Jak dbać o Diesla: 6 porad, by przez lata unikać kosztownych napraw
Silniki Diesla znane są z długowieczności i niezawodności, ale uniknięcie kosztownych napraw wymaga odpowiedniej dbałości. Przedstawiamy sześć kluczowych obszarów, które warto monitorować, aby Diesle działały bez zarzutu przez setki tysięcy kilometrów. Niestety, utrzymanie takiego stanu wiąże się ze znacznymi kosztami, jednak w zamian oferuje pewność działania.
Podczas zakupu samochodu z silnikiem Diesla, potencjalne wydatki na naprawy często stanowią główną przeszkodę. W naszych poradnikach wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że niemal każda naprawa w dieslu pochłania przynajmniej 1000 zł. Dlatego popularność diesli stale maleje. Niemniej jednak ich wytrzymałość pozostaje nieocenioną zaletą – w odróżnieniu od osprzętu.
Same silniki są wytrzymałe, ale ich osprzęt to zupełnie inna historia – właśnie on generuje największe koszty napraw. Dbając o niego, możemy zwiększyć trwałość i niezawodność samochodu oraz zminimalizować koszty serwisowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oto 6 wskazówek, jak zatroszczyć się o osprzęt i silnik Diesla. Przy okazji podaję orientacyjne koszty serwisowe, z jakimi musi liczyć się dbający o swoje auto właściciel diesla. Unikanie ich może prowadzić do przedwczesnych awarii i niezaplanowanych, dużych wydatków w warsztacie.
Paliwo możliwie najlepszej jakości
Tankowanie wysokiej jakości paliwa przynosi największe korzyści dla Diesli, szczególnie dla układów wtryskowych. Ich trwałość jest bezpośrednio związana z jakością paliwa. Oszczędności w tej materii szybko mszczą się awariami wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy czy pomp, a także prowadzą do zanieczyszczania zbiorników.
Przykład: jeśli rocznie pokonujesz swoim dieslem 15 tys. km, a średnie spalanie wynosi 6 l/100 km, to rocznie spalisz około 900 l paliwa. Tankując paliwo za 6,30 zł/l, wydasz 5670 zł. Jeśli zdecydujesz się na droższe, ale lepsze paliwo za 6,70 zł/l, wydatek wzrośnie do 6030 zł, co daje 360 zł różnicy rocznie, a miesięcznie – tylko 30 zł.
Jeśli porównasz te różnice przy przebiegu 150 tys. km, to sięgną one 3600 zł. Przy takim przebiegu na słabej jakości paliwie układ wtryskowy może ulec awarii. W starszych modelach, takich jak silniki 1.9 TDI Volkswagena, 1.9 JTD Fiata czy D5 Volvo, za tę kwotę można naprawić układ wtryskowy, lecz nie uwzględnia to ewentualnych uszkodzeń w silniku czy układzie wydechowym z DPF.
Nie zachęcam do kupowania paliw "premium", zaś przedstawiony przykład to tylko teoria. W przypadku diesla nie warto oszczędzać na paliwie. Lepiej zapłacić nieco więcej i jeździć bardziej ekonomicznie.
Z olejem powinno być podobnie
Na podstawie rozmów z ekspertami i użytkownikami można stwierdzić, że trwałość silnika i jego osprzętu w znacznej mierze wynika z odpowiednio przeprowadzanego serwisu olejowego. Zaniedbania w tej kwestii prowadzą do wielu problemów. Dobrze dobrany, wysokiej jakości olej, wymieniany co 10–15 tys. km, wpływa na niezawodność silnika. Olej musi być niskopopiołowy, zwłaszcza gdy silnik posiada filtr DPF.
Można teoretycznie obliczyć, czy warto inwestować w droższy olej. Załóżmy, że do układu smarowania potrzeba 5 l oleju, a ten lepszej jakości kosztuje 200 zł. Tańszy olej kosztuje 100 zł. Wymieniając olej co 15 tys. km, oszczędzasz 100 zł rocznie, co miesięcznie daje tyle, co kawa na stacji paliw.
