Samochody używaneOpelOpel Mokka I (2012-2019) – opinie i typowe usterki

Opel Mokka I (2012-2019) – opinie i typowe usterki

Bardzo popularny crossover Opla jest dość mocno spokrewniony z Astrą, ale różni ich to, że Mokka występowała z napędem na cztery koła. Klienci docenili wysoką pozycję za kierownicą i odmienny styl. Sprawdźmy, czy jest się czego obawiać przy zakupie używanego auta.

Opel Mokka
Opel Mokka
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

07.01.2023 | aktual.: 08.01.2023 09:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

  • Roczniki: 2012-2019 (lifting 2016 r.)
  • Ceny rynkowe: 38-82tys. zł
  • Awaryjność: przeciętna
  • Koszty utrzymania: przeciętne
  • Wersje nadwoziowe: SUV

Silniki w Oplu Mokka I

W Oplu Mokka montowano następujące silniki:

  • benzynowy 1.6 ecoFLEX (115 KM),
  • benzynowy 1.4 Turbo (120 i 140 KM),
  • benzynowy 1.4 DIT (152 KM),
  • diesel 1.6 CDTI (110 i 136 KM),
  • diesel 1.7 CDTI (130 KM).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opel Mokka – podstawowe informacje

W przeciwieństwie do nowej Mokki II, pierwszą generację zaprojektowano jeszcze pod skrzydłami General Motors. Samochód jest technicznie spokrewniony z Chevroletem Traxem, a także z kompaktową Astrą J, od której pochodzą silniki i wiele innych części mechanicznych. Mokka klasyfikowana jako crossover dostała napęd 4x4 i choć nie nadaje się w teren, szybko stała się hitem sprzedaży. Na wielu rynkach była w ścisłej czołówce w swojej klasie. Warto wiedzieć, że Opel Mokka X to tak naprawdę ten sam, tylko zmodyfikowany wizualnie model (lifting).

Nadwozie mierzące 428 cm długości przy rozstawie osi 256 cm bez problemu mieści cztery dorosłe osoby. Samochód zaprojektowano trochę w stylu amerykańskim, dlatego jest bardzo wygodny. Świetnie się prowadzi. Jest też łatwy w obsłudze i funkcjonalny. Jedynym minusem może być niewielki, bo tylko 356-litrowy bagażnik. Pojemność jest taka a nie inna, ponieważ pod bagażnikiem jest albo tylny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wielopłytkowym, albo koło zapasowe, a w wersjach z LPG zbiornik. Jest jeszcze wysuwany bagażnik rowerowy (poniżej), który był oferowany za dopłatą.

Opel Mokka X
Opel Mokka X© Autokult | Marcin Łobodziński

Tak jak wspomniałem, Mokką w teren najlepiej się nie wybierać. Nisko poprowadzony przedni zderzak i długi przedni zwis sprawiają, że nawet podjazd pod większy krawężnik może się zakończyć urwaniem dokładki. Napęd na cztery koła jest raczej rozwiązaniem na śnieg i górskie drogi, albo trudne warunki, ale wciąż drogowe.

Opel Mokka – eksploatacja, opinie i usterki

Ogólnie Mokka należy do samochodów mało awaryjnych, ale irytować mogą usterki silników. Najbardziej krytykowany jest diesel 1.6 CDTi, który ma kiepski łańcuchowy napęd rozrządu i zawór EGR – te elementy najczęściej płatają figle. Problem w tym, że wymiana łańcucha to już poważna i droga operacja.

Opel Mokka X
Opel Mokka X© Autokult | Marcin Łobodziński

Słaby jest układ wylotowy przy silniku (pęka). Kłopoty sprawiają także świece żarowe i układ oczyszczania spalin (w najnowszych modelach Mokka X również system SCR). Silnik niekiedy boryka się też z nadmierną konsumpcją oleju, ale dotyczy to głównie tych jednostek, które zostały przytarte w wyniku przedostawania się paliwa do oleju podczas wypalania DPF-u.

Bardziej udaną konstrukcją jest starszy diesel 1.7 CDTI. Ma prostszą konstrukcję i jest wyjątkowo żywotny. Niestety, ten motor łączono z ręcznymi 6-biegowymi przekładniami M32, które nie słyną z trwałości. Dlatego najlepszym połączeniem byłby ten diesel z automatem (klasyczny 6-biegowy).

Wśród jednostek benzynowych nie ma złych. Podstawowy 1.6 cechuje się względną prostotą i wysoką niezawodnością. Doskonale współpracuje z instalacją LPG, choć tu trzeba dobrze ją dobrać. Pomimo dość prostej konstrukcji, silnik ten nie lubi zaniedbań, a nienaprawiane usterki mogą się zemścić.

Opel Mokka X
Opel Mokka X© Autokult | Marcin Łobodziński

Równie dobry, jeśli nie jeszcze lepszy, jest 1.4 Turbo w dwóch wariantach mocy. Tu należy rozgraniczyć nowszą odmianę 120-konną (tylko manual i przedni napęd) od 140-konnej (również automat i napęd 4x4). Zaletą nowszej odmiany jest trwała skrzynia manualna. W 140-konnej wersji mamy tę samą M32 co w dieslu 1.7. Doładowany silnik dobrze znosi jazdę na LPG, ale jest bardziej wymagający serwisowo i może być droższy w naprawach.

Ostatnią wersją benzynową jest na razie chwalony 1.4 DIT, czyli z wtryskiem bezpośrednim. Ma lepszą dynamikę niż 1.4 Turbo i mniej pali. Na razie niechętnie montuje się instalacje LPG, ale to może się jeszcze zmienić. Odmianę tę łączono tylko z napędem 4x4 i automatem.

Poza silnikami u układem napędowym trudno mówić o usterkach. Mokka czasami wyświetli komunikat o usterce, ale rzadko są to rzeczy niezwiązane z silnikiem.

Typowe usterki w Oplu Mokka:

  • pękający kolektor dolotowy w silnikach 1.4 Turbo i wylotowy 1.6 CDTi,
  • awarie łańcucha rozrządu w 1.6 CDTi,
  • usterki układu oczyszczania spalin w silniku 1.6 CDTi,
  • usterki układu wtryskowego w silniku 1.7 CDTi,
  • zużycie łożysk w skrzyniach manualnych 6-biegowych.

Czego szukać: samochodów z automatyczną skrzynią biegów

Czego unikać: wersji 1.6 CDTi z dużym przebiegiem

Optymalna kwota na zakup: ok. 50 tys. zł

Komentarze (12)