Rajd Australii 2015 – drugi rajd bez Kubicy
Tegoroczny Rajd Australii to druga już runda WRC, w której nie wystartował Robert Kubica. Dziś rano zakończył się pierwszy etap zmagań na trudnych, ale i malowniczo pięknych odcinkach specjalnych.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rajd Australii dostarczył nie lada emocji jeszcze przed rozpoczęciem. Podczas zapoznania z trasą kierowca Citroëna Mads Ostberg zderzył się z ciężarówką, przez co pękły mu żebra i został zmuszony do rezygnacji ze startu. Tym samym zupełnie nieoczekiwanie i przypadkowo do fabrycznego zespołu Francuzów awansował junior Stéphane Lefebvre. 23-letni kierowca wystartuje w Citroenie DS3 WRC dopiero drugi raz. Przypadkowo, ponieważ Francuz pojechał do Australii tylko w celu przygotowania sobie notatek, nie miał startować w rajdzie.
Rajd ku uciesze fanów zespołu Hyundai Motorsport od oesowego zwycięstwa rozpoczął Dani Sordo. Przy okazji warto wspomnieć o jego degradacji do zespołu B w Australii, w której w roli fabrycznego kierowcy jedzie Hayden Paddon. Kierowcy ze ścisłej czołówki zmagali się z dużą ilością luźnego szutru stąd słabsze rezultaty Ogiera i Latvali. Warto mieć na oku tę dwójkę. Jeżeli Sébastien Ogier ukończy rajd przed Latvalą, niezależnie od zdobytych punktów zostanie trzykrotnym mistrzem świata!
Być może dlatego Francuz pojedzie zachowawczo, choć pokonanie Latvali z pewnością nie będzie łatwe. Drugi odcinek specjalny również padł łupem Daniego Sordo. Drugi dojechał Paddon, dzięki czemu dwójka kierowców Hyundaia plasowała się na dwóch czołowych pozycjach w klasyfikacji generalnej. Thierry Neuville jechał na siódmej pozycji. Również następny odcinek wygrał Sordo, ale przegrał czwartą próbę z Krisem Meekiem o całe 11,2 s uszkadzając delikatnie auto. Stracił pozycję lidera na rzecz Brytyjczyka walczącego o przedłużenie kontraktu z Citroënem. Po pierwszej pętli na drugim miejscu sklasyfikowano Sordo, a na trzecim Paddona. Dopiero za nimi znajdowała się trójca Volkswagena w kolejności: Mikkelsen, Latvala, Ogier.
Druga pętla to już koncert prowadzony przez niemiecki zespół. Trzy kolejne odcinki specjalne padły łupem Latvali, a Ogier powoli odrabiał straty i notował coraz lepsze czasy by zakończyć dzień oesowym zwycięstwem. Kierowcy startujący później zmagali się z dużą ilością kurzu wiszącego w powietrzu, utrudniającego jazdę, natomiast tym, którzy startowali jako pierwsi luźny szuter już nie przeszkadzał, bo oesy były przejeżdżane powtórnie. Koncertowa jazda Latvali dała mu prowadzenie w rajdzie z przewagą 2 s nad Meekiem i 4,6 s nad Ogierem. Dani Sordo spadł na piąte miejsce za Mikkelsena. Paddon jest szósty, a Neuville siódmy.
Tymczasowy kierowca Citroëna Stéphane Lefebvre na ostatniej próbie złamał zawieszenie i jutro wystartuje w systemie Rally2. Do tego czasu plasował się na dziewiątej pozycji uzyskując czasy oesowe w okolicach dziewiątego i dziesiątego miejsca.
Wyniki Rajdu Australii 2015 – dzień I
Poz. | Załoga | Samochód | Czas |
---|---|---|---|
1. | J-M.Latvala/M.Anttila | VW Polo WRC | 1:15:29.1 |
2. | K.Meeke/P.Nagle | Citroen DS3 WRC | +2.0 s |
3. | S. Ogier/J.Igrassia | VW Polo WRC | +4.6 s |
4. | S.Mikkelsen/O.Floene | VW Polo WRC | +12.9 s |
5. | D.Sordo/M.Marti | Hyundai i20 WRC | +15.9 s |
6. | H.Paddon/J.Kennard | Hyundai i20 WRC | +25.5 s |
7. | T.Neuville/N.Gilsoul | Hyundai i20 WRC | +37.2 s |
8. | O.Tanak/R.Molder | Ford Fiesta WRC | +40.2 s |
9. | E.Evans/D.Barritt | Ford Fiesta WRC | +2:21.8 min |
10. | L.Bartelli/L.Granai | Ford Fiesta WRC | +3:37.9 min |