Renault Boreal spokrewniony z Dacią Bigster. Co już wiemy o modelu?
Renault oficjalnie ujawniło nazwę swojego nowego SUV-a segmentu C, przeznaczonego na rynki pozaeuropejskie – Boreal. Model zadebiutuje najpierw w Ameryce Łacińskiej, a docelowo trafi do ponad 70 krajów na świecie.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nazwa Boreal została wybrana nieprzypadkowo – inspirowana jest językiem francuskim i ma symbolizować otwartość na nowe horyzonty, siłę natury oraz komfort i nowoczesność. Renault podkreśla, że to zaproszenie do odkrywania i podróżowania, a sama nazwa ma podkreślać francuskie korzenie marki oraz wartości, jakie niesie nowy SUV: technologię, prestiż i wygodę.
Renault Boreal to model, który ma być wizytówką nowoczesnych rozwiązań technologicznych producenta. Według oficjalnych informacji, samochód powstał w ramach szeroko zakrojonego planu transformacji "Renaulution", który zakłada większą konkurencyjność, zbalansowaną i zelektryfikowaną gamę oraz silny nacisk na innowacje i nowoczesność.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Produkcja i napędy – co wiadomo nieoficjalnie?
Boreal będzie produkowany w Brazylii, w fabryce Curitiba Veiculos de Passeio, gdzie Renault zainwestuje 350 mln euro w uruchomienie produkcji nowego hybrydowego SUV-a na rynek Ameryki Łacińskiej. Model powstanie na platformie CMF-B i będzie mierzył około 4,57 m długości, czyli tyle, co flagowy SUV Dacii – Bigster, z którym Boreal jest blisko spokrewniony.
Wersja na rynek południowoamerykański otrzyma silnik 1.3 turbo o mocy 163 KM, współpracujący z dwusprzęgłową skrzynią, znaną już z modelu Renault Kardian. Boreal w Brazylii będzie pierwszym modelem marki wyposażonym w nowy napęd hybrydowy z dodatkowym silnikiem elektrycznym na tylnej osi (Dual Speed 48V), opracowanym przez Valeo.
Rozwiązanie to pozwoli na powrót napędu 4x4 do oferty Renault w Brazylii, eliminując klasyczny wał napędowy na rzecz elektrycznego silnika osi tylnej. O takim rozwiązaniu dla Dacii Duster i Bigster pisałem w tekście poniżej:
System ten zapewni dwa tryby pracy – pierwszy bieg dla niskich prędkości i maksymalnego momentu obrotowego, drugi dla wyższych prędkości i efektywności energetycznej. Technologia ta pozwoli na obniżenie zużycia paliwa nawet o 4 proc. i umożliwi jazdę w trybie czysto elektrycznym na krótkich dystansach.
Kiedy premiera?
Oficjalna prezentacja Renault Boreal odbędzie się w najbliższych miesiącach w Brazylii. Sprzedaż ruszy jeszcze w 2025 roku, a model stopniowo będzie wprowadzany na kolejne rynki poza Europą.
Renault Boreal nie będzie oferowany w Europie. Na naszym kontynencie odpowiednikiem Renault Boreal jest Dacia Bigster, która powstaje na tej samej platformie. Renault Boreal i Dacia Bigster to bliźniacze konstrukcje, ale każda z nich jest przeznaczona na inne rynki.