Porsche 911 na progu 50‑lecia - plany świętowania okrągłej rocznicy
Porsche ogłosiło plany świętowania 50. rocznicy debiutu legendarnego modelu 911. Wydarzenia rocznicowe będą rozciągnięte w czasie na niemal cały 2013 rok.
09.02.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Porsche ogłosiło plany świętowania 50. rocznicy debiutu legendarnego modelu 911. Wydarzenia rocznicowe będą rozciągnięte w czasie na niemal cały 2013 rok.
Historia tego auta zaczęła się w 1963 roku na targach IAA Frankfurt Motor Show. Początkowo Porsche chciało ochrzcić swoje nowe dzieło oznaczeniem 901. Jednak o prawa do 3-cyfrowych nazw z zerem po środku upomniał się Peugeot. I tak w narodził się pomysł numeru 911 – najlepiej rozpoznawalnych trzech cyfr w motoryzacyjnym światku.
Debiutujące na rynku w 1964 roku Porsche 911 zastąpiło model 356 i było strzałem w dziesiątkę. Pod maską auta umieszczono 6-cylindrowego boxera o pojemności 2,0 l i mocy 130 KM. Ta chłodzona powietrzem jednostka napędowa powędrowała za tylną oś. To właśnie umieszczenie silnika czyni z Porsche 911 każdej generacji auto niepowtarzalne.
Długą historię jednego z najsłynniejszych aut na świecie można podzielić na dwa okresy. Lata 1963 – 1998 to rządy tzw. „wiatraków”, czyli silników chłodzonych powietrzem. Takie jednostki znajdowały się pod maską trzech generacji samochodu – typów 911, 964 i 993.
Razem z początkiem typu 996 nadeszła zmiana, która przez wielu określana jest jako koniec prawdziwego Porsche 911. W niepamięć odeszły legendarne silniki chłodzone powietrzem i zastąpiły je jednostki chłodzone cieczą. Generacja 996 zasłynęła nie tylko z wprowadzenia nowych silników, ale również zmiany kształtu przednich reflektorów. Z klasycznych owalnych stały się bardziej rozlane na masce auta. Rozwiązanie nie przyjęło się i zostało usunięte wraz z wprowadzeniem kolejnego typu o oznaczeniu 997. Dziś na rynku króluje już szóste wcielenie legendy motoryzacji. Jednak 991, bo takie oznaczenie otrzymała nowa generacja, nie zastąpiła jeszcze całej gamy modelowej auta.
Aby uhonorować okrągłą rocznicę Porsche zaplanowało kilka wydarzeń. W dniach 7-10 marca przy okazji wystawy Retro Classic w Stuttgarcie, w Porsche Museum pojawią się cztery wyjątkowe eksponaty - klasyczne 911 Turbo, 911 Cabriolet Concept (1981 r.), 911 GT1 (1997 r.) oraz Typ 754 T7 określany mianem "kamienia milowego na drodze opracowywania stylistyki Porsche 911".
Od 4 czerwca do 29 września muzeum marki zadowoli oczy zwiedzających pełną wystawą "50 years of the Porsche 911". Chronologicznie ustawione eksponaty mają kompleksowo opowiedzieć 50-letnią historię rozwoju auta, które jak dotąd wyprodukowano łącznie w ponad 820 000 egzemplarzach.
Poza tym Porsche zamierza wysłać klasyczny model auta z 1967 roku w podróż po całym świecie. Nieznana jest dokładna trasa przejazdu oraz wszystkie miejsca przystanków, ale samochód ma odwiedzić wiele ważnych motoryzacyjnych imprez. Na pewno pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood oraz Concours d'Elegance w Pebble Beach.
Źródło: Porsche