Inny scenariusz: wymieniasz lepszy olej co 10 tys. km, gorszy co 20 tys. km. Filtr oleju kosztuje 30 zł. Po 20 tys. km pierwszy kierowca wyda 460 zł, a drugi 130 zł. Różnica to 330 zł. Po 200 tys. km różnica wzrasta do 3300 zł. Dodatkowe koszty wymiany, wynoszące zazwyczaj około 50 zł, dają dodatkowe 500 zł różnicy na dystansie 200 tys. km.
Decyzja należy do was. Można znaleźć kompromis i kupować olej za 150 zł, także dobrej jakości, wymieniając co 15 tys. km.
Wymiana filtrów częściej niż wskazuje producent
Sporo można zaoszczędzić na wymianie filtrów. W silnikach Diesla są kluczowe. Filtr powietrza zapewnia czystość układu wydechowego i wydajność turbosprężarki. Filtr paliwa dba o maksymalną czystość oleju napędowego przed wejściem do układu wtryskowego.
Producenci zazwyczaj zalecają wymianę dwóch filtrów co 40–60 tys. km. Może to być zbyt rzadko, co powoduje, że łatwo można o nich zapomnieć. Filtr powietrza warto przynajmniej raz w roku przeczyścić. Filtr paliwa warto także wymieniać raz do roku, chyba że skrócimy jego wymianę nawet o połowę lub wykonujemy to razem z wymianą oleju. Dobrym nawykiem jest zmiana filtrów powietrza i oleju co drugą wymianę oleju.
Filtr paliwa może kosztować między 100 a 150 zł. Filtr powietrza zazwyczaj nie przekracza 50 zł. Oba filtry plus wymiana to 300 zł za usługi i części co 20-30 tys. km.
Czyszczenie układu dolotowego – koniecznie raz na "jakiś czas"
Nowoczesny silnik Diesla zawiera rozbudowany układ dolotowy, w skład którego wchodzi filtr, kolektor dolotowy, intercooler, turbosprężarka oraz długie przewody. Zaleca się regularne serwisowanie tych elementów. Nie istnieje jednoznaczny przebieg dla przeglądu, ponieważ wszystko zależy od wielu czynników, w tym jakości paliwa i oleju, stylu jazdy czy sposobu serwisowania auta.
Intercooler jest urządzeniem łatwo brudzącym się lub uszkadzającym, dlatego warto go wymieniać co kilka lat. Koszt to około 200-600 zł. Również oczyszczanie całego układu dolotowego wraz z kolektorem dolotowym co 100 tys. km jest zalecane. Warsztatowe koszty to wtedy około 1000-2000 zł w zależności od modelu auta.
Następną kwestią jest sterowanie przepływem powietrza w układzie dolotowym. Często stosowane są klapy do "optymalizacji przepływu spalin". Kiedy klapy działają poprawnie, nie wpływają negatywnie na pracę silnika. Mogą jednak szkodzić, gdy są uszkodzone. Choć nie jest to zgodne z założeniami producenta, wiele osób usuwa je zaraz po zakupie pojazdu.
Ważne jest także serwisowanie zaworu EGR. To urządzenie zanieczyszcza się dość szybko, negatywnie wpływając na działanie silnika. Przy całkowitym zablokowaniu, konieczna jest interwencja mechanika.
Zawór EGR nie musi być problematycznym elementem Diesla, jeśli regularnie go czyścimy. Mechaniczne zużycie jest rzadkością, głównym problemem są zabrudzenia. Regularne czyszczenie warto "serwować" co 30-40 tys. km. Jeśli robimy to samodzielnie, koszt wyniesie ok. 30-50 zł i stracimy przy tym 1-2 godziny. Jeśli zadanie zlecimy mechanikowi, zapłacimy około 100 zł. To oszczędności rzędu 300-600 zł, jakie kosztowałaby wymiana zaworu.
