Polacy kupują auta na potęgę. Zobacz, kto jest liderem

Kategoria "pojazdy samochodowe, motocykle i części" wystrzeliła w pierwszym kwartale. Zanotowała wzrost aż o 18,7 proc. rok do roku. Żadna inna kategoria produktów nie miała takiego wzrostu.

Salon Kia
Salon Kia
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

07.05.2024 | aktual.: 07.05.2024 14:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Firma Carsmile przedstawiła dane za pierwszy kwartał 2024 r. i porównała sprzedaż pojazdów oraz części do innych produktów na rynku. Ogólnie Polacy zaczęli kupować o 5 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, ale to sprzedaż samochodów, motocykli i części skoczyła aż o blisko 19 proc. Dla porównania, sprzedaż paliw wzrosła o 12,5 proc., a farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny o 6,1 proc. Znacząco spadła sprzedaż odzieży (-20 proc.) czy też mebli, AGD i RTV (-8,7 proc.).

Oczywiście w Polsce dominują zakupy samochodów używanych. Polacy kupili ich o 29,5 proc. więcej niż rok temu. Nowych natomiast 11,5 proc., choć to i tak bardzo dobry trend dla rynku.

– Na ożywienie składa się kilka elementów – zauważa Łukasz Domański, szef platformy Carsmile. – Obserwujemy poprawę sytuacji finansowej gospodarstw domowych i przedsiębiorców, wynikającą ze wzrostu realnych wynagrodzeń, a także polepszenia koniunktury gospodarczej. Jednocześnie na rynku samochodowym, zwłaszcza w segmencie aut nowych, mamy do czynienia ze spadkiem cen transakcyjnych, głównie za sprawą agresywnej polityki rabatowej dealerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Według danych Carsmile, średni upust cenowy oferowany obecnie przez dealerów wynosi obecnie 17 proc. względem ceny katalogowej. Jednak prawdziwą rynkową perełką jest zakup pojazdów przez internet. Z danych wynika, że sprzedaż online wzrosła rok do roku o 26,7 proc., a w samym marcu o 75,7 proc.

Carsmile analizując dane z GUS zauważa jednak pewną rzecz, która może mieć wpływ na takie wzrosty sprzedaży przez internet.

"Analizując dane GUS o sprzedaży aut, motocykli i części zamiennych przez internet w poprzednich 11 miesiącach, które wykazały średni spadek wartości tego typu transakcji w cenach stałych średnio o 51 proc. w skali roku, można przypuszczać, że wzrost w lutym i w marcu ma prawdopodobnie podłoże inne niż zjawiska czysto rynkowe. Być może widoczna w danych GUS 'eksplozja' sprzedaży przez internet wynika ze zwiększenia bazy firm raportujących tego typu transakcje lub też z rozszerzenia definicji sprzedaży online. GUS podaje jedynie, że dane pochodzą z firm zatrudniających powyżej 9 osób" – czytamy w komunikacie.

– Sprzedaż nowych samochodów przez naszą platformę wzrosła o niemal jedną czwartą względem I kwartału 2023 r., a przychody Carsmile w tym segmencie zwiększyły się o kilkadziesiąt procent – przyznaje Łukasz Domański. – Tak dobrych warunków do prowadzenia działalności polegającej na sprzedaży samochodów nie było od kilku lat.

Kto dominuje na rynku?

W kwietniu 2024r. zarejestrowano 44 386 samochodów osobowych, o 11,1 proc. mniej niż w marcu tego roku i o 25,1 proc. więcej niż w kwietniu roku ubiegłego. Wynik w pierwszym kwartale to 183 079 zarejestrowanych aut, o 15,5 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Liderem rynku nowych aut wciąż pozostaje Toyota, która zgarnęła aż 20 proc. Na drugiej pozycji jest Skoda (11 proc.), a na trzeciej Volkswagen (6 proc.). Wysoko znajdują się marki premium, np. szóste BMW, a dalej Mercedes, Audi i Volvo. Mercedes i Volvo osiągnęły wzrost na poziomie 55 proc. rok do roku. W Polsce obecnie nie istnieje problem z dostępnością samochodów, który trapił rynek w ostatnich latach.

Komentarze (42)