Objawy zużycia koła dwumasowego
Do typowych objawów zużycia koła dwumasowego należą wibracje zespołu napędowego oraz pochodzące z jego okolic charakterystyczne stukanie. Jednak to nie wszystko.
21.06.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Koło dwumasowe to jedna z najdroższych części eksploatacyjnych współczesnego samochodu, a jednocześnie jedna z bardziej awaryjnych. Niestety zużywa się najczęściej przez nieprawidłową eksploatację. Naturalne zużycie koła dwumasowego następuje dopiero po przebiegu około 150-200 tys. km.
Jednak znane są przypadku konieczności wymiany już po 100 tys. km, a nawet znacznie wcześniej. Ceny kół dwumasowych wahają się w zależności od producenta i modelu od 900 do 4000 zł. Mowa oczywiście o zamiennikach. To dlatego rozpoznanie usterki w tym zakresie jest bardzo istotne dla osoby, która kupuje samochód używany.
Typowe objawy zużycia koła dwumasowego
- Wyraźny wstrząs jednostki napędowej podczas uruchamiania i wyłączania,
- stukanie i/lub nierówna praca silnika na wolnych obrotach,
- szarpanie samochodu podczas ruszania,
- stukanie podczas intensywnego przyspieszania z niskich obrotów,
- utrudniona zmiana biegów,
- pojedyncze stuknięcie zaraz po włączeniu sprzęgła po zmianie biegu,
- charakterystyczny, wyczuwalny luz w zespole napędowym podczas szybkiego i delikatnego zarazem wciskania lub puszczania pedału gazu.
Nie każdy objaw z wyżej wymienionych, musi być oznaką zużycia koła dwumasowego. Wszelkiego rodzaju wibracje odczuwane na karoserii mogą być spowodowane uszkodzeniem poduszki silnika lub skrzyni biegów. Utrudniona zmiana biegu to również przyczyna zużycia sprzęgła, co nie jest jednoznaczne z zużyciem koła dwumasowego.