Dwupasmówka obok autostrady. Nie trzeba będzie płacić

Do 2025 zakończona zostanie przebudowa drogi krajowej nr 1 pomiędzy Częstochową a Siewierzem. Poprawiony odcinek gierkówki będzie alternatywą dla autostrady A1, a ta – prędzej czy później – będzie drogą płatną.

Na razie ruch odbywa się tylko jedną nitką
Na razie ruch odbywa się tylko jedną nitką
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Tomasz Budzik

10.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zgodnie z Ustawą o autostradach płatnych za przejazd autostradą pobierane są opłaty. Wyjątkiem są te odcinki dróg tych klas, które nie zostały wymienione w ministerialnym rozporządzeniu. Zatem prędzej czy później zapłacimy także za nowy odcinek autostrady A1 pomiędzy Częstochową i Katowicami. Jak się jednak okazuje, będzie alternatywa. Droga krajowa nr 91 pomiędzy Siewierzem w okolicy Katowic i Częstochową nie zostanie porzucona. Jak deklaruje strona rządowa, będzie tam duży remont.

Mierzący 40 km odcinek tak zwanej gierkówki zostanie przebudowany. Jak powiedział Polskiej Agencji Prasowej rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Prusak, na dwóch odcinkach o długości 10 km trwają już prace budowlane, w przypadku kolejnych dwóch wyłaniani są wykonawcy, a dla pozostałej części opracowywana jest dokumentacja.

Droga nr 91 nie straci swojego charakteru. Będzie to trasa dwujezdniowa, ale – jak dotychczas – z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Nie ma więc co marzyć o rozwijaniu tam prędkości autostradowych. Podniesiona zostanie nośność drogi, zastosowana zostanie tzw. cicha nawierzchnia; powstaną chodniki i drogi pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, oświetlenie i odwodnienie. Przebudowane zostaną zatoki autobusowe, pojawią się nowe – do kontroli pojazdów.

Na dwóch odcinkach DK91 Nowa Wieś – Zawada oraz Markowice – Brudzowice, o łącznej długości 10 km, trwają już roboty budowlane. Wartość tych inwestycji to ponad 132 mln zł. Umowę na pierwszy z nich, o długości 4,9 km podpisano we wrześniu 2021 roku, z umownym terminem w listopadzie 2022 r. Jak informuje PAP, obecnie zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 35 proc.

Umowę na 5,1-kilometrowy odcinek Markowice – Brudzowice zawarto w styczniu 2022 r., z umownym terminem na lipiec 2023 r. Obecnie dwukierunkowy ruch pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Częstochowy, a na jezdni w stronę Siewierza prowadzone są roboty. Zamiana powinna nastąpić w październiku 2022 r. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 16 proc.

5 września 2022 r. katowicki oddział GDDKiA opublikował ogłoszenie o przetargach na odcinki Częstochowa – Nowa Wieś oraz Siedlec Duży – Koziegłowy o łącznej długości prawie 9 km (w tym 4,6 km Częstochowa – Nowa Wieś oraz 4,4 km Siedlec Duży – Koziegłowy). Otwarcie ofert wyznaczono na 13 października 2022 r. Roboty powinny zostać wykonane w 13-16 miesięcy (bez okresu zimowego).

W przygotowaniu są odcinki DK91 Zawada – Siedlec Duży o długości 5,5 km (planowane ogłoszenie przetargu w IV kw. br.), Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km (przetarg od III kw. 2023 r.), Brudzowice – Siewierz o długości 5,3 km (przetarg od II półrocza 2023 r.) i Siewierz – Podwarpie o długości 6,9 km (przetarg od III kw. 2023 r.). Jak informuje PAP, realizacja tych zadań przypadłaby na lata 2024-25.

Źródło artykułu:WP Autokult
autostradyautostrada a1droga krajowa
Komentarze (50)