"Pakiet startowy" może być droższy niż myślisz. Ile wydasz po zakupie auta?
Tzw. pakiet startowy obejmuje zazwyczaj części i płyny, które trzeba wymienić zaraz po zakupie samochodu używanego, jeśli nie ma się pewności co do jego przeszłości serwisowej. Niemal każdy ma świadomość, że trzeba wymienić pasek rozrządu i olej silnikowy, ale w praktyce to za mało.
22.08.2014 | aktual.: 30.03.2023 11:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Koszt typowego pakietu startowego z napędem rozrządu, napędem osprzętu, filtrem powietrza i olejem silnikowym dla przeciętnego auta zamyka się zwykle w kwocie 1-2 tys. zł z robocizną. Niestety w rzeczywistości jest to absolutne minimum (mowa o częściach, a nie cenie), a chcąc mieć pewność, że auto przez jakiś czas pojeździ niezawodnie, warto nastawić się na nieco wyższe wydatki i dłuższą wizytą w serwisie.
Napęd rozrządu i osprzętu, czyli podstawa
Wymiana napędu rozrządu to absolutna podstawa w silnikach, w których posłużono się rozwiązaniem paskowym. Jednak faktem jest, że łańcuch też może skończyć swój żywot po 200-300 tys. km przebiegu, a przecież wiele aut z przebiegiem ustawionym na 180 tys. km ma za sobą właśnie taki dystans. Łańcuch może się znacznie wydłużyć, prawdopodobnie wymiany będzie wymagała któraś z rolek lub napinacz.
W przypadku łańcucha bezwzględnie należy zlecić kontrolę jego stanu, a jeśli jest to rozwiązanie wysokiego ryzyka, warto nawet profilaktycznie wymienić komplet. W niektórych silnikach jest napęd rozrządu z paskiem, ale wałki rozrządu spina się łańcuchem. Nie należy pomijać łańcucha spinającego przy wymianie.
Kolejnymi elementami, które obowiązkowo trzeba wymienić, są paski napędu osprzętu. Zwykle ich trwałość wynosi ok. 100-150 tys. km, ale zerwanie nie grozi poważną usterką. Choć są silniki, w których po takiej awarii mogą pozostać kosztowne do usunięcia skutki. Jeśli chcecie się z autem związać na minimum 2 lata, warto wymienić komplet wszystkich pasków i łańcuchów.
Czasami konieczna będzie wymiana koła pasowego z tłumikiem drgań skrętnych, o którym nie zawsze się mówi, ale w niektórych modelach zużywa się ono dość szybko. Tu wymagana jest dokładna ocena stanu technicznego.
Oleje i filtry
Przejdźmy teraz w górę silnika. Filtr powietrza to banał, ale w praktyce nie każdy o nim pamięta. Filtr oleju wymienia się razem z olejem silnikowym, ale co z olejem w skrzyni biegów?
Przy 5-letniej eksploatacji i przebiegu nieprzekraczającym 100 tys. km nie trzeba panikować, ale jeśli przebieg jest nieznany, albo wiek auta sięga 10 lat, to wymiana oleju przekładniowego jest wskazana. Nie warto brać pod uwagę zapewnień producenta czy mechaników o rzekomej, dożywotniej trwałości oleju.
W gorszej sytuacji są właściciele świeżo nabytych samochodów tylno- lub czteronapędowych. Tu warto wymienić olej we wszystkich dyferencjałach, a jeśli za przeniesienie napędu odpowiada sprzęgło samoblokujące (np. Haldex), dobrze jest wymienić olej również w nim, aby posłużyło dłużej. To samo dotyczy dodatkowych skrzyń rozdzielczych.
Koniecznie trzeba wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów, jeśli przebieg to minimum 50 tys. km. To właśnie stary olej najczęściej odpowiada za awarie skrzyń automatycznych, których naprawy mogą być kosztowne.
Kolejne płyny to chłodniczy, hamulcowy i czynnik chłodzący w układzie klimatyzacji. To kolejne płyny podlegające wymianie. Trwałość płynu chłodniczego to zwykle 2-3 lata, więc w zasadzie przy zakupie auta używanego powinno się go wymienić zawsze. To samo dotyczy płynu hamulcowego. Jest to o tyle istotne, że tych płynów zazwyczaj prawie nikt nie wymienia, chyba że samochód jest obsługiwany w autoryzowanym serwisie.
