Wiemy, gdzie w Polsce są największe korki

Firma TomTom opublikowała swój najnowszy Traffic Index – to raport, który bazuje na ogromnej ilości danych z nawigacji samochodowych oraz smartfonów i na ich podstawie szczegółowo określa, jak płynny jest ruch i ile godzin w korkach spędzają kierowcy w 387 miastach na świecie. Jak na globalnym tle wypadają polskie miasta?

Korki w godzinach szczytu
Korki w godzinach szczytu
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Błażej Buliński

12.01.2024 | aktual.: 14.01.2024 08:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Czujecie, że spędzacie pół życia w korkach, a ruch w miastach coraz bardziej spowalnia? Wasze subiektywne odczucia potwierdzają dane najnowszego, corocznego TomTom Traffic Index. W 2023 roku w aż 228 spośród 387 miast na świecie, w których zbierane są dane, średnia prędkość jazdy spadła w porównaniu z rokiem 2022. W 82 miastach wartość utrzymała się na takim samym poziomie i tylko w 77 podróże stały się szybsze.

TomTom w swoim raporcie analizuje dane z aż 600 milionów nawigacji samochodowych i smartfonów, których użytkownicy korzystają z aplikacji nawigacyjnej tej firmy. Oni dostają podpowiedź, która trasa jest najszybsza, a dzięki danym geolokalizacyjnym, które urządzenia wysyła do serwerów i chmur TomToma, firma może nie tylko ulepszać planowanie trasy, ale też tworzyć TomTom Traffic Index. Według holenderskiej firmy pod lupę wzięto aż 551 miliardów kilometrów pokonanych tras.

Ranking oparty jest na obliczeniach średniego czasu przejazdu 10 km – osobno w centrum danego miasta i na obszarze całej aglomeracji. Zacznijmy od centrów polskich miast, których w rankingu znalazło się 12. W aż 9 spośród nich czas jazdy się wydłużył, w dwóch się skrócił i tylko w jednym pozostał bez zmian. Okazuje się też, że stolica wcale nie wypada tak źle na tle innych miast w Polsce.

Miejsce na świecie

Miasto (centrum)

Śr. czas jazdy 10 km

Zmiana r/r

Śr. V w godzinach szczytu

21.

Wrocław

24 min 40 s

+ 10 s

20 km/h

39.

Łódź

19 min 10 s

- 10 s

22 kmh

51.

Kraków

21 min 30 s

- 10 s

23 km/h

73.

Szczecin

20 min 20 s

+ 10 s

25 km/h

75.

Warszawa

20 min 20 s

+ 20 s

23 km/h

87.

Bydgoszcz

19 min 20 s

+ 30 s

26 km/h

105.

Poznań

18 min 50 s

0 s

27 km/h

175.

Lublin

16 min 30 s

+ 10 s

31 km/h

181.

Trójmiasto

16 min 20 s

+ 30 s

29 km/h

216.

Białystok

15 min 40 s

+ 10 s

34 km/h

282.

Katowice

13 min 40 s

+ 10 s

38 km/h

318.

Bielsko-Biała

12 min 30 s

+ 30 s

41 km/h

Korki tworzą się jednak nie tylko w centrach miast, ale na całym obszarze metropolii – i tutaj kolejność wygląda nieco inaczej i też zmiany czasu jazdy nie są tak duże, jak w centrach miast. Niezmiennie jednak to Łódź, Wrocław i Kraków w czołówce.

Miejsce na świecie

Miasto (cały obszar)

Śr. czas przejazdu 10 km

Zmiana r/r

Śr. V w godzinach szczytu

24.

Łódź

19 min 20 s

- 10 s

26 km/h

29.

Wrocław

19 min 10 s

0 s

26 kmh

54.

Kraków

17 min 40 s

0 s

28 km/h

148.

Szczecin

15 min 0 s

- 10 s

34 km/h

163.

Warszawa

14 min 50 s

0 s

33 km/h

166.

Białystok

14 min 50 s

0 s

35 km/h

175.

Poznań

14 min 40 s

0 s

36 km/h

195.

Trójmiasto

14 min 10 s

0 s

36 km/h

251.

Bydgoszcz

12 min 50 s

+ 10 s

40 km/h

278.

Lublin

12 min 10 s

+ 10 s

43 km/h

288.

Katowice

12 min 0 s

+ 10 s

44 km/h

295.

Bielsko-Biała

11 min 30 s

+ 20 s

46 km/h

W rankingu globalnym najdłuższego średniego czasu jazdy polskie miasta zajmują miejsce odpowiednio 21. (centrum Wrocławia) i 24. (Łódź, cały obszar). To oznacza, że po centrum Wrocławia jeździ się gorzej niż np. Buenos Aires (23. miejsce), Tokio (27. miejsce) czy Dżakarcie (30. miejsce). Z kolei obszar metropolitalny Łodzi "wygrywa" z całym Londynem (25. miejsce), Nowym Delhi (37. miejsce), czy Sao Paulo (48. miejsce).

Miejsce na świecie

Miasto (centrum)

Śr. czas przejazdu 10 km

Zmiana r/r

Śr. V w godzinach szczytu

1.

Londyn

37 min 20 s

+ 1 min

14 km/h

2.

Dublin

29 min 30 s

+ 1 min

16 km/h

3.

Toronto

29 min

+ 50 s

18 km/h

4.

Mediolan

28 min 50 s

+ 20 s

17 km/h

5.

Lima

28 min 30 s

+ 1 min 20 s

17 km/h

6.

Bengaluru

28 min 10 s

- 1 min

18 km/h

7.

Pune

27 min 50 s

+ 30 s

19 km/h

8.

Bukareszt

27 min 40 s

+ 20 s

17 km/h

9.

Manila

27 min 20 s

+ 20 s

19 km/h

10.

Bruksela

27 min

+ 20 s

18 km/h

Ranking dla całych obszarów metropolii:

Miejsce na świecie

Miasto (cały obszar)

Śr. czas przejazdu 10 km

Zmiana r/r

Śr. V w godzinach szczytu

1.

Manila

25 min 30 s

+ 50 s

19 km/h

2.

Lima

24 min 20 s

+ 30 s

20 km/h

3.

Bengaluru

23 min 50 s

- 40 s

21 km/h

4.

Sapporo

23 min 30 s

- 50 s

23 km/h

5.

Bogota

23 min 30 s

- 1 min 10 s

20 km/h

6.

Taichung

22 min 30 s

- 10 s

24 km/h

7.

Mumbai

22 min 30 s

- 20 s

23 km/h

8.

Kaohsiung

22 min 20 s

+ 20 s

24 km/h

9.

Pune

22 min 10 s

0 s

23 km/h

10.

Nagoja

22 min 10 s

0 s

24 km/h

Pozostaje jeszcze pytanie, w których miastach na świecie jeździ się najlepiej? Oczywiście są to aglomeracje w Stanach Zjednoczonych. Miejsca 325-387 zajmują niemal wyłącznie miasta w USA, z kilkoma wyjątkami w Arabii Saudyjskiej, Katarze czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Są to miasta zbudowane często od podstaw z myślą o poruszaniu się samochodem. Co również rzuca się w oczy: w rankingu nie uwzględniono miast w Chinach. Pełne wyniki i interaktywne infografiki znajdziecie na stronie tomtom.com/traffic-index.

Komentarze (4)