Powstanie ważna ekspresówka. Kierowcy czekają od lat
Porażka po pierwszym przetargu nie zraziła GDDKiA. W drugim postępowaniu na przebudowę Zakopianki pomiędzy Krakowem a Myślenicami swoje oferty zgłosiło sześć firm. Tylko jedna oferta mieści się w budżecie.
11.01.2024 | aktual.: 11.01.2024 17:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kierowcy czekają na tę zmianę od lat. Jeszcze przed końcem 2024 r. Zakopianka pomiędzy Myślenicami a Nowym Targiem ma być drogą ekspresową. Niestety – pozostaną dwa wąskie gardła. Jednym z nich jest droga na południe od Nowego Targu, drugim trasa w okolicy Krakowa. I właśnie postępowanie na przebudowę tego ostatniego odcinka prowadzi właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Już po raz drugi.
W pierwszym postępowaniu wyłoniono wykonawcę, ale firma wycofała się przed podpisaniem umowy. Teraz do współpracy z GDDKiA gotowych jest sześć podmiotów. Zaproponowane przez firmy ceny wahają się od 23,3 do 36,8 mln zł. Tymczasem budżet inwestycji wynosi 26,6 mln zł i w tej kwocie mieści się tylko jedna oferta.
Zadaniem wyłonionej firmy będzie stworzenie koncepcji przebiegu początkowej części Zakopianki. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) określa warianty poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zaproponowane w nim warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi ekspresowej w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów. Uwzględniona ma zostać również infrastruktura związana z funkcjonowaniem trasy. Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7.
Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Zamawiający dopuszcza poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne.
Zgodnie z przewidywaniami proces ten potrwa ok. sześć lat od podpisania umowy i zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie – zapowiedziała GDDKiA - będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.
Inwestycja bez dwóch zdań jest potrzebna, to Zakopianka to ważny korytarz transportowy. Nie tylko dla osób wybierających się do Zakopanego, ale też pod względem przenoszenia ruchu przez Słowację i dalej na południe. Dziś odcinek od Krakowa do Myślenic co prawda oferuje więcej niż jeden pas ruchu w każdym z kierunków, ale drogę przecinają kolizyjne skrzyżowania czy przejścia dla pieszych, na których ruch nie jest regulowany sygnalizacją. Podniesienie standardu odcinka do drogi ekspresowej będzie potężną zmianą dla płynności ruchu.