Peugeot 3008 Hybrid4 pierwszą hybrydą z dieslem!
Ekolodzy przywiązują się do drzew i protestują, Unia Europejska zwiększa podatki ekologiczne, w życie wchodzą kolejne normy emisji spalin EURO, a producenci samochodów stawiani są pod ścianą. Już nawet Ferrari wie, że musi zacząć pracować nad rozwiązaniami ograniczającymi emisję CO2, nic dziwnego więc, że to już dziś prezentujemy Peugeota 3008 Hybrid4 - pierwszą hybrydę z Dieslem.
24.08.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ekolodzy przywiązują się do drzew i protestują, Unia Europejska zwiększa podatki ekologiczne, w życie wchodzą kolejne normy emisji spalin EURO, a producenci samochodów stawiani są pod ścianą. Już nawet Ferrari wie, że musi zacząć pracować nad rozwiązaniami ograniczającymi emisję CO2, nic dziwnego więc, że to już dziś prezentujemy Peugeota 3008 Hybrid4 - pierwszą hybrydę z Dieslem.
Mogłoby się wydawać, że powstanie auta z silnikiem Diesla wspomaganym przez jednostkę elektryczną jest tylko kwestią czasu - przecież to żadna filozofia zamienić silnik benzynowy na Diesla. W praktyce jednak oznacza to pozbawienie przeciwników hybryd najmocniejszego argumentu, czyli porównania spalania i emisji CO2.
Technologia hybrydowa zastosowana w całkiem interesującym Peugeocie 3008 nosi nazwę Hybrid4. Są dwa powody, dla których cyfra "4" się tam znalazła. Pierwszy to napęd na cztery koła, przednia oś napędzana jest turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2.0 litra, który produkuje 163 konie mechaniczne i aż 300 Nm momentu obrotowego. Nad tylną osią umieszczony jest silnik elektryczny, który zależnie od trybu produkuje od 27 do 37 koni mechanicznych i 200 Nm momentu obrotowego.
Połączenie tych dwóch źródeł napędu sprawia, że 3008 ma napęd na cztery koła. Drugim powodem, dla którego czwórka znalazła się za nazwą "Hybrid", są cztery tryby pracy tego systemu.
- Auto - elektronika optymalnie rozdziela napęd na dwa silniki, aby uzyskać najniższe spalanie
- ZEV - tryb jazdy z użyciem wyłącznie silnika elektrycznego, zero emisji i zasięg 4.5 kilometra
- 4WD - system załączający jednostki tak, aby zawsze napędzane były obie osie
- Sport - łączna praca obu silników, która daje 200 koni mechanicznych i 500 Nm momentu obrotowego
W najbardziej wydajnym trybie Sport Peugeot 3008 jest w stanie rozpędzić się do pierwszej setki w czasie 8.8 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 208 kilometrów na godzinę. Trzeba przy tym pamiętać, że cały system Hybrid4 to dodatkowe 120 kilogramów masy.
W celu zmniejszenia zużycia oleju napędowego francuski producent wyposażył swoją hybrydę we wszechobecny już układ Start&Stop, który wyłącza jednostkę napędową podczas postoju na światłach, oraz w system odzyskiwania części energii kinetycznej podczas hamowania. Tak powstała energia gromadzona jest w umieszczonych pod podłogą bagażnika bateriach, które dostarczają moc do silnika elektrycznego.
Efektem wszystkich starań Peugeota jest średnie spalanie, które ma wynosić 3.8 litra oleju napędowego na 100 kilometrów i emisja CO2 na poziomie 99 g/km. Całkiem niezły wynik, szkoda tylko, że producenci nie podają nigdy ilości CO2 wyprodukowanego do stworzenia auta hybrydowego oraz nie wspominają nic o dalszym losie baterii. Trzeba jeszcze pamiętać, że hybryda najprawdopodobniej będzie droższa od najsłabszej wersji z silnikiem Diesla.
Ta sama technologia zostanie zamontowana w nowym Peugeocie 508, natomiast sprzedaż 3008 Hybrid4 w Europie ruszy na początku 2011 roku. [block position="inside"]8758[/block]