Samochody używanePeugeotUżywany Peugeot 307 - typowe awarie i problemy

Używany Peugeot 307 - typowe awarie i problemy

Wiele osób chcąc kupić auto kompaktowe o niebanalnej stylizacji omija szerokim łukiem konstrukcje oferowane przez Niemców i Japończyków, a decyduje się na auto z Francji lub Włoch. Jednym z popularniejszych francuskich przedstawicieli segmentu C jest Peugeot 307, to samochód stworzony z francuską fantazją zarówno jeżeli chodzi o design jak i o awaryjność.

Peugeot 307
Peugeot 307
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Peugeot
Artur Kuśmierzak

24.06.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na początek przybliżymy Wam kilka ważnych wydarzeń dotyczących 307-ki. Kompaktowy Peugeot zadebiutował na rynku w 2001 roku i pomimo upływu lat nadal wygląda świeżo. Rok po premierze do oferty silnikowej dołączyły dwa nowe motory 1,4-litrowe HDI i 2,0-litrowy motor benzynowy. W 2003 roku Francuzi zaprezentowali wersję CC z otwieranym dachem. Natomiast dwa lata później auto przeszło facelifting, co widać głównie po pasie przednim. W tym samym roku pod maską 307 zagościła nowa jednostka wysokoprężna 1,6 HDI.

Peugeot 307
Peugeot 307© mat. prasowe / Peugeot

Produkcja 307 zakończyła się w roku 2007 kiedy to jego miejsce zajął nowocześniejszy model 308. Oprócz nadwozia 3- i 5-drzwiowego hatchbacka mamy do wyboru także odmianę CC czyli CoupeCabrio oraz wariant SW czyli przestronne kombi. Na niektórych rynkach dostępny był także sedan. W Peugeocie 307 jak w większości kompaktów napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą 5- lub 6-biegowej przekładni ręcznej bądź 4- lub 5-stopniowego automatu. Pod maską 307-ki znajdziemy jeden z poniższych silników zasilanych zarówno benzyną jak i olejem napędowym:

  • R4 8V 1,4 (75 KM)
  • R4 16V 1,4 (88 KM)
  • R4 16V 1,6 (109 KM)
  • R4 16V 2,0 (136, 140- 177 KM)
  • R4 8V 1,4 HDI (68 KM)
  • R4 16V 1,6 HDI (90- 109 KM)
  • R4 8V 2,0 HDI (90, 109- 136 KM)

Spośród motorów benzynowych warto polecić silniki o pojemnościach 1,6 i 2,0 litra. Jednostka 1,4 również nie sprawia większych problemów jednak moc 75-koni mechanicznych w tej wielkości aucie segmentu kompakt to zdecydowanie za mało. Diesle bardzo nie odstają od konkurencji i również mogą sprawiać nieco problemów. Jednak najlepszym wyborem spośród motorów wysokoprężnych będzie 2,0-litrowe HDI, choć i tu znajdziemy dwa nietrwałe elementy takie jak: dwumasowe koło zamachowe i filtr cząstek stałych FAP.

Największą przypadłością 1,6-litrowej odmiany HDI jest zacierająca się turbosprężarka. Warto dodać, że do jej uszkodzenia nie dochodzi w wyniku zaniedbań eksploatacyjnych użytkowników, a przyczyną takiego stanu rzeczy jest mało wydajny układ jej smarowania. Ponadto w dieslach zawsze może dojść do awarii przepływomierza, a także czujnika ciśnienia doładowania. Spośród wadliwych elementów w silnikach HDI warto wymienić także regulator ciśnienia paliwa, objawy uszkodzenia tego elementu to utrata mocy i komunikat komputera pokładowego o treści „antypolusion faul”.

Peugeot 307
Peugeot 307© mat. prasowe / Peugeot

Co jeszcze może zawieść w modelu 307? W egzemplarzach z początku produkcji często dochodziło do pożarów, czego źródłem była zawodna instalacja elektrycznego wspomagania kierownicy. W niektórych autach zdarzały się również wycieki paliwa podczas tankowania, winę za taki stan rzeczy ponosił wadliwy odpowietrznik zbiornika. Kolejnym słabym punktem samochodów z początku produkcji były notoryczne awarie modułu BSI sterującego całą elektroniką pokładową.

Peugeot 307
Peugeot 307© mat. prasowe / Peugeot

Ponadto wielu użytkowników Peugeotów 307 narzeka na wrażliwość instalacji elektrycznej, na wilgoć. Objawy usterek elektroniki są różne, najczęściej przestają działać: elektryczne wspomaganie kierownicy, pedał gazu czy mechanizm otwierania bagażnika. Często też na konsoli centralnej pojawiają się różnego rodzaju błędy. W przednim zawieszeniu Peugeota dość szybko uszkodzeniu ulegają wahacze, z tyłu z kolei zastosowano nietrwałą belkę wleczoną, która z czasem zaczyna hałasować.

Peugeot 307
Peugeot 307© mat. prasowe / Peugeot

W niektórych przypadkach, aby ją uciszyć wystarczy wymienić jej tuleje. Niestety w krytycznych sytuacjach będziemy musieli wymienić ją na nową lub ewentualnie oddać do regeneracji. Kolejną uciążliwą usterką jest uszkodzenie przełącznika kierunkowskazów, który samoczynnie przełącza kierunkowskaz z prawego na lewy lub na odwrót podczas kręcenia kołem kierownicy. Za takie zachowanie winę ponoszą styki, które ulegają przepaleniu średnio co około 2 lata.

Peugeot 307
Peugeot 307© mat. prasowe / Peugeot

Podsumowując, Peugeot 307 to ciekawa alternatywa dla aut z Niemiec czy Japonii, jednak niestety jego awaryjność będzie w dużej mierze uzależniona od egzemplarza na jaki trafimy. Niestety nawet jeśli już uda nam się znaleźć samochód z pewnego źródła to wcale nie daje nam to gwarancji, że w przyszłości nie pojawią się problemy z elektryką i elektroniką. Zaletami 307-ki są dobre zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, solidne motory benzynowe i wbrew obiegowej opinii stosunkowo tanie części zamienne. Ceny najtańszych egzemplarzy na rynku wtórnym zaczynają się od około 13 000 zł.

Komentarze (0)