Przeciwnicy warszawskiej strefy czystego transportu chcą referendum
Choć uchwała o powołaniu w Warszawie strefy czystego transportu została przegłosowana, to być może sprawa nie jest jeszcze w pełni przesądzona. Przeciwnicy SCT organizują się wokół idei referendum.
09.12.2023 | aktual.: 09.12.2023 10:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
7 grudnia 2023 r. warszawscy radni przyjęli projekt uchwały, powołującej strefę czystego transportu. W stolicy ma ona obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Strefa ma szansę poprawić jakość powietrza w centrum miasta i zmienić decyzje zakupowe kierowców, ale z oczywistych względów nie podoba się znacznej części zmotoryzowanych.
"Jesteśmy przeciwni decyzji Rady Warszawy wprowadzającej SCT. Jeżeli została ona wprowadzona przez Radę Warszawy, to może też zostać zlikwidowana przez radę" – stwierdził cytowany przez Polską Agencję Prasową Paweł Skwierawski z inicjatywy Stopkorkom.
Organizacja zamierza zbierać podpisy pod petycją o rozpisanie referendum, w którym to mieszkańcy stolicy zdecydują, czy chcą powołania strefy czystego transportu. W ocenie inicjatywy Stopkorkom SCT jest nieefektywna pod względem poprawy jakości powietrza w Warszawie.
Przypomniał, że badania przeprowadzone w czasie lockdownu wykazały, że poziom pyłów uniesionych był identyczny, jak w dwóch latach poprzedzających. Również poziom tlenku węgla był na tym samym poziomie, jedynie zaobserwowano 8-procentowy spadek zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu. Jak informuje organizacja, główną przyczyną zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu jest ogrzewanie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy inicjatywa rozpisania referendum może się udać? Jak najbardziej. W Krakowie, który 1 lipca 2024 r. ma wdrożyć strefę na terenie całego miasta, sprawa również nie jest przesądzona. Na 11 stycznia 2024 r. wyznaczono termin rozprawy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, podczas której rozpatrzona ma być skarga wojewody małopolskiego na uchwałę krakowskich radnych. Być może więc w kwestii stref czystego transportu nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa.