Opony High Performance czy Ultra High Performance - czym się różnią i jak dobrze wybrać?
Rynek motoryzacyjny ewoluuje w kierunku coraz szybszych, mocniejszych i wydajniejszych aut. Aby wykorzystać ich cały potencjał, potrzeba odpowiednio dobranych opon. Powstaje pytanie, czy opony HP będą wystarczająco mocne, by wydobyć możliwości Twojego auta, czy może warto rozważyć inwestycję w opony UHP? Wyjaśnimy na przykładzie opon z portfolio Goodyear.
16.05.2023 15:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia opon typu High Performance oficjalnie zaczęła się w latach 80., kiedy to firma Goodyear zaprezentowała pierwszą oponę określoną właśnie w ten sposób. Był to model Eagle VR50 Gatorback uznawany za prekursora ogumienia HP. Goodyear ma w swoim dorobku także wiele sukcesów na torach wyścigowych, a technologia, która rozwijana jest w procesie tworzenia opon wyścigowych, jest potem stosowana w modelach opon drogowych, dając im godne toru możliwości.
Patrząc wstecz na przełom lat 80. i 90., każdy fan motoryzacji po chwili zastanowienia uświadomi sobie, że był to okres, w którym na rynku zaczęły coraz częściej pojawiać się bardzo mocne sportowe samochody drogowe i tzw. supersamochody. Dla tej drugiej grupy producenci ogumienia przygotowali ewolucję opon High Performance, czyli Ultra High Performance, zdolną do jazdy z prędkościami przekraczającymi nawet 300 km/h. W latach 90. i później, w niższych klasach aut, pojawiały się tzw. hot hatche. Niemal każdy szanujący się europejski i japoński producent musiał mieć w ofercie takie auto. To dla takich właśnie idealne były opony High Performance.
Co różni opony High Performance od Ultra High Performance?
Wbrew pozorom nazwa "high performance" (wysokie osiągi) nie oznacza, że są to opony sportowe. To opony o konstrukcji i parametrach dostosowanych do jazdy z wysokimi prędkościami, ale doskonale nadające się do codziennej eksploatacji, oferujące wysoki komfort jazdy, niski poziom hałasu i dobre zachowanie na mokrej nawierzchni. Są one zatem najlepszym kompromisem pomiędzy zwykłymi modelami a bardziej zaawansowanymi technicznie oponami UHP, które przystosowano do większych obciążeń i prędkości przekraczających 300 km/h.
Skrót HP można znaleźć zarówno na ogumieniu zimowym, letnim, jak i całorocznym. Wbrew pozorom nie trzeba dużego budżetu, aby poczuć w swoim aucie moc wyższych osiągów. Dobrą propozycją jest na przykład model rodzimej marki Dębica, należącej do portfolio Goodyear. Dębica Presto HP2 ma asymetryczną rzeźbę bieżnika, która zapewnia wysoką wydajność i lepsze właściwości jezdne, a zwiększona liczba rowków i krawędzi tnących ułatwia odprowadzanie wody, podnosząc przyczepność auta na mokrych nawierzchniach. Z kolei konstrukcja opony zapewnia optymalne rozprowadzanie ciśnienia w oponie, co przekłada się na niższe opory toczenia i wyższą trwałość, a więc realne oszczędności w eksploatacji auta. Dębica Presto HP 2 sprawdzi się w zarówno w samochodach miejskich, jak i kompaktowych.
Natomiast jeśli posiadasz auto o typowo sportowym charakterze i dużej mocy, to w tym przypadku lepiej sprawdzą się opony typu UHP. Ich kluczowe cechy to odporność na duże obciążenia i wysokie temperatury, maksymalna wydajność w czasie hamowania, a także wyższa sztywność, co przekłada się na lepsze odczucia podczas pokonywania zakrętów. Do tego dochodzą bardziej bezpośrednie reakcje na ruchy kierownicą, ale i mniejsza utrata energii podczas jazdy z wysokimi prędkościami.
Opony UHP są dostępne głównie w większych rozmiarach, na felgi o średnicy osadzenia od 17 cali wzwyż. To oznacza, że mówimy o ogumieniu niskoprofilowym. Dodatkowo takie opony mogą być i często są wzmocnione (oznaczenie XL). Mają wysokie indeksy prędkości (V=240 km/h, W=270 km/h, Y=300 km/h) i nośności.
Doskonałym przykładem opony UHP jest wielokrotnie nagradzana Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, To najnowsza generacja modeli z utytułowanej rodziny Eagle F1 o ultrawysokich osiągach, która świetnie spisuje się na mokrej i suchej nawierzchni, zapewniając efektywne hamowanie oraz wysoką sterowność. Zoptymalizowana konstrukcja dostosowuje się do zmian obciążenia, a adaptacyjna powierzchnia styku z podłożem umożliwia dostosowywanie się do stylu jazdy poprzez zwiększenie lub zmniejszenie powierzchni, która przylega do podłoża. To pozwala zwiększyć przyczepność i reaktywność na ekstremalne ruchy kierownicą. Wierzchnia mieszanka opony wykorzystuje innowacyjny system żywic zwiększający mikro kontakt z nawierzchnią, zapewniając lepszą przyczepność na wilgotnej i mokrej jezdni.
Warto pamiętać, że nie każdą oponę klasy HP kupicie w dużym rozmiarze, a nie zawsze w małym rozmiarze dostępne są opony UHP.
Zakup opony Dębica Presto HP2 pozwala połączyć wysoką wydajność z przystępną ceną. Jeśli kompromis nie jest określeniem, z którym się utożsamiasz, a twoje auto ma wysoką moc i lubisz z niej korzystać, wtedy postaw na produkt z najwyżej półki, taki jak Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.