Romans z limuzyną, czyli historii Porsche część 3 [geneza motoryzacji]

Lata osiemdziesiąte to kolejne odsłony modelu 911. Porsche jednak coraz częściej zaczyna zerkać w stronę innych modeli, nie tylko sportowych.

Porsche 993 cabrio
Porsche 993 cabrio
Piotr Wielgus

20.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 1988 roku na drogi wyjechał zupełnie nowe 911 Carrera 4, a już rok później po raz pierwszy w tym modelu Porsche zastosowało skrzynię automatyczną. W 1989 r. 911 otrzymał nadwozie zaprezentowanej rok wcześniej Carrery 4, z napędem na cztery koła. Tak powstała Carrera 2 model 964. Silnik Carrery miał pojemność skokową 3,6 l i osiągał moc 250 KM.

911 otrzymało seryjnie montowane wspomaganie kierownicy, które uczyniło go najłatwiejszym do prowadzenia sportowym samochodem w tamtym okresie. W tym nadwoziu po raz pierwszy zastosowano automatycznie podnoszony tylny spoiler. W 1991 roku do aut Porsche seryjnie zaczęto montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. W 1993 roku powstaje model 993, nazwany rocznicowym - model 911 skończył wówczas 30 lat. Znów całkowicie przebudowano przód i tył nadwozia, pozostawiając charakterystyczną linię dachu.

Porsche 964 Carrera 2
Porsche 964 Carrera 2

Rok 2000 to mocne uderzenie - Porsche prezentuje prototyp jednego z najszybszych modeli w historii marki, Carrera GT. Najpierw na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie pokazano prototyp oznaczony symbolem 980. Podwozie było nową konstrukcją, natomiast nadwozie pochodziło z drogowej wersji 911 GT 1 Evo. Auto posiadało wolnossący silnik V 10 o  pojemności 5,5 l i mocy 557 KM. Porsche osiągało prędkość 334 km/h i rozpędzało się do 100 km/h w 4,0 s.

Porsche 911 Carrera GT3 RS4
Porsche 911 Carrera GT3 RS4

Dwa lata później nastąpiła druga prezentacja Carrery GT, tym razem już modelu produkcyjnego. Przekonstruowano silnik. Był to nadal motor V 10, ale zwiększono pojemność do 5,7 l. Zwiększyła się także moc auta do 612 KM osiąganych przy 8000 obr./min. Moment obrotowy wynosił 590 Nm przy 5750 obr./min.

Porsche 911 Carrera 4 Coupe
Porsche 911 Carrera 4 Coupe

Porsche to jedna z najbardziej utytułowanych marek samochodów sportowych. Do roku 2000 samochody marki Porsche wygrały ponad 24 tysiące rajdów i wyścigów. Porsche 911 był pierwszym samochodem, który wygrał rajd Paryż-Dakar (w roku 1984) i nie był samochodem terenowym. Wyczyn ten powtórzył także model 959 w 1986 roku. W tym samym roku wygrał Le Mans w klasie GTX.

Porsche 993 cabrio
Porsche 993 cabrio

W maju 2006 roku Porsche zdobyło tytuł najbardziej prestiżowej marki motoryzacyjnej, przyznawany przez Luxury Institute z siedzibą w Nowym Jorku. Kolejne lata to stopniowe odchodzenie od produkowania tylko mocnych, sportowych samochodów. Porsche zaczęło flirtować z samochodami typu SUV czy limuzynami. I choć sporo osób uważa, że to zdrada ideałów, to modele Cayenne czy Panamera sprzedają się znakomicie.

Źródło artykułu:WP Autokult
PorscheklasykiPorsche Panamera
Komentarze (0)