zł | |
tempomat | 800 zł | 2 280 zł (tylko adaptacyjny) | |
--- | asystent pasa ruchu | asystent pasa ruchu | |
1548 zł | 1 950 zł | monitorowanie martwego pola z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego | |
dwustrefowa klimatyzacja automatyczna | dwustrefowa klimatyzacja automatyczna | 1 540 zł | |
tylko z tyłu | Czujniki parkowania z przodu i z tyłu | 2010 zł | |
3317 zł (z czujnikami z przodu) | Kamera cofania | 1150 | |
2245 zł (m.in. z podgrzewaniem foteli) | 250 zł | Fotel pasażera z regulacją wysokości | |
--- | 400 zł | Składane oparcie przedniego fotela pasażera | |
--- | ISOFIX dla fotela pasażera | ISOFIX dla fotela pasażera | |
--- | --- | Kanapa tylna przesuwna | |
Podwójna podłoga bagażnika | 650 zł | Podwójna podłoga bagażnika | |
1106 zł (m.in. z siatką w przestrzeni bagażowej) | Podłokietnik z przodu | Podłokietnik z przodu | |
Skórzana kierownica wielofunkcyjna | Skórzana kierownica wielofunkcyjna | Kierownica wielofunkcyjna (za skórzaną + 690 zł) | |
Nawigacja satelitarna z mapami Europy, 8-calowy ekran | Radio Bolero, 8-calowy ekran (5250 zł) | System radiowy Composition Colour (nawigacja 3280 zł) | |
2 x USB | 2 x USB-C | 1 x USB | |
6 głośników | 8 głośników | 2 głośniki (6 głośników 490 zł) | |
ładowarka indukcyjna | 1250 zł | 490 zł | |
--- | Zapasowe koło stalowe dojazdowe | --- | |
17-calowe felgi aluminiowe | 16-calowe felgi aluminiowe | 16-calowe felgi aluminiowe | |
Lakier standardowy czerwony | Lakier standardowy niebieski | Lakier standardowy biały | |
Lakier metalizowany od 2374 zł | Lakier metalizowany od 2300 zł | Lakier metalizowany od 2030 zł |
Jak widać, proste porównanie aut wyposażonych identycznie, może doprowadzić do bardzo dużego wzrostu ceny, a i tak niektórym brakuje czegoś, co oferuje konkurent. Przykładowo, Arona i Kamiq nie mają przesuwanej kanapy, a seat nie ma też składanego oparcia fotela pasażera i trzeciego punktu isofix.
Natomiast większą trudnością w porównaniu byłoby doposażenie. Na przykład, Skoda Kamiq oferuje przednie i tylne czujniki parkowania z kamerą cofania. O ile w VW można osobno dopłacić za czujniki i kamerę, o tyle seat oferuje czujniki z tyłu w standardzie, ale przednie są tylko w zestawie z kamerą za ponad 3 tys. zł.
Podobnie jest w przypadku podłokietnika. Niby drobiazg, ale kosztuje 1106 zł. Jednak w tej cenie otrzymujemy dodatkowo dwa schowki oraz siatkę do mocowania bagażu. Jeszcze ciekawiej wygląda temat tempomatu. Do T-Crossa oferowany jest aktywny za 2280 zł, czyli prawie trzy razy drożej niż w skodzie pasywny.
Podsumowując: auta kosztują wbrew pozorom podobnie, a wybór to nie tylko marka i wygląd. W mojej opinii Seat Arona to model dla osób ceniących sobie szeroko rozumianą technologię. Volkswagen dla szukających przede wszystkim praktyczności, ale także ceniących bezpieczeństwo. Skoda jest gdzieś pośrodku z typowym wyposażeniem, które cenią sobie polscy klienci oraz tanimi pojedynczymi opcjami.