Warto wymienić czynnik chłodzący wraz z olejem w układzie klimatyzacji, nawet jeśli ona działa. Tzw. "dobijanie" jest działaniem niedopuszczalnym, a kompletny serwis klimatyzacji polega na wymianie czynnika wraz z olejem i oczywiście filtrem przeciwpyłkowym. W starszych autach czasami wymagane jest również przeczyszczenie układu klimatyzacji (np. przez ozonowanie) i wyczyszczenie newralgicznych miejsc, w których zbiera się nie tylko tzw. grzyb, ale także liście czy błoto.
Wymiana filtra powietrza jest bardziej niż oczywista, ale jeśli kupiłeś samochód z silnikiem Diesla, to wymiana filtra paliwa jest równie istotna. Filtr paliwa rzadziej wymienia się w samochodach z silnikiem benzynowym, ale również warto to zrobić.
Koniecznie trzeba zajrzeć do świec zapłonowych i jeśli przewiduje to konstrukcja układu zapłonowego, również do wnętrza aparatu zapłonowego — wystarczy kontrola. W dieslu nieuniknione jest sprawdzenie stanu i ewentualna wymiana świec żarowych.
O tym się zapomina
Mechaniczną regulację luzów zaworowych stosuje się obecnie stosunkowo rzadko, zwłaszcza w nowszych silnikach, ale na przykład Honda czy Subaru wciąż trzymają się tego sposobu kompensacji. Niezbędna będzie chociaż kontrola. Natomiast w samochodach z instalacją gazową zawory trzeba bezwzględnie kontrolować i regulować co 15-20 tys. km.
W przypadku samochodów z zagranicy trzeba się liczyć z koniecznością zakupu kompletu opon. Zwykle przyjeżdżają do nas auta na wyjątkowo starym ogumieniu. Bywa i tak, że podmienia je handlarz. W tańszych autach - do 10 tys. zł - często trafia się na opony niedobrane do pary.
Po przebiegu 200 tys. km najczęściej wymiany potrzebują części zawieszenia, zwłaszcza te, które mają tuleje metalowo-gumowe. Również amortyzatory, które mogą nie cieknąć, ale ich wysoka skuteczność to już przeszłość. Aby przywrócić niemal fabryczne właściwości jezdne samochodu ok. 10-letniego, czyli takie, jakich po zakupie oczekujemy, należy wymienić amortyzatory ze sprężynami i poduszkami, a także wszystkie elementy gumowe zawieszenia.
Ile to może kosztować?
Poniżej przedstawiam przykładowe i orientacyjne wyliczenia podstawowego pakietu startowego dla samochodu VW Passat B6 2.0 TDI 4MOTION, czyli popularnego auta, ale o wysokim stopniu skomplikowania. To tylko koszt części, płynów eksploatacyjnych. Do kosztów startowych należy doliczyć ubezpieczenie i rejestrację samochodu.
Nazwa części | cena |
---|---|
Komplet napędu rozrządu | 600 zł |
Komplet napędu osprzętu | 260 zł |
Olej silnikowy z filtrem | 250 zł |
Olej skrzyni biegów i tylnej przekładni | 350 zł |
Olej do sprzęgła wielopłytkowego | 150 zł |
Filtr powietrza i przeciwpyłkowy | 70 zł |
Filtr paliwa | 90 zł |
Płyn chłodniczy | 60 zł |
Płyn hamulcowy | 40 zł |
Świece żarowe | 200 zł |
Serwis klimatyzacji | 150 zł |
Komplet opon | 880 zł |
SUMA: | 3100 zł |
Powyższa tabela jest jedynie przykładem tego, ile kosztów naprawdę może wymagać pierwszy serwis samochodu. Przy założeniu, że wszystko mechanicznie jest sprawne — silnik, skrzynia biegów, zawieszenie. Należy jednocześnie pamiętać, że to wyłącznie koszt samych części (z wyjątkiem serwisu klimatyzacji). Do tego należy dodać minimum 1000 zł robocizny.