Poradniki i mechanikaKupujesz nowe wycieraczki? Pamiętaj, że różnią się nie tylko ceną

Kupujesz nowe wycieraczki? Pamiętaj, że różnią się nie tylko ceną

Pióra wycieraczek to elementy, które odpowiadają za dobrą widoczność podczas jazdy, dlatego należy wybierać takie, które dobrze spełnią swoją funkcję.

Klasyczny model, to wycieraczki z metalowym stelażem montowane za pomocą ramienia w kształcie haka.
Klasyczny model, to wycieraczki z metalowym stelażem montowane za pomocą ramienia w kształcie haka.
Źródło zdjęć: © Thinkstock
Maciej Gis

20.09.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zgarniają krople deszczu, śniegu i błota z szyb. Zapewniają kierowcy dobrą widoczność – wycieraczki samochodowe, niepozorny, ale pracowity element każdego auta, szczególnie przydatny w porze jesienno-zimowej.

Podczas zakupu nowego zestawu wycieraczek warto kierować się przede wszystkim jakością, a w drugiej kolejności ceną, bo tani zakup niekonieczne oznacza dobry i żywotny produkt. Producenci oferują kilka typów wycieraczek, w zależności od modelu auta, zastosowania i budżetu.

Rodzaje wycieraczek

Klasyczny model to wycieraczki z metalowym stelażem montowane za pomocą ramienia w kształcie haka. Stosowane są głównie w starszych autach. Niestety wraz z wiekiem zaczynają źle zbierać wodę i brud z szyby (z czasem stelaż zaczyna rdzewieć, co przekłada się na jakość ich pracy). Mankamentem wycieraczek stelażowych jest również nierównomierny rozkład siły docisku do szyby, zwłaszcza przy większych prędkościach auta, dlatego ich gumowe końcówki zużywają się nierównomiernie.

Drugim typem są wycieraczki stelażowe ze spoilerem. Są ewolucją standardowych wycieraczek za sprawą dodatkowego gumowego spoilera, dzięki któremu pióro lepiej przylega do powierzchni szyby, nawet przy dużych prędkościach.

Trzeci typ to wycieraczki płaskie (nazywane też bezprzegubowymi). Popularne od wielu lat we wszystkich modelach samochodów za sprawą praktycznej konstrukcji. Dzięki spłaszczonym piórom stawiają mniejszy opór aerodynamiczny, dlatego sprawdzają się w mocnych autach. Dobrze dopasowują się do krzywizny szyby i dociskają ją z jednakową siłą. Pozbawione stelaża, nie rdzewieją oraz są bardziej odporne na przymarzanie do szyb. Mnogość producentów, modeli i wymiarów sprawia, że płaskie wycieraczki należą do najpopularniejszych na rynku, tym bardziej że są one wyposażane w specjalne adaptery umożliwiające dopasowanie do ramion nawet w starszych modelach aut.

Połączeniem modeli płaskich i stelażowych są wycieraczki hybrydowe, których pióra w całości są zasłonięte i zintegrowane z ramieniem. Kolejny typ to nowatorskie pióra zintegrowane z dyszami spryskiwaczy płynu do szyb. Występują nie tylko w pojazdach marek premium.

Ostatnim typem są wycieraczki tylnych szyb. W zależności od producenta i modelu auta mogą mieć różne wymiary i mocowania, dlatego czasem trudno dobrać tzw. zamiennik.

Podziału wycieraczek możemy dokonać również w oparciu o materiał, z którego są wykonane. To równie ważny parametr co np. kształt, ponieważ decyduje on o jakości czyszczenia szyb i żywotności piór.

Źródło artykułu:WP Autokult
wycieraczkiszybyczęści samochodowe
Komentarze (2)