Porsche 911 | Kontynentalne klasyki
„Nie ma dla niego konkurencji. To Porsche kończy wszystkie inne Porsche, albo inaczej - ono rozpoczyna nową generację Porsche” – tak o naszym klasyku pisał magazyn "Car and Driver" w kwietniu 1965 roku, tuż po światowej premierze 911.
14.12.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
„Nie ma dla niego konkurencji. To Porsche kończy wszystkie inne Porsche, albo inaczej - ono rozpoczyna nową generację Porsche” – tak o naszym klasyku pisał magazyn "Car and Driver" w kwietniu 1965 roku, tuż po światowej premierze 911.
Protest i wielki sukces
Wtedy pojazd debiutował jako Porsche 901 i zapewne do tej pory nosiłby taką nazwę, gdyby nie absurdalny zarzut francuskiego Peugeota. Prawnicy tej marki uzyskali wyłączność na cyfrę zero w środku trzycyfrowego symbolu auta. Niemcy zdecydowali się więc na zastąpienie feralnego zera jedynką – i w ten sposób powstała nazwa 911.
Kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy ludzi, którzy obejrzeli Porsche 911 tamtego roku we Frankfurcie, nie mogło wyjść z podziwu. Niemcy przygotowali samochód, który już w dniu premiery stał się legendą. Trwają spory, czy kluczem do sukcesu był perfekcyjny design, czy ostry pazur. Na mój gust to ich odpowiednie połączenie złożyło się na sukces.
Perfekcyjny design
Ilekroć muszę opisać coś, co zapiera mi dech w piersiach, łapię się na tym, że brakuje mi odpowiednich słów. Od zawsze byłem fanem Porsche 911 i z niecierpliwością czekałem na niego w moim cyklu. Oszczędzę sobie dalszych wywodów na temat designu tego auta na rzecz wideo, które mówi samo za siebie.
1970 Porsche 911T Coupe for Sale
Rozczarowania techniczne
Po pierwsze inżynierowie z Zuffenhausen musieli zwiększyć rozstaw osi aż o 60 mm. Powód był prosty – przy dużych prędkościach auto miało problemy ze sterownością i było trudne w prowadzeniu.
Kilka problemów z prowadzeniem czy warunkami pracy silnika nie zabierało jednak radości, którą dawały drzemiące w środku konie mechaniczne. Osiągane już przy najsłabszym silniku 200 km/h budziło respekt i dawało właścicielom dostęp do wachlarza sportowych emocji. Sukcesywnie wprowadzane wersje sportowe o zwiększonej mocy silnika były solidniejsze i bardziej przemyślane.
Żył długo i szczęśliwie
Początkowo było ono dostępne tylko jako coupe. Z czasem na rynek wkroczyło Porsche 911 w nadwoziu typu targa, a ostatecznie zdecydowano się na usunięcie twardego dachu. Każda z opcji rozchodziła się niczym świeże bułeczki.
W latach dziewięćdziesiątych Porsche produkowało nieco odmienione modele, które ze względu na popularność oznaczenia 911 nadal tak nazywano. Do tych aut należą:
- 930
- 964
- 993
- 996
- 997
Tym, którzy chcą poszerzyć wiedzę na temat słynnej 911, polecam książkę pt. „Porsche 911: Perfection by Design”.