Postępują prace na budowie S1. Trasa będzie gotowa w 2025 roku
Dobre informacje dla kierowców z południa Polski. Prace nad budową drogi ekspresowej S1 z Bielska-Białej do Mysłowic są coraz bardziej zaawansowane. Zmotoryzowani powinni pojechać nową trasą w 2025 roku.
28.11.2022 | aktual.: 28.11.2022 10:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Prowadzona obecnie budowa drogi ekspresowej S1 z Bielska-Białej do Mysłowic jest jedną z kluczowych inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tej części kraju. Obecnie trwają prace nad dwoma odcinkami przyszłej S1. Przed dwoma miesiącami GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy odcinka pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami, natomiast w październiku robotnicy weszli na odcinek trasy mający prowadzić z Dankowic do Bielska Białej.
GDDKiA przedstawiła nowe zdjęcia lotnicze z placu budowy. Dzięki nim widzimy, jak duże postępy poczyniły firmy w ostatnich tygodniach. Można już m.in. dostrzec korytarz powstającej trasy S1. Do tego na terenie inwestycji powycinano drzewa, trwają też prace związane z powstaniem nasypów i mostów.
Budowa drogi S1 podzielona na etapy
Za odcinek Oświęcim - Dankowice, liczący 15,2 km, odpowiedzialne jest konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil. Z informacji zaprezentowanej przez GDDKiA wynika, że wartość kontraktu wynosi 989,7 mln zł. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Za niemal 12-kilometrowy odcinek S1, łączący Dankowice z węzłem Suchy Potok, odpowiada z kolei konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. GDDKiA umowę na projekt i budowę tej części trasy podpisała w sierpniu 2020 roku. Jej wartość to ponad 586,7 mln zł. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe.
Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości ok.40 km, mają podpisane umowy na realizację. Łączna wartość tych umów to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Odcinek Oświęcim - Dankowice powinien zostać ukończony w sierpniu 2023 r., a Dankowice - Suchy Potok w listopadzie 2023 r. - informuje GDDKiA.
Trasa S1 z Mysłowic do granicy państwa w Zwardoniu ma być oddana do użytku kierowcom na początku 2025 roku.