Opel Mokka I (2012-2019) – opinie i typowe usterki
Bardzo popularny crossover Opla jest dość mocno spokrewniony z Astrą, ale różni ich to, że Mokka występowała z napędem na cztery koła. Klienci docenili wysoką pozycję za kierownicą i odmienny styl. Sprawdźmy, czy jest się czego obawiać przy zakupie używanego auta.
07.01.2023 | aktual.: 08.01.2023 09:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
- Roczniki: 2012-2019 (lifting 2016 r.)
- Ceny rynkowe: 38-82tys. zł
- Awaryjność: przeciętna
- Koszty utrzymania: przeciętne
- Wersje nadwoziowe: SUV
Silniki w Oplu Mokka I
W Oplu Mokka montowano następujące silniki:
- benzynowy 1.6 ecoFLEX (115 KM),
- benzynowy 1.4 Turbo (120 i 140 KM),
- benzynowy 1.4 DIT (152 KM),
- diesel 1.6 CDTI (110 i 136 KM),
- diesel 1.7 CDTI (130 KM).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Opel Mokka – podstawowe informacje
W przeciwieństwie do nowej Mokki II, pierwszą generację zaprojektowano jeszcze pod skrzydłami General Motors. Samochód jest technicznie spokrewniony z Chevroletem Traxem, a także z kompaktową Astrą J, od której pochodzą silniki i wiele innych części mechanicznych. Mokka klasyfikowana jako crossover dostała napęd 4x4 i choć nie nadaje się w teren, szybko stała się hitem sprzedaży. Na wielu rynkach była w ścisłej czołówce w swojej klasie. Warto wiedzieć, że Opel Mokka X to tak naprawdę ten sam, tylko zmodyfikowany wizualnie model (lifting).
Nadwozie mierzące 428 cm długości przy rozstawie osi 256 cm bez problemu mieści cztery dorosłe osoby. Samochód zaprojektowano trochę w stylu amerykańskim, dlatego jest bardzo wygodny. Świetnie się prowadzi. Jest też łatwy w obsłudze i funkcjonalny. Jedynym minusem może być niewielki, bo tylko 356-litrowy bagażnik. Pojemność jest taka a nie inna, ponieważ pod bagażnikiem jest albo tylny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wielopłytkowym, albo koło zapasowe, a w wersjach z LPG zbiornik. Jest jeszcze wysuwany bagażnik rowerowy (poniżej), który był oferowany za dopłatą.
Tak jak wspomniałem, Mokką w teren najlepiej się nie wybierać. Nisko poprowadzony przedni zderzak i długi przedni zwis sprawiają, że nawet podjazd pod większy krawężnik może się zakończyć urwaniem dokładki. Napęd na cztery koła jest raczej rozwiązaniem na śnieg i górskie drogi, albo trudne warunki, ale wciąż drogowe.
Opel Mokka – eksploatacja, opinie i usterki
Ogólnie Mokka należy do samochodów mało awaryjnych, ale irytować mogą usterki silników. Najbardziej krytykowany jest diesel 1.6 CDTi, który ma kiepski łańcuchowy napęd rozrządu i zawór EGR – te elementy najczęściej płatają figle. Problem w tym, że wymiana łańcucha to już poważna i droga operacja.
Słaby jest układ wylotowy przy silniku (pęka). Kłopoty sprawiają także świece żarowe i układ oczyszczania spalin (w najnowszych modelach Mokka X również system SCR). Silnik niekiedy boryka się też z nadmierną konsumpcją oleju, ale dotyczy to głównie tych jednostek, które zostały przytarte w wyniku przedostawania się paliwa do oleju podczas wypalania DPF-u.
Bardziej udaną konstrukcją jest starszy diesel 1.7 CDTI. Ma prostszą konstrukcję i jest wyjątkowo żywotny. Niestety, ten motor łączono z ręcznymi 6-biegowymi przekładniami M32, które nie słyną z trwałości. Dlatego najlepszym połączeniem byłby ten diesel z automatem (klasyczny 6-biegowy).
Wśród jednostek benzynowych nie ma złych. Podstawowy 1.6 cechuje się względną prostotą i wysoką niezawodnością. Doskonale współpracuje z instalacją LPG, choć tu trzeba dobrze ją dobrać. Pomimo dość prostej konstrukcji, silnik ten nie lubi zaniedbań, a nienaprawiane usterki mogą się zemścić.
Równie dobry, jeśli nie jeszcze lepszy, jest 1.4 Turbo w dwóch wariantach mocy. Tu należy rozgraniczyć nowszą odmianę 120-konną (tylko manual i przedni napęd) od 140-konnej (również automat i napęd 4x4). Zaletą nowszej odmiany jest trwała skrzynia manualna. W 140-konnej wersji mamy tę samą M32 co w dieslu 1.7. Doładowany silnik dobrze znosi jazdę na LPG, ale jest bardziej wymagający serwisowo i może być droższy w naprawach.
Ostatnią wersją benzynową jest na razie chwalony 1.4 DIT, czyli z wtryskiem bezpośrednim. Ma lepszą dynamikę niż 1.4 Turbo i mniej pali. Na razie niechętnie montuje się instalacje LPG, ale to może się jeszcze zmienić. Odmianę tę łączono tylko z napędem 4x4 i automatem.
Poza silnikami u układem napędowym trudno mówić o usterkach. Mokka czasami wyświetli komunikat o usterce, ale rzadko są to rzeczy niezwiązane z silnikiem.
Typowe usterki w Oplu Mokka:
- pękający kolektor dolotowy w silnikach 1.4 Turbo i wylotowy 1.6 CDTi,
- awarie łańcucha rozrządu w 1.6 CDTi,
- usterki układu oczyszczania spalin w silniku 1.6 CDTi,
- usterki układu wtryskowego w silniku 1.7 CDTi,
- zużycie łożysk w skrzyniach manualnych 6-biegowych.
Czego szukać: samochodów z automatyczną skrzynią biegów
Czego unikać: wersji 1.6 CDTi z dużym przebiegiem
Optymalna kwota na zakup: ok. 50 tys. zł