Używany Opel Astra F - typowe awarie i problemy
Montowany między innymi w Gliwicach Opel Astra F w czasach swojej świetności był jednym z najchętniej kupowanych aut w naszym kraju. Obecnie konstrukcja zdążyła się już nieco postarzeć i złapać kilka chorób wieku emerytalnego. Czy nadal warto kupić ten model? Zobaczcie i oceńcie.
21.09.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
W końcu jednak na początku lat 90. przyszła kolei na odświeżenie przestarzałej już nazwy na znacznie lepiej brzmiącą Astrę. Gruntownie zmieniono też stylizację, na bardziej obłą i co za tym idzie znacznie nowocześniejszą. Samochód zadebiutował dokładnie w 1991 roku, na początku jako: sedan, hatchback i kombi.
Dwa lata później do oferty dołączyła wersja z miękkim składanym dachem zaprojektowana przez włoskie studio Bertone. W 1994 roku auto przeszło drobny facelifting, w międzyczasie, w ofercie silnikowej pojawiły się nowe jednostki z rodziny Ecotec. Trzy lata później na rynek trafiła kolejna druga generacja Astry, poprzedni model był jednak produkowany nadal aż do 2002 roku i oferowany u dealerów jako Astra Classic.
Silniki
- R4 1,4 (60-82 KM)
- R4 1,4 Ecotec (90 KM)
- R4 1,6 (75 KM)
- R4 1,6 Si (100 KM)
- R4 1,6 Ecotec (100 KM)
- R4 1,8 (90 KM)
- R4 1,8 (116 KM)
- R4 1,8 GSI (125 KM)
- R4 2,0 GSI (116 KM)
- R4 2,0 (136 KM)
- R4 2,0 GSI (150 KM)
Diesle:
- R4 1,7 D (57-60 KM) GM
- R4 1,7 TD (68 KM) GM
- R4 1,7 TDS (82 KM) Isuzu
Na który z silników benzynowych najlepiej się zdecydować? Najrozsądniejszym wyborem z pewnością będzie 75-konny wariant 1,6 l, jego osiągi co prawda nie powalają na kolana, ale Opel Astra F z tym motorem nie jest też tak ospała jak jej słabsze odmiany i podobnie pali.
Wybierając jednostkę napędową musimy wziąć jednak pod uwagę fakt, że bezawaryjność benzyniaków jest tak naprawdę na bardzo podobnym poziomie. Najwięcej problemów sprawia ich osprzęt. W czasie eksploatacji należy zwrócić szczególną uwagę na częstotliwość wymiany paska rozrządu. Co prawda w autach po liftingu producent zaleca wykonywanie tej czynności co około 120 000 km, ale w rzeczywistości powinniśmy w niego zainwestować już przy około 50 000 km przebiegu.
Co jeszcze się psuje? Przede wszystkim: alternator, termostat, aparat zapłonowy i zawór EGR. Ze względu na zaawansowany wiek auta bardzo często wymiany wymaga też pasek klinowy wraz z całym osprzętem.
Zwolennicy diesli będą mocno zawiedzeni, bo w ofercie Opla Astry F znajdziemy właściwie tylko dwa silniki wysokoprężne, ale w trzech wersjach. Niestety zarówno te wolnossące jak i turbodoładowane nie grzeszą ani dynamiką, ani przesadną trwałością.
Najmniej awaryjnym jest jednak ten najmocniejszy motor od Isuzu. Problem z rozruchem najczęściej świadczy o tym, że gładzie cylindrów i same cylindry są już na pewno w katastrofalnym stanie - taki problemy spotykany jest w jednostkach GM. Jedynym rozwiązanie tego problemu jest gruntowny remont, co w przypadku tak leciwego auta jest średnio opłacalne.
Zarówno w silnikach benzynowych jak i w dieslach zdarzają się przypadki uszkodzenia uszczelki pod głowicą.
Dane techniczne
Ci, którzy nie chcą zmieniać biegów sami są skazani na 4-stopniowy automat, a amatorzy machania lewarkiem zapewne zdecydują się na 5-biegowy manual. Zawieszenie Opla Astry F to tradycyjny układ z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu. Niestety Opel Astra F nie brał udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, więc trudno będzie obiektywnie ocenić jego poziom bezpieczeństwa.
Awaryjność
Najsłabszym punktem naszego bohatera jest jednak bardzo słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Błotniki, progi, nadkola czy tylna pokrywa bagażnika to miejsca najbardziej narażone na rdzę. Niestety korozja nie oszczędza również podwozia oraz instalacji elektrycznej.
Zanim zdecydujemy się na konkretne auto koniecznie sprawdźmy działanie jego wszystkich urządzenie pokładowych, jeśli jedno z nich nie funkcjonuje prawidłowo to może to być wynikiem uszkodzonej instalacji.
Spotykane są również przypadki wycieków oleju silnikowego, który najczęściej pojawia się w okolicach pokrywy zaworów. W wielu egzemplarzach układ kierowniczy ma już poważne luzy – to też musimy koniecznie sprawdzić. Zawieszenie jest dość trwałe, wymiany wymagają w nim właściwie tylko łączniki stabilizatorów i tuleje przednich wahaczy.
Naszym zdaniem
Niestety nie będzie to dobra propozycja dla osób wymagających. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na bardzo dużą częstotliwość usterek i mizerne własności jezdne – zawieszenie auta jest dość twarde co wcale nie gwarantuje lepszej trakcji.
Namiastkę sportowych emocji zapewnia jedynie 150-konna wersja GSI, która jest nawet w miarę szybka (od 0 do 100 km/h przyśpiesza w około 7 s). Pomimo swoich wad Opel Astra F (o ile znajdziemy zadbany egzemplarz) z pewnością sprawdzi się jako tanie auto kompaktowe dla młodego kierowcy dysponującego niewielkim zasobem gotówki (jego ceny wahają się od 1500 do 9000 zł).