Paski i kropki na oponach. Jaka jest ich rola?
Nowe opony często mają na sobie kolorowe oznaczenia, takie jak kropki na bokach lub paski na bieżniku. Co one oznaczają i czy mają znaczenie dla kierowców?
Znajdujące się na boku dużych opon kolorowe kropki to częsty widok na nowych, letnich oponach przeznaczonych do nowych aut. Czasami podobne kropki można też spotkać na feldze. Kropki na oponach umieszczane są w fabryce w najcięższym lub najlżejszym miejscu opony, co pomaga w ich montażu, zwłaszcza na fabrycznych felgach. Sugerują, jak zamontować oponę w stosunku do wentyla.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kiedy opona jest montowana przez producenta samochodu po raz pierwszy, często na feldze widoczna jest podobna kropka. W salonach można nabyć komplety kół "wyważonych fabrycznie", co oznacza, że cięższe i lżejsze punkty opony i felgi są do siebie idealnie dopasowane. Dzięki temu na feldze można użyć mniej ciężarków wyważających.
Kolor kropek nie ma żadnego znaczenia dla kierowcy, tak samo jak ich obecność lub brak. Kolory mogą różnić się w zależności od producenta oraz od funkcji, jaką pełnią. Nie wszyscy producenci decydują się na stosowanie tych oznaczeń, a bardzo rzadko widać je na oponach zimowych.
Kolorowe pasy na bieżniku
Opony zazwyczaj również mają cienkie, kolorowe paski na bieżniku. Te oznaczenia nie mają żadnego wpływu dla użytkownika, pełnią funkcję jedynie w fabrycznej identyfikacji bieżnika. Każdy bieżnik jest czarny, ale różni się rozmiarem i typem, dlatego kolorowe paski ułatwiają pracownikom odnalezienie odpowiedniego modelu.