Podkreślić należy, że czyszczenie zaworu EGR przynosi korzyści tylko, gdy odbywa się regularnie i w odpowiednich odstępach czasowych. Gdy zawór się blokuje z powodu nadmiernych zanieczyszczeń, czyszczenie może być nieskuteczne.
Dbaj o turbosprężarkę
Warto zwrócić uwagę na turbosprężarkę, szczególnie jej odpowiednie rozgrzewanie i studzenie. Spokojna jazda przez kilka pierwszych minut oraz krótki postój na wolnym obrotach po intensywnych trasach zwiększają trwałość turbosprężarki bez narażania na wzrost kosztów.
Unikaj rozgrzewania Diesla na postoju, aby nie doprowadzić do zanieczyszczeń paliwa i wody, które mogą uszkodzić turbosprężarkę. Po nabyciu pojazdu sprawdź poprawność działania systemów pomagających regulację temperatury silnika, gdyż wiele Diesli wyposażono w dodatkowe nagrzewnice silnika.
Regularnie monitoruj stan przewodów olejowych do turbosprężarki oraz funkcjonowanie odmy, by zapewnić odpowiednią wydajność silnika.
Czyszczenie układu wylotowego
Układ wydechowy ma duży wpływ na silnik Diesla, a jego sprawność może chronić turbosprężarkę. Zatkały wydech, szczególnie filtr DPF, może uszkodzić turbo.
Czasem warto solidnie "przepalić" wydech. Jazda autostradą z umiarkowaną prędkością obrotową silnika pozwala naładowanie układu spalinowego. W Polsce dróg szybkiego ruchu przybywa, więc coraz łatwiej znaleźć na nie możliwość prowadzenia samochodu.
Drugą opcją jest czyszczenie DPF mechanicznie. W przypadku awarii jest to jedyny ratunek i nie oznacza usunięcia go, ale jego wymianę lub regenerację.
Jak dbać o silnik Diesla, by służył bezawaryjnie latami?
- Tankuj tylko wysokiej jakości paliwo
- Wymieniaj olej co 10-15 tys. km
- Kupuj oleje spełniające normy swojego silnika
- Wymieniaj filtry powietrza i paliwa częściej niż zaleca producent
- Przy większym przebiegu czyść układ dolotowy
- Wymień uszkodzony intercooler
- Czyść zawór EGR regularnie
- Prowadź regularne przeglądy przewodów olejowych turbosprężarki
- Zadbaj o odpowiednie rozgrzewanie i studzenie turbosprężarki
- Wypal do filtra DPF regularnie
- Kontroluj sprawność urządzeń odpowiadających za grzanie silnika
- Usuwaj wszelkie awarie szybko
Wybór należy do ciebie
Nietrudno zauważyć, że staranne serwisowanie i dbanie o Diesle to wysoki wydatek. Redukując go do minimum można zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych. Jednak celem tego artykułu jest ukazanie, co można i warto zrobić dla Diesla, aby użytkować go długo. Decyzja o wybraniu ścieżki konserwacji jest wasza.
Różnica pomiędzy dbaniem o diesla, a minimalizacją kosztów serwisowych to zarówno kwestia finansowa rzędu tysięcy złotych, jak również wynikające z tego opinie użytkowników:
- "Mój silnik ma już przejechane 400 tys. km i nic się nie dzieje, wiele elementów jest jeszcze oryginalnych".
- "Miałem diesla i już nigdy więcej. Przez 2 lata wydałem kilka tysięcy złotych i sprzedałem, bo miałem dosyć".
Lepiej moim zdaniem wydać kilka tysięcy przez lata dla spokoju umysłu, niż kilka tysięcy jednorazowo i stawiać czoła problemom Diesla i mechanika.