Pociągi drogowe wyjadą na trasy. Kolejny kraj wydał zgodę

Zestawy o długości 34,5 metra zostały dopuszczone do ruchu w Szwecji – informuje serwis 40ton.net. Testy zakończyły się z pozytywnym wynikiem. To oznacza, że do jednego ciągnika będzie można podpiąć kolejną pełnowymiarową przyczepę.

Taki zestaw porusza się po wybranych trasach - na mniejszych rondach mógłby przecież utknąć
Taki zestaw porusza się po wybranych trasach - na mniejszych rondach mógłby przecież utknąć
Źródło zdjęć: © Volvo Trucks Sverige
Mateusz Lubczański

10.05.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Testy w Szwecji trwały od kilku lat, a teraz długie zestawy wyjadą na tamtejsze drogi. Ciężarówki mające aż 34 metry i 74 tony wagi będą mogły jeździć jednak tylko po wyznaczonych trasach, podlegając przy tym ograniczeniu prędkości do 80 km/h. Serwis 40ton.net informuje również, że kierowcy tych pociągów drogowych doczekają się również nowych znaków.

Takie zestawy są już dopuszczone w Finlandii, a Hiszpanie i Duńczycy przeprowadzają własne testy (co ciekawe w Holandii wypadły one negatywnie). Za takim rozwiązaniem stoi, o dziwo, ekologia. Wydłużenie zestawów to oszczędność zarówno paliwa, jak i wyemitowanego dwutlenku węgla, o kilka proc.

Dla porównania – ciągnik siodłowy nie może ciągnąć dodatkowej przyczepy w Polsce, taka możliwość zarezerwowana jest dla ciągnika rolniczego. Długość przeciętnego zestawu na kategorię prawa jazdy C+E to 16,5 m.

Komentarze (19)