Porsche Cayenne
Model samochodu Porsche Cayenne to debiut niemieckiego koncernu samochodowego w produkcji luksusowych SUV-ów. Auto ukazało się w 2002 roku i od razu stanęło w centrum zainteresowania, nie tylko fanów marki Porsche. Cayenne to owoc kooperacji Porsche z koncernem Volkswagena . Wartym uwagi jest fakt, że Cayenne to najpopularniejsze Porsche w USA.
Porsche Cayenne – opis modelu
Już za czasów produkcji kultowego Porsche 911 kontrowersje wzbudzała jednostka napędowa chłodzona cieczą, umieszczana w sportowym aucie. Podobnie było przy okazji premiery Porsche Cayenne. Jednak duże zapotrzebowanie na auta wyższej klasy zweryfikowało oburzenie części fanów na taki sposób chłodzenia silnika, a Porsche Cayenne był chętnie kupowanym modelem.
Cayenne powstał w oparciu o Volkswagena Tourage , jak również spokrewniony jest z Audi Q7. Na wyposażeniu Porsche Cayenne znajdował się mocny silnik V8, ostatni raz użyto go w Porsche 928. Od 2009 roku w Porsche Cayenne montowano również silniki wysokoprężne .
Wygląd Porche Cayenne przed faceliftingiem spotkał się z niemałą krytyką, a to ze względów na małą zgrabności sylwetki auta oraz jego rzekomą brzydotę. Możliwe, że nieprzychylne zdanie o nowym modelu Porsche było spowodowane podjęciem przez niemiecki koncern nowego projektu i uzupełnieniem swojej floty samochodów o rodzaj auta typu SUV. Do tej pory niemal każdemu marka Porsche kojarzyła się ze sportową, szczupłą sylwetką. Jednak i przed liftingiem, Cayenne posiadał swoją grupę fanów cieszących się osobową, luksusową terenówką ze stajni Porsche.
Wnętrze Cayenne wyróżniało się ogromną przestronnością i starannym wykonaniem, ale także tu styl wykończenia nie zachwycał, a jakość materiałów, z których zbudowano wnętrze auta w podstawowych wersjach wyposażeniowych, pozostawiała czasami wiele do życzenia.
Porsche Cayenne – najmocniejsza wersja auta
Od 2006 roku, najmocniejszą wersją Cayenne jest wersja Porsche Cayenne Turbo S (zaś ogólnie najmocniejszym Porsche, przeznaczonym na publiczne drogi, jest Porsche Carrera GT). Silnik w Turbo S generował moc 550 KM i mógł spokojnie stawać w szranki z Mercedesem ML 63 AMG. Porsche Cayenne Turbo S posiadało 20-calowe felgi, wielkie tarcze hamulcowe, a także skalibrowane zawieszenie samoistnie, opadające o 27 milimetrów przy prędkości 125 km/h. Zawieszenie obniży się o następne 11 milimetrów, gdy osiągniemy prędkość 210 km/h. Aby rozpędzić się do „setki”. Cayenne potrzebuje jedynie 4,8 sekundy, a największa prędkość, jaką osiągnie auto, to 280 km/h.
Porsche Cayenne – dane techniczne
Porsche Cayenne występuje w pięciodrzwiowej wersji oraz posiada pięć siedzeń. Bagażnik w Cayenne ma pojemność 540 litrów. Gdy złożymy tylne miejsca, uzyskamy o wiele większą pojemność kufra, która po złożeniu wynosi 1780 litrów. Wymiary Porsche Cayenne prezentują się następująco: długość – od 4,8 do 4,9 metra, szerokość - od 1,9 do 2,0 metr, wysokość – od 1,67 do 1,7 metra. Cena Porsche Cayenne z salonu oscyluje między 200 500, a 850 000 złotych.