SCT w Krakowie pod znakiem zapytania. Rozprawa odbędzie się 11 stycznia

Na 11 stycznia 2024 r. wyznaczono termin rozprawy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie planowanej w Krakowie strefy czystego transportu. Na wokandzie znajdzie się skarga wojewody na uchwałę krakowskiego samorządu, powołującego strefę.

Tak będą wyglądać naklejki do SCT - o ile będą one potrzebne
Tak będą wyglądać naklejki do SCT - o ile będą one potrzebne
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

21.11.2023 | aktual.: 22.11.2023 15:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Powstanie krakowskiej strefy czystego transportu nie jest jeszcze przesądzone w tak dużym stopniu, jak można byłoby uważać. Choć zgodnie z Ustawą o elektromobilności władze Krakowa stworzyły uchwałę, która powołuje ją od 1 lipca 2024 r., to akt ten został zaskarżony przez wojewodę małopolskiego. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, 11 stycznia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrzy tę skargę w jawnej rozprawie. Niewykluczone, że tego samego dnia sąd zajmie się skargami prywatnych osób.

Skarga wojewody, która będzie rozpatrywana przez sąd, została wysunięta w kwietniu 2023 r. jako reakcja na sprzeciw osób przeciwnych powoływaniu w Krakowie strefy czystego transportu. Zdaniem wojewody uchwała nie określiła w sposób wystarczający granic obszaru SCT oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej strefie. Wskazano również na "zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność – naruszającą zasadę proporcjonalności". Styczniowa rozprawa pokaże, czy te argumenty okażą się wystarczające.

Zgodnie z założeniami w Krakowie strefa czystego transportu ma ruszyć 1 lipca 2024 r. i objąć całe miasto. Wyjątkiem będą drogi, będące w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czyli na przykład przebiegająca przez Kraków autostrada A4.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

SCT nie będzie dotyczyć motocykli, pojazdów historycznych, kierowców powyżej 70. r. życia, jeżeli sami prowadzą swój samochód zarejestrowany przed 1 marca 2023 r., oznakowanych pojazdów dla osób z niepełnosprawnościami, pojazdów służb mundurowych, ratowniczych, samochodów do oczyszczania i odśnieżania dróg, food trucków, bankowozów, pomocy drogowej, karawanów pogrzebowych, a także pojazdów prywatnych wiozących osobę w stanie zagrożenia zdrowia do placówki medycznej.

Od lipca 2024 r. do czerwca 2026 r. do Krakowa nie wjadą samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 (rok produkcji od 2000) w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5 (rok produkcji od 2010, a w przypadku samochodów ciężarowych rok produkcji od 2008). W dalszych latach przewidywane jest zaostrzenie wymogów.

Komentarze (20)