Używany Peugeot 307 - typowe awarie i problemy
Wiele osób chcąc kupić auto kompaktowe o niebanalnej stylizacji omija szerokim łukiem konstrukcje oferowane przez Niemców i Japończyków, a decyduje się na auto z Francji lub Włoch. Jednym z popularniejszych francuskich przedstawicieli segmentu C jest Peugeot 307, to samochód stworzony z francuską fantazją zarówno jeżeli chodzi o design jak i o awaryjność.
24.06.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początek przybliżymy Wam kilka ważnych wydarzeń dotyczących 307-ki. Kompaktowy Peugeot zadebiutował na rynku w 2001 roku i pomimo upływu lat nadal wygląda świeżo. Rok po premierze do oferty silnikowej dołączyły dwa nowe motory 1,4-litrowe HDI i 2,0-litrowy motor benzynowy. W 2003 roku Francuzi zaprezentowali wersję CC z otwieranym dachem. Natomiast dwa lata później auto przeszło facelifting, co widać głównie po pasie przednim. W tym samym roku pod maską 307 zagościła nowa jednostka wysokoprężna 1,6 HDI.
Produkcja 307 zakończyła się w roku 2007 kiedy to jego miejsce zajął nowocześniejszy model 308. Oprócz nadwozia 3- i 5-drzwiowego hatchbacka mamy do wyboru także odmianę CC czyli CoupeCabrio oraz wariant SW czyli przestronne kombi. Na niektórych rynkach dostępny był także sedan. W Peugeocie 307 jak w większości kompaktów napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą 5- lub 6-biegowej przekładni ręcznej bądź 4- lub 5-stopniowego automatu. Pod maską 307-ki znajdziemy jeden z poniższych silników zasilanych zarówno benzyną jak i olejem napędowym:
- R4 8V 1,4 (75 KM)
- R4 16V 1,4 (88 KM)
- R4 16V 1,6 (109 KM)
- R4 16V 2,0 (136, 140- 177 KM)
- R4 8V 1,4 HDI (68 KM)
- R4 16V 1,6 HDI (90- 109 KM)
- R4 8V 2,0 HDI (90, 109- 136 KM)
Spośród motorów benzynowych warto polecić silniki o pojemnościach 1,6 i 2,0 litra. Jednostka 1,4 również nie sprawia większych problemów jednak moc 75-koni mechanicznych w tej wielkości aucie segmentu kompakt to zdecydowanie za mało. Diesle bardzo nie odstają od konkurencji i również mogą sprawiać nieco problemów. Jednak najlepszym wyborem spośród motorów wysokoprężnych będzie 2,0-litrowe HDI, choć i tu znajdziemy dwa nietrwałe elementy takie jak: dwumasowe koło zamachowe i filtr cząstek stałych FAP.
Największą przypadłością 1,6-litrowej odmiany HDI jest zacierająca się turbosprężarka. Warto dodać, że do jej uszkodzenia nie dochodzi w wyniku zaniedbań eksploatacyjnych użytkowników, a przyczyną takiego stanu rzeczy jest mało wydajny układ jej smarowania. Ponadto w dieslach zawsze może dojść do awarii przepływomierza, a także czujnika ciśnienia doładowania. Spośród wadliwych elementów w silnikach HDI warto wymienić także regulator ciśnienia paliwa, objawy uszkodzenia tego elementu to utrata mocy i komunikat komputera pokładowego o treści „antypolusion faul”.
Co jeszcze może zawieść w modelu 307? W egzemplarzach z początku produkcji często dochodziło do pożarów, czego źródłem była zawodna instalacja elektrycznego wspomagania kierownicy. W niektórych autach zdarzały się również wycieki paliwa podczas tankowania, winę za taki stan rzeczy ponosił wadliwy odpowietrznik zbiornika. Kolejnym słabym punktem samochodów z początku produkcji były notoryczne awarie modułu BSI sterującego całą elektroniką pokładową.
Ponadto wielu użytkowników Peugeotów 307 narzeka na wrażliwość instalacji elektrycznej, na wilgoć. Objawy usterek elektroniki są różne, najczęściej przestają działać: elektryczne wspomaganie kierownicy, pedał gazu czy mechanizm otwierania bagażnika. Często też na konsoli centralnej pojawiają się różnego rodzaju błędy. W przednim zawieszeniu Peugeota dość szybko uszkodzeniu ulegają wahacze, z tyłu z kolei zastosowano nietrwałą belkę wleczoną, która z czasem zaczyna hałasować.
W niektórych przypadkach, aby ją uciszyć wystarczy wymienić jej tuleje. Niestety w krytycznych sytuacjach będziemy musieli wymienić ją na nową lub ewentualnie oddać do regeneracji. Kolejną uciążliwą usterką jest uszkodzenie przełącznika kierunkowskazów, który samoczynnie przełącza kierunkowskaz z prawego na lewy lub na odwrót podczas kręcenia kołem kierownicy. Za takie zachowanie winę ponoszą styki, które ulegają przepaleniu średnio co około 2 lata.
Podsumowując, Peugeot 307 to ciekawa alternatywa dla aut z Niemiec czy Japonii, jednak niestety jego awaryjność będzie w dużej mierze uzależniona od egzemplarza na jaki trafimy. Niestety nawet jeśli już uda nam się znaleźć samochód z pewnego źródła to wcale nie daje nam to gwarancji, że w przyszłości nie pojawią się problemy z elektryką i elektroniką. Zaletami 307-ki są dobre zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, solidne motory benzynowe i wbrew obiegowej opinii stosunkowo tanie części zamienne. Ceny najtańszych egzemplarzy na rynku wtórnym zaczynają się od około 13 000 zł.